LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Autista gyermeket fogadó óvodák iskolák keresője

Szakmai programok >>>

február 15, 2023

Az Autizmus Alapítvány 2023 tavaszi képzései

30 órás pedagógusképzésben akkreditált tanfolyamok kontakt és online formában. A kontakt képzések Budapesten kerülnek megrendezésre. Autizmussal élő gyermekek célzott pedagógiai ellátásának elméleti és gyakorlati alapjai Időpont: 2023. március 6-9. személyes…

Hasznos tanácsok >>>

Milyen családi/baráti segítségre van szüksége az autista gyereket nevelő szülőknek?

dec. 04, 2018

A családoknak általában nagy öröm, ha baba születik. Nem csak a közvetlen kis családnak,…

Autizmus szolgáltatáskereső - diagnosztika, fejlesztés, sportolási lehetőségek, egészségügyi ellátások

Fórum

Videók

Meséld el történeted! >>>

10 év - Edina

10 éves az auti.hu információs portál. 10 éve került ki az első cikk, és ezt követően pár…

Végre nevén nevezik a dolgot!

A gyermeküknél autizmust gyanító, vagy frissen diagnózist kapott szülőknek próbálunk…

Talán valami nem stimmel a gyerekekkel?

A gyermek autizmusát sok esetben a szülők ismerik fel először. Eleinte nem tudják,…

Keressük a válaszokat!

Amikor valaki felregisztrál az auti.hu-ra, akkor nagyon gyakran még pici a gyerek,…

Úgy kimegyek külföldre, hogy soha többet nem jövök vissza!

Az alábbi írást a "Meséld el a történetedet" felhívásunkra kaptuk olvasónktól. A…

Erősnek kell lennem!

Én bárhogy is próbálom, nem tudom feldolgozni. Nem tudom pozitívan látni ezt az…

4 évig némán a középiskolában

Milyen lehet egy autista fiatalnak a középiskola 4 éve megsegítés nélkül? Egy…

Kitört a nyári szünet!

És már előtte hetekkel elkezdődik a pánikolás a családban. Hogyan oldjuk meg 11 éves,…

Megkésett beszéd-kommunikáció

Edina: PECS tanulása. (Vadaskert Alapítvány, Autizmus Alapítvány, stb.)

 

Szanya: Kihasználva a fiam potyogtatási mániáját, kivagdostam reklámújságokból, meg magazinokból képeket (meg a netről nyomtattam egy csomót), és egy cipősdobozba potyogtatta, de csak akkor pottyanthatta bele, ha utánam mondta, hogy mi van a képen. Egy idő után már mondta magától, és mire elkezdett beszélni, ennek köszönhetően nagyon nagy lett a passzív szókincse. Ebből később át lehet menni szelektálós játékba, 2 dobozzal, ide dobd a kutyákat, ide a macskákat, aztán később emberek, állatok, gyümölcsök, akármire szét lehet bontani, mint a kódos munkánál, csak ezt még szülő által támogatva, kifejezetten a beszédindításra csináltuk.

 

Ha már valamelyest beszél, akkor segíthetünk olyan játékhelyzetek teremtésével, amikor együtt játszunk, és ezt ismétlődő hangokkal, szavakkal kísérjük, pl vonatozás közben sihuhúzunk, autózás közben berregünk, labdapattogtatáshoz mondjuk, hogy "patt-patt". Későbbi fázisban megnevezzük, amit csinálunk, pl. fújom a buborékot, buborék, kis buborék-nagy buborék, szétpattant, stb. Ha már ki tudja fejezni magát legalább mutogatással, teremtsünk olyan helyzetet, hogy el kelljen kérnie tárgyakat. Ha még szóban nem megy, kérjen PECS-el.

 

Jó még az "Én is tudok beszélni 1." (Bittera Tiborné-Juhász Ágnes) a hozzátartozó tanári segédkönyvvel.

 

"Nem tudom elmondani, mi van a képen"

Dreamer: Néztek egy képet, és te, mint szülő mesélsz róla, és mondjuk valamit nem úgy mondasz, ahogy a képen van. Észreveszi-e? Ki tudja-e javítani?
Felteszel kérdést a képpel, tud-e rá válaszolni? Szóban, vagy mutatva?
Aztán mondjon ő valamit a képről, csak egy mondatot.
Aztán jegyezzen meg kérdéseket, amiket a fejéből előhívva tud válaszolni.
A mi van a képen, az túl sok.
Van valaki a képen? Van állat a képen? Csinál valaki valamit a képen? stb.

 

Edina: Mi a Budapesti Korai Fejlesztőben úgy kezdtük, hogy volt egy adott kép, vagy rajz, amit mi készítettünk egy itthoni eseményről, és voltak kérdések. A gyógyped. feltette a kérdést. 4,5 -éves volt a fiam, és nem beszélt, csak néhány szót, ezért az első félévben súgta a fülébe a választ a segítő. Ha így sem mondta, akkor hangosan mondta ki a segítő. A lényeg, hogy fél év után annyira megtetszett neki, hogy elsőként akart válaszolni a kérdésekre.

 

-Ki van a képen?

-Hol történik?

-Kik vannak még a képen?

-Mi történik?

-Jó élmény, vagy rossz élmény?

-Milyen színű ruhában van ......?

-Milyen színű a haja? Rövid vagy hosszú?

-Milyen játék van a képen ?.........

-Milyen az ídőjárás? kinti képnél.

stb.

 

A lényeg, hogy a fejlettségéhez mérten tegyünk fel kérdést, így nagyon sok mindent meglehet tanítani neki: rövid hosszú, sok, kevés, de később az érzelmeket, azt, hogy valaki becsapja, miben ügyes, mit szeret játszani, milyen könyvet, mesét, ételt, ruhát, tevékenységet szeret és mit nem.

 

Mindig legyen a kép alatt rövid mondatokban a válasz, a legjobb ha PECS-ből van alatta a mondat.

 

Az Én könyvben lehet a család összetétele, hol lakik a gyermek, szomszédok, a közvetlen környezet. A család múltjáról, nyaralások, ünnepek. Kedvenc mese, játék, rajzok, ovi, suli, szociális viszonyok és szabályok. Miben ügyes, amit már segítség nélkül is megtud tenni. Miért kell dolgozni, mi a pénz  Ő hogyan gyűjthet, mi a munka.

 

 
A cikk részben vagy egészben történő átvétele nem engedélyezett. Autizmus témájú cikk iránti igényét kérjük, e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. jelezze.