LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Az alábbi cikket saját tapasztalataim alapján, a fórumozó szülők megjegyzéseivel kiegészítve írtam meg. Az autizmus- és közoktatási szakértő tanácsai itt olvashatók

Szempontok

A gyermek képességei
 
Az iskola típusának megválasztásában a döntő jelentősége az alábbiaknak van:
  • kommunikációs szint
  • IQ
  • viselkedészavarok, túlérzékenység mértéke
  • önállóság, szociális beilleszkedési képesség és hajlandóság szintje
Célszerű először ezeket felméretni olyan helyen, ahol a témában kompetens személyek tudják segíteni a döntésünket is (pl. Autizmus Alapítvány és egyéb autizmus-specifikus fejlesztőhelyek).
A lehetőségek jelen pillanatban rendkívül szűkösek, mondhatni, hogy általában nem választás kérdése a gyermek elhelyezése. 
 
A szülők lehetőségei 
 
Anyagi szempontok: Az alapítványi és egyéb magánfenntartású iskolák többsége fizetős. A havi díj mértéke változó. Van, ahol figyelembe veszik a szülők anyagi helyzetét is. Előfordulhat, hogy év közben vagy egy újabb tanévben változik (emelkedik) az összeg, ill. bizonyos anyagi források megvonása után már nem tudja az iskola figyelembe venni a szülők anyagi helyzetét. A többi iskolatípus általában ingyenes. 
 
Logisztika: 
  • Körzethatár: A keresgéléskor vegyük figyelembe, hogy a körzethatárok hogyan alakulnak,  fel tudja-e egyáltalán venni a gyerekünket a kinézett iskola. 
  • Távolság és szervezés: Egy szülő számára fontos szempont az is, hogy az iskola mennyire van messze, hogyan megoldható a gyermek mindennapos iskolába szállítása. Sok helyen nincs sem integráló, sem olyan szegregált intézmény, amelyik autistákat fogad, ilyen esetekben előfordulhat, hogy az önkormányzat biztosítja a gyermek számára a bejárás lehetőségét kisbusszal. Ha ezt egyáltalán felajánlják, akkor mérlegeljünk: egyrészt ki tudja, hogy az önkormányzat ezt a szolgáltatást meddig tudja biztosítani, másrészt általában segítő nem megy a gyerekekkel és nem csak a mi gyerekünk utazik a buszon: minden gyereket  el kell vinni más-más iskolába, ezáltal az út sokkal hosszabb ideig tart, mintha közvetlenül, csak a mi gyerekünket vinnék el. Ha más településen találunk olyan iskolát, amely fogadja a gyerekünket és módunkban áll napi szinten hozni-vinni, akkor kérhetünk üzemanyag támogatást. 
Időtartam: Mikor felhívjuk az adott iskolát, vagy elmegyünk személyesen megnézni, tájékozódjunk, hogy egész napos iskola (délután is vannak tanórák vagy fejlesztés), vagy délután csak napközi van. Ha utóbbi, akkor kérdezzük meg, hogy elvihetjük/ott hagyhatjuk-e a délutánra a gyereket. Napközivel kapcsolatosan: Hogy oldják meg a napközit, ki van olyankor a gyerekekkel, esetleg összevont csoportok vannak? Kimennek-e a gyerekek az udvarra (van-e egyáltalán udvar?) vagy a parkba?
 
Tanterv: Az iskola biztosíthat
  • normál, többségi oktatást
  • értelmi fogyatékosok tantervét, ezen belül tanulásban akadályozottak tantervét, értelmileg akadályozottak tantervét és a súlyos értelmi fogyatékosok számára fejlesztő ellátást.
  • a fentieken belül pedig egyéni tanrendet (kérhető egyes tárgyakból felmentés például)

Kép: Brittany Randolph, Flickr

Egyéb tényezők: 
  • Autizmus-specifikus eszközök és fejlesztés: fontos szempont, de nagyon kevés helyen találkozhatunk vele. Gyógypedagógiai intézményekben találhatunk ilyet elsősorban. 
  • Egyéb fejlesztések: Van-e lehetőség egyéb fejlesztésekre: mozgás, finommotorika, esetleg logopédiai? Van-e az iskolában fejlesztőpedagógus, logopédus esetleg mozgásterapeuta? SNI-s gyerekek esetén meg tudják-e kapni az előírt fejlesztési óráknak megfelelő fejlesztéseket és milyen módon (helyben, saját fejlesztőkkel vagy utazó gyógypedagógussal)?
  • Étkezés: Meg kell kérdezni az étkezési lehetőségeket is: ha be szeretnénk vinni az ebédet, van-e rá lehetőség, meg tudják-e melegíteni (ha a gyerek extrém válogatós, vagy valamiért speciális az étrendje).
  • Délutáni programok: Ha szeretnénk szakkörre, sportra járatni a gyermeket, akkor járjunk utána ezen a téren is a lehetőségeknek. 

 

Mikor kezdjünk el iskolát keresni és látogatásokat tenni: 

Érdemes időben elkezdeni az iskolalátogatásokat, érdemes minden helyet személyesen felkeresni, és megismerni a leendő tanítót, a hozzáállását. A közoktatási törvényt is érdemes tanulmányozni a családoknak, hogy felkészülten menjenek iskolát keresni. Ha nem sikerül megfelelő intézményt találnunk, kérjünk segítséget (TKVSzRB, ill. ha így sem sikerül, akkor kérjünk jogi segítséget).

Következő cikkeinkben részletezzük a különböző iskolatípusok jellegzetességeit, előnyeit, hátrányait.

 
A cikk részben vagy egészben történő átvétele nem engedélyezett. Autizmus témájú cikk iránti igényét kérjük, e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. jelezze.