LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

A kommunikáció minőségi sérülése az autizmus diagnózisának egyik alapja és elválaszthatatlan a Wing-i triász2 másik két területétől, a szociális interakciók és a rugalmas viselkedésszervezés sérülésétől. Ebben a terjedelemben természetesen most nincs lehetőség teljes áttekintést nyújtani a lehetséges kommunikációs tünetekről, a kapcsolódó nehézségekről és megoldásukról, ezért megpróbáltam kiemelni két, a kommunikációs készségek fejlődése szempontjából, nagyon fontos kulcsterületet. Szerencsére magyar nyelven is találhatunk nagyon hasznos, e témához kapcsolódó könyveket, amelyek listája a cikk végén találhat.

A folytatáshoz kattints a Bővebben gombra!

Bővebben: Kommunikációs problémák és lehetséges kezelésük

Kisebbik fiam 3 éves koráig egyáltalán nem beszélt. Autizmusát 3 évesen diagnosztizálták. Esetében a legmarkánsabb tüneteket a beszéd teljes hiánya, illetve a beszéd értésének elmaradása jelentették számunkra. Hangadása másfél éves korától, közel 3 éves koráig egy fajta zárt szájas morgásban nyilvánult meg.
Talán a legnehezebb időszakként emlékszem vissza arra a bő egy évre, amíg ezzel a problémával küzdöttünk. A mai napig őrzöm azt a képet, amit nagyobb fiam azon a karácsonyon ajándékozott nekünk. Két éves öccsét rajzolta le, bilin ülve. A szája elé írva pedig ez állt: „Anya nézd, bilibe kakilok és már beszélni is tudok!”

A folytatáshoz kattints a Bővebben gombra!

Bővebben: Beszédindítás és autizmus

Az autizmussal élők kommunikációs képességeinek megállapításához kevés a beszédszint vizsgálata. Az alábbi módszerek a gyermek kommunikációs szintjét térképezik fel.

Charity Rowland, Ph.D.: Communication matrix

Az angol nyelvű oldalon online tölthetjük ki az űrlapokat, amelynek eredményeit a program végül egy mátrixban jeleníti meg. Különböző színű mezők jelzik a készségek szintjét, ez alapján könnyebben összeállítható a gyermek fejlesztési terve. 

A szülők és szakemberek részére már magyar nyelvű fordítás is készült. Ennek segítségével a mátrix kitölthető magyarul papír alapon, vagy a fordítás alapján az angol nyelvű online verzió is használható. 

Kathleen Ann Quill: Tedd- nézd- hallgasd- mondd

A könyv 3. fejezete a szociális és kommunikációs készségek felméréséről szól. Mellékletében fénymásolható kérdőív található, melyben fejlesztési célokat is ki kell jelölnünk. 

Az információkat köszönjük Havasi Ágnesnek (ELTE Bárczi G. BGGyK)!

Autizmusban gyakori a beszédfejlődés megkésése, sajátos alakulása. A beszéd csak egy eleme a kommunikációnak, így önmagában nem vizsgálható külön. A kommunikáció szintének felmérésére ebben a cikkben találhattok lehetőségeket.

Nem autizmus- specifikus logopédiai diagnosztikus eljárásokról (mintaoldalakkal): letölthető pdf itt.

Gyermekkori beszéd-/ nyelvi zavarok differenciáldiagnosztikai döntési modellje: Gereben Ferencné–Fehérné Kovács Zsuzsa–Kas Bence–Mészáros Andrea: Beszéd- és nyelvi zavart mutató (beszédfogyatékos) gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja letölthető pdf., 56. oldal

 

 

 

Az alábbi példa sarkítottnak tűnik (kissé az is, a helyzet „megihlette” a családtagokat), de megtörtént. 
 
A kertben dolgozva véletlenül belehajoltam egy kaktuszba, egy tüskéje végigkarcolta a szememet és bele is tört a szemembe a hegye. Elmentem szemészetre, ahol azonnal megműtöttek. Beszámoltam a férjemnek arról, hogy mi történt az orvosnál.
 
A folytatáshoz kattints a cikk címére vagy a Bővebben gombra.
Bővebben: A szó szerinti értelmezés problémája