LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Az autizmussal élő gyermekek és felnőttek megegyezően a tipikus gyermekekkel képesek lehetnek bármely házimunkába bevonódni. Képességeiktől függően fokozatosan lehetőséget kell adni számukra, hogy eleinte maguk körül, később pedig a közösség érdekében is különböző háztartási munkákat ellássanak.


A speciális iskolákban ezek a tevékenységek a tananyag hangsúlyos részét képezik, ezért érdemes a pedagógusokkal egyeztetni arról, hogy milyen tevékenységeket tanul a gyermek, illetve, hogy ebből mit lehetne otthon is alkalmazni. Az önállósági feladatok legnagyobb részében találkozunk azzal, hogy az autizmussal élő gyermek nem feltétlen látja a célját és/vagy az adott tevékenység lépéseit, azok sorrendjét nehezen tudja megtartani;  ezekben a vizuális forgatókönyvek nagy segítséget jelenthetnek.


A tipikus tevékenységek, amelyeket az önállóság kapcsán érdemes tanítani/elvárni:

  • öltözködéssel, ruházattal (pl. öltözés, vetkőzés, ruhahajtogatás, teregetés, később mosás, vasalás),
  • az étkezéssel, ételkészítéssel (pl. étkezés, evőeszköz használat, terítés, tálalás, leszedés, takarítás, hámozás, darabolás, egyszerű hideg, majd meleg ételek elkészítése)
  • a takarítással (portalanítás, vizes törölgetés, söprés/felmosás,porszívózás stb.),
  • személyi higiénével (pl WC-használat, mosdás, zuhanyozás, hajmosás, körömvágás stb)
  • szolgáltatások igénybevételével (pl. bevásárlás, mozi, múzeum, fodrász, később fizetés, ügyintézés) kapcsolatosak.


Azt is tudjuk, hogy ezeknek a tevékenységek nagy része különböző egyéb, többek közt szociális készségek meglétét is feltételezi, ez pedig korlátozhatja az adott személyre bízott feladatok körét.

 

 

 

Az autizmusban érintett családok összetartóerejének növelése, társadalmi beilleszkedésük elősegítése, hátrányos helyzetük csökkentése program az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával és a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósul meg.

alt alt


 

A felnőttkori lakhatás és mindennapi elfoglaltságok kérdése igen összetett problémakör. Általában elmondható, hogy az autizmussal élő felnőttek számára is nagyon fontos a rendszeres munka és szabadidős tevékenységek elérhetősége. Felnőtt korban is szükséges a struktúra és kiszámíthatóság biztosítása, a környezet adaptálása az egyéni szükségletekhez.
Minden felnőtt ember szereti továbbá, ha képességeihez mérten a lehető legönállóbb életet élheti, saját döntéseket hozhat, igényeit tiszteletben tartják, teljesítményeit és erőfeszítéseit elismerik.
A mindennapok biztosan könnyebbek lesznek továbbá, ha a családtagok megosztják egymás között a feladatokat, mindenkinek jut szabadidő, kikapcsolódás.
A családdal való közös programok tervezésekor sok szempontot mérlegelhetünk: kellemes lesz minden résztvevőknek? Biztosítani tudjuk autizmussal élő családtagunk számára a program során az érzelmi és fizikai biztonságot, előre láthatóságot, megfelelő motivációt? A közös programok  kapcsolódhatnak az autizmussal élő felnőtt speciális érdeklődési köréhez is.

Egy felnőtt Asperger szindrómás fiatal blogja: Live with it

Fórum felnőtt autizmussal élők számára: asperger.hu

 

 

Az autizmusban érintett családok összetartóerejének növelése, társadalmi beilleszkedésük elősegítése, hátrányos helyzetük csökkentése program az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával és a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósul meg.

alt  alt