LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Egy autizmussal élő gyermek számára a leghétköznapibb helyzet is veszélyessé válhat. Hát még az eleve veszélyes szituációk! Hogyan előzzük meg a bajt?
 
A folytatáshoz kattints a Bővebben gombra vagy a cikk címére.
Bővebben...

A környezetünk minden gyermek számára rejt veszélyeket. Számunkra, autista gyermeket nevelő szülők számára egyrészt hosszabb ideig tart, míg a gyermekünket megtanítjuk a veszélyes helyzetek elkerülésére, másrészt nehézségekkel szembesülhetünk a tanítás során. A gyermek rosszul értheti a beszédet, a figyelme túl gyorsan csökken, esetleg nehezebben jegyzi meg az új szabályokat. 

Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan veszélyhelyzetet, amelyekre érdemes előre felkészülni.

Szökés

Tipikus és súlyos probléma, hogy az autista gyermekek egy része szökős. A vonzó célpontok elérése érdekében egészen elképesztő teljesítményekre is képesek lehetnek, pl. ilyen helyzetben váratlanul jól kezelik a kulcsokat és egyéb eszközöket. A szökésre hajlamos gyerekek esetén minden lehetséges kijáratot olyan fokú védelemmel kell ellátni, hogy biztosan ne tudjon kimenni, kimászni.
 
 
Óvodába, iskolába járó gyerekek esetén a szökési hajlamról mindenképpen szólni kell a pedagógusnak és a gyereken mindig legyen az azonosítására alkalmas feliratozott karkötő vagy nyomkövető.
 
Sünöcske: A. 3,5 éves korában az Auchan áruházban nekiiramodott és el kezdett futni. Sokan azt mondták, majd feltűnne neki, hogy nem követjük. Hát nem. A férjem kipróbálta, én meg se próbáltam volna, mert biztos voltam, hogy nem.  Egy teljes kört tett. Megnyugtatásomra ott állt meg, ahol elhagyott bennünket. Mi ezt úgy védtük ki, hogy beraktuk a bevásárlókocsi ülésébe, a kisautó nem vált be. 
 
 
Vízbe fulladás
 
Az autista gyerekek egy része nagyon erősen vonzódik a vízhez. Ha ez párosul a félelem hiányával, akkor ebből nagyon nagy baj lehet, sajnos rendszeresen lehet olvasni vízbe fulladt autista gyerekekről. Ha a gyermek vonzódik a vízhez, akkor sokkal fokozottabban kell figyelni rá minden olyan helyzetben, ahol vízpart van a közelben, mert még az amúgy nem szökős gyerekek is hajlamosak ilyen esetben elindulni a part irányába és figyelmen kívül hagyva időjárást, öltözetet, vízmélységet, beleugrani/-esni a vízbe.
 

Közlekedés

Mi talán nem is vesszük észre, hogy mikor a megszokott és (remélhetőleg) autizmusbaráttá varázsolt otthonunkból kilépünk az utcára, akkor mennyi plusz inger, zavaró tényező ömlik ránk azonnal. Kiszámíthatatlanul mozgó élőlények (emberek, kutyák, macskák) és közlekedési eszközök iszonyú zajosan, követhetetlenül. Ha a gyerek nem tud ezekre megfelelően figyelni, akkor addig kell felügyelet alatt tartani a közlekedését, amíg szükséges, függetlenül az életkorától. Inkább pár furcsálló pillantás, mint hogy elüssék!

Szanya: Pici korában a fiam „látás-érzékelési kerete” kb. olyan volt, mintha egy távcsövön keresztül nézte volna a világot. Az őt érdeklő dologra fókuszált és körülötte nem érzékelt semmit. Így aztán ha meglátott valami érdekeset, akkor rohant keresztül a téren, nem nézett se jobbra, se balra, ha nekiment valakinek, akkor sírt, de rohant tovább. Ezért aztán én futottam utána. Időnként megjegyezte valaki, hogy túlféltem, felesleges utána rohanni, mert tud vigyázni magára (nem tudott), de ha mégis baleset érné, majd tanul belőle.  Ez utóbbi az autizmus figyelmen kívül hagyása: Egy autista gyerek egyáltalán nem biztos, hogy tanul egy megtörtént szituációból. (Ill. nem biztos, hogy azt tanulja meg, amit mi szeretnénk.) 

Sünöcske: Nagyon fontos, hogy vészhelyzetben kulcsszavakat használjunk, amiket kellően begyakorolunk. Nálunk a VÁRJ MEG nem jelenti ugyanazt, mint az ÁLLJ MEG! A várj meg továbbhaladást jelent, de nem olyan tempóval, ilyen esetben már hátranéz. Az állj meg, az stopot jelent. Ezt a férjemnek is meg kellett tanulnia. Az utcánkban nincs járda mindenhol, tehát amikor előre ment automatikusan középen haladt, mint a járdán. Most már zömmel a szélén közlekedik. Viszont, ha meglát egy autót, az sokkal érdekesebb, rendszám, lámpák. Emiatt a SZÉLÉN szót használjuk. Számunkra nagyon fontosak voltak a kulcsszavak megtanulása, amik kimozdították és azonnal szót fogadott nekik.

 
Áramütés, tűz
 
Mivel az autista gyerekek sok esetben műszaki érdeklődésűek, szeretnek a számítógéppel játszani, gépeket működtetni, szétszerelni, ezért nagyon fontos, hogy már kicsi korban a szükséges tájékoztatásokat ezzel kapcsolatban közöljük és ismételjük, amíg a tudása biztos nem lesz. Gyertyát, gyufát, öngyújtót inkább ne hagyjunk elöl, családi grillezésnél, tűzrakásnál figyeljünk, hogy ne okozzon magának vagy másnak sérülést. 

Szanya: A fiam már régóta önállóan, biztonságosan kezeli az elektromos eszközeit (számítógép, telefon, stb.). Mégis mindig történhet baleset, amire nem készülhet fel az ember. Egyik alkalommal a telefon töltőjét dugta be éppen a konnektorba, mikor a (gyári!) töltő műanyagburkolata szétesett. Mivel ilyet még nem látott és a töltő így nem ment be teljesen a helyére, ezért megfogta a belső fém részét és megütötte az áram. Szólt róla, így azonnal mentünk is a kórházba. Szerencsére nem történt baj, de azért egy éjszakát ott kellett töltenünk. Tanulság: Azt is meg kell tanítani, hogy ha egy elektromos eszköz szétesik, elromlik, a kábel burkolatából a huzal kilóg vagy egyéb nem szokványos dolgot látunk, akkor nem szabad hozzányúlni, hanem szólni kell egy felnőttnek. 

Szájba vesz mindenfélét

A gyermekeknél korán megjelenő, majd nem sokkal később megszűnő világmegismerő viselkedések egyike, hogy mindent a szájukba vesznek, megnyalnak. Az autista gyermekeknél ez a viselkedés sokáig megmaradhat, melynek részben az ingerkeresés is az oka. Több módon is veszélyes helyzetet idézhet elő: megehet véletlenül mérgező vagy maró anyagot, növényt, vagy lenyelhet olyan tárgyat, ami bajt okoz, pl. elemet, vagy gyógyszert, esetleg olyan tárgyat, ami az emésztőrendszerében elakad. Nehezen kivédhető veszélytípus, de megelőzésképpen pár óvintézkedést tegyünk meg:
  • A lakásban, kertben mérgező növényt ne tartsunk.
  • A gyógyszerek, vegyi anyagok mindig legyenek elzárva.
  • Az apró részeket tartalmazó játékokkal a gyermek csak felnőtt felügyelete mellett játsszon.

Túl önálló

Általában örülünk neki, ha gyermekünk megtanul valamit, amivel önállóbbá válik. Mégis vannak olyan helyzetek, amelyekben jobb, ha segítséget kér. Tipikusan ilyen helyzet a túl magas helyen lévő tárgyak elérése, kés, olló, tű használata, a sort még sokáig lehetne folytatni.

Szanya: A sok betegség miatt a fiam megtanulta az évek során, hogy milyen tünetre milyen gyógyszer való. Így aztán időnként, ha valamilyen panasza van, akkor önállósítja magát és bevesz rá gyógyszert. Szerencsére mindig megfelelő szert vett be megfelelő mennyiségben, de ez attól még nagyon veszélyes. Ő már nagy és ügyes, így bármit ki tud nyitni, mindent elér, így a különböző zárak felszerelése helyett megtanítottam neki azt a szabályt, hogy gyógyszert önállóan nem vehet be, csak úgy, ha én vagy az apja azt megengedi. Azóta odajön hozzánk a gyógyszerrel a kezében, így módunk van leállítani a felesleges gyógyszerszedést.

A kommunikációjukban erősen sérült gyerekek egy része inkább választja az önállósodást és veszélyes dolgokat művel, csak segítséget kérni, kommunikálni ne kelljen. Nagyon fontos, hogy a kommunikációtanítás során az elsők közt tanítsuk meg a "segíts" kifejezést, akár szóban, akár kártyával vagy egyéb nonverbális módon.

 

A cikksorozat következő részében a szociális veszélyekről fogunk szót ejteni. 

 

Te hogyan éreznéd magad, ha egyik nap arra mennél be az oviba vagy az iskolába, hogy a gyereked nincs ott és a pedagógusoknak fogalma sincs arról, hogy hova lett? Kívánom, hogy ne éld át ezt az érzést!
 
A napokban a többedik olyan történetet hallottam, amelyben autista gyermeket vesztenek el a pedagógusok. 
 
,
 
Milyen hibák állnak a háttérben ezekben a konkrét esetekben? 
  • Óvodai kapu, kertkapu gyermekzárral el nem látva, a nembeszélő gyerek simán kisétál az udvarról
  • Általános iskolában a portás nem ül a helyén, az autista gyerek kimegy kicsit villamosozni, pár főútvonal keresztezésével
  • Gyógypedagógiai iskolában a délutáni hazamenetelkor a szülők az előtérig mehetnek csak be, a tömeges kiengedéskor a nembeszélő gyerek simán kisétál szülő nélkül és elindul hazafelé
  • Iskolai kiránduláskor a gyerek a többiektől elmarad, mert a pedagógusok rosszul mérték fel, hogy hány gyerekre képesek egyszerre odafigyelni.
Csak a szerencsének köszönhető, hogy a gyerekek előkerültek. 
 
Korábban már ejtettünk róla szót, hogy hogyan előzhetjük meg a nagy bajt
Nem lehet eleget ismételni a nyomkövető és azonosító karszalag fontosságát. De szeretném hangsúlyozni: Az intézmény vezetőjének a kötelessége az intézmény biztonsági rendszereinek és folyamatainak felülvizsgálata, a gyermek biztonsága pedig az intézményben/iskolai programon, kiránduláson töltött idő alatt a pedagógusok felelőssége!