A hosszú nyarakon sokszor felmerül a kérdés, hogy óvodás korú vagy idősebb autista gyerekkel milyen programokkal tudjuk színesíteni az együtt töltött időt. Mivel a sajátos nevelési igényű gyerekeket igen kevés táborszervező várja, ezért többnyire marad a család nyaralója (ha van), vagy az otthoni elfoglaltságok, ami egy idő után unalmassá válhat, főleg, ha nincs kert, vagy látogatható rokonság.
Azonban egységes válasz erre a kérdésre nincs. Egyrészt életkori kérdés, hogy hová érdemes elindulni, másrészt a gyerekek (és a szülők) érdeklődési köre, terhelhetősége és persze az anyagi szempontok is meghatározzák a lehetőségeket.
Néhány támpont:
Ha a gyermek zajérzékeny, nem kedveli a tömeget, akkor a természetközeli programok javasolhatók. Ha ez magában unalmas, akkor kombinálható pl. kisvasúttal, hajózással, mivel a tömegközlekedési eszközök sok gyerek érdeklődését felkeltik.
A kifejezetten közlekedési eszközök iránt érdeklődő gyerekekkel megnézhetjük a repülőket a spotter pontról, nézhetünk vonatokat egy nagyobb pályaudvaron, vagy nagyobbakkal elmehetünk akár autószalonba is nézelődni.
Az ingerkereső kicsiket akkor is el lehet vinni frekventáltabb helyekre, ha zavarja őket a zaj. Egy fültokkal felszerelkezve nyugodtan elmehetünk a városba is sétálni, ahol általában nagy sikert arathatunk a szökőkutakkal, csobogókkal. Ha zenél és esti kivilágítást kap, az még jobb.
Az állatkert, vadaspark az autista gyerekeket nem feltétlenül köti le, de ha kombináljuk játszótérrel, vagy van mód kicsit elvonulni kütyüzni, akkor ez is vállalható program lehet (ami a tesóknak kedvezhet).
Esős napokra tervezhetünk múzeumokat is, ha az elég interaktív. Pl. Budapesten a Pénzmúzeum, a Magyar Zene Háza, Vasúttörténeti Park és a Csodák Palotája is rengeteg szórakozási lehetőséget ad.
A strandok és tavak is megfelelőek lehetnek, de érdemes nem hétvégén menni, mert a tömeg nagyon zavaró lehet. Hasznos kiegészítő a félsátor, biztosítja az elvonulás lehetőségét.
Ami mindenképpen javasolható:
Bármilyen programot csinálunk, előre beszéljük meg, napirendezzük le, hogy mi lesz a program, legyen átlátható még a nembeszélő kicsiknek is. Mindig vigyünk magunkkal fültokot (ha szükséges), kis méretű időmérőt (vagy használjunk telefonos alkalmazást). Legyen kéznél nasi, kedvenc játék. Ha használunk már (vagy az intézményben használnak) szabályoldalakat és jutalmazási rendszert, akkor a nyári időszakra ezt alakítsuk át. A kisebbeknek azonnali jutalomként ilyenkor szuper a buborékfújás, nagyobbaknak a pipa/mosoly/matrica gyűjtés eredménye lehet fagyi, pancsolás, vagy más, csak a nyárra jellemző apróság.
A szociális helyzetek némelyikére készülhetünk előre. Készíthetünk egyszerű szociális történeteket strandos, játszóteres helyzetekről. Még ha nem is feltétlenül tudunk pontos szituációkat előre vázolni, akkor is érdemes ezzel foglalkozni, mert vannak előre látható konfliktusok, és nagy segítséget jelenthet a gyerekeknek, ha az ilyenek nem villámcsapásként érik őket. Várakozással járó, vagy a gyerek számára unalmas helyzetekben jól jöhetnek a leltározós játékok: számoljuk le, hány autót (utazás közben)/labdát (strandon)/stb. látunk, vagy pl. állatkert esetében készítsünk előre útvonaltervet és végigpipálhatja az állatokat, amelyeket sikerült megtalálni.
A legtöbb autista gyerekkel el lehet menni azokra a helyekre, ahova amúgy is mennénk, ez szoktatás kérdése is, ha pedig figyelembe vesszük a speciális igényeket és nem terheljük túl a gyermek idegrendszerét, akkor az egész család elégedett lehet a programokkal. Ha eleinte nem megy, akkor sem kell elkeseredni. A tapasztalat azt mutatja, hogy az évek során az érzékenységek csökkennek, jelentősen javul az alkalmazkodóképességük, tehát várható, hogy távlatilag jelentős lesz a fejlődés.
Vizuális támogatásra minták itt láthatóak (a zöld gombbal be kell lépni! (jobbra, fent)):
autishop:
Szociális történetek, Ügyes vagyok
Köszönjük Kocsisné Edina gyógypedagógus (Laborc Általános Iskola) lektorálását!
Nyitóép: Pixabay, Couleur (Németország)