LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

TEACCH program

A leghatékonyabb fejlesztőmódszerek egyike!

A TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped CHildren, azaz az autista és kommunikációjában fogyatékos gyermekek kezelése és oktatása-fejlesztése) egy állami, Észak- Karolinában kidolgozott program autista és kommunikációjában károsodott személyek fejlesztésére  és a téma kutatására. Az 1970-es évek elején kezdte kidolgozni kollégáival Eric Schopler a programot, melynek kutatásában többezer  személy - autizmussal élő emberek és családjaik- vett/vesznek részt.

A TEACCH programban diagnosztikus értékelés, szülő tréning,  kommunikációs és szociális fejlesztés, magasan funkcionáló Asperger szindrómásoknak egyéni konzultáció egyaránt biztosított.

Magyarországon TEACCH alapú fejlesztés többek közt az Autizmus Alapítványnál vehető igénybe.

 

ABA terápia

Nagyon magas óraszámban alkalmazott viselkedés módosító, fejlesztő terápia. Amerikában nagyon elterjedt. A fejlesztés általában a gyermek otthonában zajlik a szülők, vagy terapeuták által, akik rendszeresen konzultálnak a supervisorral. A gyermek fejlődését minden tekintetben nyilvántartják, rendszeresek a felmérések, a napi feladatokat értékelik. Költséges fejlesztési forma.
Magyarországon nem túl sokan foglalkoznak ABA terápiával, mivel hivatalos képzése Magyarországon jelenleg nincs, a terapeuták jellemzően az USA-ban szerezték képzettségüket. Tanfolyamok és előadások a témában már elérhetőek.

 

Tervezett szenzomotoros tréning

A terápia kifejlesztője Lakatos Katalin.

A Tervezett SzenzoMotoros Tréning gyógypedagógus által előre eltervezett speciális tornagyakorlatok sora, mely végezhető otthon, egyénileg, vagy csoportban.

Az otthoni tréninget hetente 3-5 alkalommal kell elvégezni több héten keresztül, majd a szükséges módosítások után folytatni.

A csoportos tréning általában heti 2 alkalom.

A (nem autizmus-specifikus) tréning célja az idegrendszer érlelése. A tréning igénybevehető számos fejlesztőhelyen.

Mozgásfejlesztő eszközök TSMT terápiához megvásárolhatók itt.

Ayres terápia

Az Ayres terápiát Anna Jean Ayres fejlesztette ki Amerikában. A szenzoros integrációs terápia kötetlenebb torna, mint a tervezett szenzomotoros tréning. A foglalkozást a gyógypedagógus és a gyermek együtt irányítja.

A terápia célja az idegrendszer érlelése. A foglalkozáson sokféle eszközt használ a terapeuta, a változatosság miatt a gyerekek motivációja is magasabb szintű. Magyarországon elég elterjedt (nem autizmus-specifikus) fejlesztési típus, a gyógypedagógiai óvodákban, iskolákban és privát fejlesztőhelyeken is elérhető, csoportos és egyéni formában.

Mozgásfejlesztő eszközök Ayres terápiához megvásárolhatók itt.

 

Logopédia

Logopédia a Wikipedia-n

Miért nem tud olyan jó tempóban segíteni egy logopédus egy autista gyermek beszédhibáján, mint egy neurotipikus gyermekén?

Egy logopédus privát véleménye a Hoxa fórumán:

Azért, mert a beszédhiba javításában támaszkodni kell a gyermek nyelvi tudatosságára, célzott figyelmére, hangzódifferenciáló képességére, elvonatkoztató képességére, autokorrekciós képességére, önmagára forduló irányított figyelmére stb. Egy-egy beszédhang kialakítása babramunka, helyenként sok ismétléssel, tükör előtt végzett artikulációs gyakorlatokkal (nem túl izgalmasak, pláne sokadik ismételtetésre), erre nem nagyon van türelmük az autizmussal élő gyerekeknek. Elvont fogalom nekik a "hang", az a beszédhang, amire fel kellene hívni a figyelmét, amit a logopédus kialakítani ill. javítani akar. Kialakított beszédhang esetén nekik unalmas feladat lehet az utánmondás, megnevezés, mondatalkotás, szótagolás, stb...
Én úgy gondolom, csak olyan logopédus kezdjen bele ilyesmibe, aki eleve speciális tudással is rendelkezik autizmus terápiája terén. Egy egyszerű, pár hangra kiterjedő beszédhiba javítása évekbe is telhet, míg nt gyereknél lehet, hogy erre pár hónap elegendő.
A grammatikai rendezés (ragok, mondatszerkesztés megtanulása, szókincsbővítés, stb.) pedig még több munka.

Egy NT (neurotipikus: az idegrendszere tipikusan fejlődik) gyermeket motivál a logopédus lénye, személyisége, a neki való megfelelés vágya, a saját sikerének (egy beszédhang/szó szép kiejtése,egy feladat helyes megoldása, stb.) megélése, az érdekes feladatok, a csoport többi tagjával végzett közös játék, a házi feladat, amit Anyával otthon közösen megoldhat és Anya elismerését is kiválthatja. Erre a gyermeki személyiségből adódó megfelelési vágyra nehezebben támaszkodhatunk egy autizmussal élő gyermeknél.

Logopédia mindenkinek blog (Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja):

Floor Time

A Floor Time/DIR terápia kidolgozója Dr. Stanley Greenspan.

Ez a játékterápia a gyermek szociális interakcióinak és kommunikációjának fejlesztését célozza. A szülő vagy gondozó követi a gyermek játékát, segíti és fejleszti a kommunikációs és szociális készségeit. A fejlesztő figyelembe veszi a gyermek egyéni sajátosságait, fejlettségi szintjét, és szorosan együttműködik a szülővel, hiszen a terápiát nem csak a fejlesztő végzi, hanem a szülő is, otthoni körülmények között.

Magyarországon többek közt a Budapesti Korai Fejlesztő biztosít Floor Time terápiát.

 

Babzsák Fejlesztő Program

A Babzsák Fejlesztő Programot az Autizmus Alapítvány Kísérleti Iskolájában hozták létre az Alapítvány gyógypedagógusai a '80-as évek végén. A foglalkozás módszertani alapjai azóta is változatlanok, de a feladatgyűjtemény folyamatosan bővül.

A Babzsák Fejlesztő Program olyan kiscsoportos, térben, időben, tartalmában és eszközeiben előre megtervezett és megszervezett szituáció, mely alkalmas lehet az autizmussal élő gyermekek, felnőttek intézményi (pl. óvodai, iskolai), illetve természetes társas helyzetekben, szükséges szociális és kommunikációs készségeinek kialakítására, fejlesztésére és gyakorlására. A tréninghelyzet átmenetet képez az egyéni és a társas fejlesztési- és élethelyzetek között.

BABZSÁK FEJLESZTŐ PROGRAM

Útmutató és feladatgyűjtemény autizmus-specifikus kiscsoportos szociális-kommunikációs fejlesztő foglalkozáshoz

Szerkesztette: Őszi Tamásné

KAPOCS Kiadó, az Autizmus Alapítvány könyvkiadója

2011

Lovasterápia

A terápiát gyógypedagógus-lovasterapeuta vezeti. A központi idegrendszer stimulálásán túl a gyermek érdeklődőbbé válhat az állatok irányában, valamint motiváltabb lehet a kommunikációra.

A terápia lovaglásból, lovastornából és a ló gondozásából áll.

További információ és igénybevételi lehetőségek: Magyar Lovasterápia Szövetség

Kutyásterápia

A kutyásterápia növelheti a gyermek motivációját, javíthatja kommunikációra való hajlandóságát. A sok szociális interakció, a kutya kezdeményező készsége segítheti a gyermek szocializációját.

A foglalkozást a gyermekre szabják, a gyermek adottságaihoz, szükségleteihez alkalmazkodva. A gyermek óvodájában/bölcsijében/iskolájában gyógypedagógus, konduktor, fejlesztő pedagógus vagy pszichológus vezeti a heti és napirendbe illesztett terápiát.

alt

Az egri Mondjunk mancsot! Terápiás és Segítőkutyás Közhasznú Egyesület kutyái az Egri Autista Alapítvány napköziotthonában Egerben 2012. november 14-én.  Az egyesület munkatársai gyógyítási célokra képeznek ki kutyákat, valamint óvodásoknak, fogyatékkal élőknek, hospice osztályok gondozottjainak, sajátos nevelést igénylő gyerekeknek és időseknek tartanak kutyás foglalkozásokat.
MTI Fotó: Komka Péter

Kutyásterápia igénybevehető továbbá:
Debrecen, Futó u. 4.
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 
Személyi segítő kutya:
 

Zeneterápia

A zene, a zenélés segítheti a gyermek együttműködő képességének fejlesztését, jó hatású a kölcsönös kommunikáció kialakítására, a figyelem hosszú távú fenntartására. A zenélés és zenére való mozgás fejleszti a mozgáskoordinációt, örömteli a gyermek számára. A hangérzékeny gyerekeknél csökkentheti az érzékenységet.

Egyéni  és csoportos formában is sok helyen elérhető, többek közt a Budapesti Korai Fejlesztőnél vagy az Aureus Alapítványnál.

Son-Rise terápia

A Son-rise program a szeretet és az elfogadás programja. A terápia gyermekközpontú, szülők által irányított, otthon végzett. Középpontjában a közös játék vagy tevékenység áll, szülővel, esetenként terapeutával.

Minden fejlesztés ebbe a közös játékba illeszkedik. A gyermek saját motivációját és érdeklődését használja alapul. Bármiből lehet tanulni, és minden tevékenységet formálhatunk úgy, hogy specifikus dolgokat tanítsunk általa. A Son-Rise Program elsősorban szociális fejlődésre koncentráló terápia. Négy alapvető területre koncentrál: szemkontaktus és nem verbális kommunikáció, figyelmi terjedelem, verbális kommunikáció, rugalmasság.
A terápia kezdete a „csatlakozás” a gyermekhez és belső világához. Ez készteti őt nyitásra a szülő felé, ami lehetővé teszi a közös játékot, illetve tevékenységet, majd ebbe a tevékenységbe szőtt fejlesztést.
A csatlakozás nem utánzást jelent, hanem azt, hogy a szőlő/terapeuta is valóban beleéli magát a tevékenységbe, ugyanazt teszi, amit a gyermek.
A csatlakozást követően cél a közös, tanító játéktevékenység időtartamának fokozatos növelése.
Ha egy lineárison helyeznénk el az autista gyermek tanulási/fejlesztési módszereit az egyik végére az asztali feladatvégzést helyezhetjük, mely teljesen kötött, legyen az strukturált vagy sem. Az ABA terápia a lineáris közepén már egy játékba ölelt feladatvégzést céloz meg, ahol a játék közben motivált helyzetben kapja meg a gyermek a feladatokat. A lineáris másik végén pedig a Son-Rise program állhat, ami nem célzott feladatokat tartalmaz. Maga a közös játék a cél.
A közös játék pedig alapja/eszköze minden normál fejlődésű gyermeknél is a legtöbb készség elsajátításának óvodás és kisiskolás korban.
 
Son-rise alapokon nyugvó terápia elérhető az alábbi fejlesztőhelyen: www.autizmusosszhang.hu
 

Alapozó Terápia

Az Alapozó Terápia meghonosítása Delacato módszere alapján, hazánkban Dr. Marton- Dévényi Éva nevéhez fűződik. Az Alapozó Terápia komplex mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia (motoszenzoros terápia), mely során a gyermeknél a fejlődéstani mozgás sorozatot újra indítjuk, ezáltal a gyermeket igen magas fokú mozgás ügyességig juttatjuk el. Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az agyban a beszéd működéséért felelős területekre is (írás, olvasás!) A terápia során fejlesztjük a figyelmet, az idő, tér, emlékezet, hallás és beszéd észlelést is. 
 
Az Alapozó Terápia hatékonynak mutatkozik:
  • Óvodás nagycsoportos (5 éven felüli) gyermeknél, akinél mozgásügyetlenség van, kialakulatlan kézdominancia, vagy kimutatott dyslexia veszélyeztetettség áll fenn 
  • Óvodás nagycsoportos gyermeknél, akinél a nagy és a finom mozgások ügyetlensége figyelhető meg
  • Óvodás nagycsoportos gyermeknél, akinél súlyos beszédfejlődési zavar áll fenn, vagy állt fenn, megkésett beszédfejlődés, esetleg diszfázia gyanúja ( logopédiai kezelést kiválóan kiegészíti)
  • Figyelemzavarban, ADHD-ban szenvedő gyermeknél
  • Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermeknél
  • Intelligencia határeset gyermekeknél (IQ 70-85) ugrásszerű fejlesztést lehet elérni, minél kisebb a gyermek, annál eredményesebben
  • Nagyon hatékony a terápia valódi tanulásban akadályozottság esetén (IQ 60-75) és még hatékonyabb álértelmi fogyatékosság esetén, ahol a gyermek normális intelligenciájú, de súlyos részképesség hiánya van
  • Minden olyan gyermeknél, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból
  • Iskola éretlen óvodásoknál
Autizmus esetén a mozgásügyességre, figyelemre, összerendezettségre hat a terápia. Fejlődést lehet elérni, de meg nem gyógyítja az autizmust (csakúgy, mint a többi mozgásterápia sem).
 
Az alapozó terápia 5-16 éves korig használható. A terápia során a fejlődéstani nagymozgásokat, rugalmasságot, egyensúlyt, fejlesztjük, majd ezután jönnek az ösztönös, és tudatos keresztező mozgások, testvonal átlépő gyakorlatok, végtag szétválasztók, összerendezők, szeriális gyakorlatok, dominancia kialakítása. A terápia során fejlődik a figyelem, az emlékezet, a finommotorika, a ritmus. 
 
A terápia részét képezik a speciális homloklebeny gyakorlatok, mellyel a figyelem akaratlagos fenntartása, a memória, összpontosítás, kognitív funkciók fejleszthetők.  A terápiának nincs különleges eszközigénye, egyetlen megkövetelt eszköz a trambulin. 
 
Az alapozó fejlesztést minden esetben mozgásvizsgálat előzi meg, hogy a terapeuta felmérje, milyen mélységből kell indítani a terápiát. 
 
Alapozó fejlesztésről heti 2*1 órától lehet beszélni, míg a terápia heti 5*1, vagy 3*2 óra. A terápia monoton jellegét játékokkal, speciális gyakorlatokkal lehet megtörni, ez mindig a terapeutától függ.  A terápiát terapeuta vezeti, csak ritka esetben (falvakban) élünk a szülői betanítás módszerével. 
 
Faragó Kamilla
Alapozó Terápia
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.