LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Autizmussal élő gyermekek segítése friss végzettséggel, tapasztalatok híján

Először is, hadd gratuláljunk az új szakmádhoz! Immár túl vagy a vizsgaszezon kemény munkáján és rövidesen dolgozni kezdesz egy óvodában vagy iskolában, ahol egy vagy több autizmussal élő gyermek lesz a gondjaidra bízva. Az általános elméleti tudásod kikezdhetetlen, azonban a gyakorlati megvalósításban nincs tapasztalatod. Hadd segítsünk pár mondatban, hogy sikeresen kezdhess neki a kihívásokkal teli, de nagyon érdekes, motiváló munkának.

Ha nem kaptál képzést az asszisztensi iskola pár órás anyagán kívül autizmus irányban, feltétlen tájékozódj, hogy miképp juthatnál el valamelyik szakirányú tanfolyamra (pl. Autizmus Alapítvány, Budapesti Korai Fejlesztő). Sajnos ezek a tanfolyamok költséggel járnak, járj utána, milyen lehetőséget biztosít számodra az alkalmazód, de ha nincs más megoldás, saját költségre is elvégezheted ezeket. Ha elkezdődött már a tanév és ismered a gyermeket, akit Rád bíztak, megbeszélheted a szülőkkel, hogy együtt elmenjetek szülőképző előadásokra.

Szánj rá pár órát, hogy a szülőkkel (lehetőleg az óvónőkkel és a gyógypedagógussal együtt) átbeszéld a gyermek szokásait, képességeit, és a szülők és a gyermek gyógypedagógusa által kitűzött fejlesztési irányokat.

Kérj segítséget a helyben elérhető, vagy utazó gyógypedagógustól! Ha úgy érzed, hogy nem elégséges a segítség, fordulj az Autizmus Alapítvány szakembereihez.

Ha nagyon nem sikerül együttműködni a szülővel, hosszú próbálkozás után sem, gondolj arra, hogy mivel nem ismeri a társadalom az autizmust, nincs külső jele, ezért nehezen fogadják el a gyermeket: a szülőknek ezzel nap mint nap meg kell birkózni.

Vedd figyelembe, hogy az autizmussal élő gyermek képességei szigetszerűek, van, ami nagyon jól megy a gyermeknek és van, ami abszolút nem.

 
Néhány fontos szabály:
 

  • Türelem.
  • Rövid 4 szavas mondatok, konkrétan megfogalmazva az elvárást.
  • Ha nem érti a gyermek, amit mondasz, fogalmazd meg még egyszerűbben.
  • A vizuális eszközök segítenek, a vizuális segítséggel bejósolhatóbbá, érthetőbbé válik a környezet, a várható történések, elvárások a gyermek számára.
  • A viselkedésproblémák gyakran a kommunikációs nehézségek (beszéd és nonverbális jelzések értésének zavara, kifejezőkészség zavara) miatt alakulnak ki, ezért alapvető fontosságú a kommunikáció segítése.
  • Az autizmussal élő gyermek „nincs elrontva” nem kell megjavítani. Másképp látja a világot és másképp gondolkodik, reagál egy-egy helyzetre.
  • Ne ítélkezz a szülőkről és rokonokról. Nem tudhatod eddig min mentek keresztül.
  • Fontos szabály az autizmussal élő gyermek érdekében, hogy együtt kell működni a szakembernek, szülőnek, óvónőnek vagy tanárnak, és asszisztensnek. Így lehet elérni a legjobb eredményt a fejlesztésben.
  • Nincs két egyforma autizmussal élő gyermek, mindenkinek személyre szóló fejlesztést kell kidolgozni a képességeihez mérten, célszerű gyakorlott gyógypedagógus segítségét kell kérni.
  • Minden embernek joga van a kommunikációhoz, így a nem beszélő autista gyermeknek is, ezért segítsd ebben. Fontos eszköz a PECS (képcserés kommunikáció).
  • Tartsd szem előtt, hogy a gyermek elsősorban gyermek, és csak azután autista!


Végül ajánlunk néhány számotokra is hasznos oldalt az auti.hu portál tartalmából:

Az „ajánlott irodalom” menünkből feltétlen olvasd el Theo Peeters Autizmus, Kathleen Ann Quill: Tedd-nézd-hallgasd-mondd, és Őszi Tamásné szerk.: Babzsák fejlesztő program c. könyvét. Pár filmet is érdemes megnézni, hogy lásd, milyen színes az autizmus, nincs két hasonló autizmussal élő sem. A könyveket itt meg is rendelheted.

Kérjük, hogy tanulmányozd végig a szülőknek szóló oldalainkat, mert sok hasznos tanácsra lelhetsz köztük!

Külön a figyelmedbe ajánljuk a „vizuális segítségek” menüpontunkat. Ahhoz, hogy a teljes anyaghoz hozzáférj, regisztrálnod kell (a fórum menüben).

Ha már tájékozódtál a vizuális segítségekről, de nem tudod, hogy a Rád bízott gyermekkel hogyan kezdd el, beszéld meg a szülőkkel és az óvodával-iskolával, és kérjetek segítséget olyan fejlesztőhelyről, ahol alkalmazzák ezt a technikát! (Fejlesztő helyek)

Ha további kérdéseid vannak, nyugodtan kérdezz tőlünk a fórumunkban!


Sok sikert kívánunk a munkádhoz!

 A cikk lektorálását köszönjük Nagy Emmának (gyógypedagógus, Autizmus Alapítvány)!

 
A cikk részben vagy egészben történő átvétele nem engedélyezett. Autizmus témájú cikk iránti igényét kérjük, e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. jelezze.