Egy auti boldog évei az oviban
Az aggodalom sűrű ködként telepedett a gondolataimra, mikor 4 évvel ezelőtt elkezdtem ovit keresni a kisfiamnak. Tudtam, hogy nehéz lesz már a beiratkozás is. A körzetes óvodánkon kívül mindenhonnan elutasítottak: a saját körzetükből feltöltötték már a helyeket, de különben is kicsi még a fiam, maradjon még egy évet otthon.
Mivel úgy gondoltam, hogy jót tenne a szocializációjának, ha gyerekek közt lehet, ezért kerestem egy kisebb létszámú magánóvodát 1 évre. Találtam is, azonban nem vált be az ötlet, úgyhogy pár hónap után kivettem Z.-t. A következő lépés már a tavaszi beiratkozás volt az állami (körzetes) óvodába. Nagyon meglepődtem, ugyanis az igazgatónő nagyon természetes és nyugodt maradt az autizmus említésekor. Nem kérte, hogy menjünk be „próbanapra” és nem próbált meg kibújni a fiam felvétele alól (mint az összes többi kerületi óvoda). Ezután személyesen is tudtam beszélni az óvónőkkel, akik nagyon kedvesek voltak és érdeklődőek. Megbeszéltük, hogy mi lesz Z. jele az oviban (ugyanaz, ami a magánoviban is volt: pöttyös gomba).
Az egyik óvónőnek már volt tapasztalata autizmussal élő gyermekkel, a másiknak még nem, de mindketten nagyon nyitottan álltak a fiamhoz. (Később kiderült, hogy ők jelentkeztek maguktól, mikor az óvodai értekezleten szóba került, hogy ki vállalná a Z.-t.)
Kijöttek hozzánk látogatóba, hogy megismerkedjenek Z.-val. Hoztak neki ajándékba egy nagyon aranyos katicát, amit az ovisokkal készítettek Z.-nak. Z. éppen a röptetős korszakában volt, úgyhogy azonnal „szárnyaira bocsájtotta” a katicát, amitől kissé ideges lettem, hogy nem épp a legjobb indítás, hogy dobál… De az óvónénik nem mutatták, hogy meglepődtek. Mondták, hogy a katica miért ne repülhetne? Azért van szárnya… Ekkor már kezdtem megnyugodni, hogy jó helyen lesz Z.
Mivel tudtam, hogy Z. kommunikációs és szociális elmaradása szükségessé teszi, hogy mindig legyen mögötte segítő, ezért kérvényeztem az önkormányzatnál és az óvodavezetőnél egy gyógypedagógiai asszisztens felvételét. Az engedélyezési procedúra miatt a felvétel kissé elhúzódott, de novemberre sikerült felvenni asszisztenst. Az óvoda vezetőjének a szakmai hozzáértése folytán olyan segítőt sikerült találni, aki nem csak gyógypedagógiai asszisztens, hanem végzős óvópedagógus hallgató is volt. Persze nem csak a bizonyítványok számítanak, hanem a személyiség: hatalmas szerencsénkre Anita nyitott és barátságos, kedves természetű. Mindez az óvónők tapasztalatával, végtelen profizmusával a lehető legjobb esélyeket teremtette Z.-nak az inkluzív neveléshez.
Ezután következett az a 3 év az oviban, ami azt hiszem, autis életünk egyetlen nyugodt szakasza volt.
Z. 4 évesen került a nagycsoportosok közé. Vele együtt még néhány 3-4 évest vettek fel ebbe a csoportba, tehát a gyerekek többsége nagycsoportos volt. A nagylányok felkarolták Z.-t és olyan aranyosan és hatékonyan foglalkoztak vele, hogy az többet ért, mint bármilyen autizmus specifikus fejlesztőóra. Z. a csoportba kerülése előtt kezdett el aktívan beszélni. Jellemzően csak szavakban, illetve kompletten megjegyzett és a megfelelő helyzetben adekvátan alkalmazott mondatokban kommunikált, nagyon sokat echolált azonnal ill. késleltetve, de már legalább elhagyhattuk a PECS-et, meg tudta magát értetni verbálisan is. Ezért aztán az óvodába PECS-et már nem vittünk be, viszont rengeteg eszközünket használták bent. Kezdetnek vittünk be napirendet, leszedős időmérőt, egyszerű szabályoldalakat. Később itthon bevezettük a hetirendet (naptárt), ebből is adtunk be egy példányt az oviba. Az ovi utolsó évében jutott el Z. arra a szintre, hogy be tudtunk vele vezetni egy jutalmazási módszert, ehhez is adtunk be eszközt. Az otthon, beszédfejlesztéshez használt naplónkhoz Anita naponta rengeteg képet készített. Az óvoda 3 éve alatt a pedagógusoknak többször volt módja autizmus témájú előadásokon részt venni (a korábbi képzéseiken túl) és éltek is a lehetőséggel, így nem csak a mi eszközeinket ismerték meg, hanem általánosságban is jól felkészültek az autizmussal élő gyerekek integrációjára.
Az óvodai csoport átlagos mértékben nagy létszámú volt, az óvoda pedig 8 csoportos, összességében ezért az óvoda kertjében elég sok gyerek volt az udvari játék idején. Nem tudtam, hogy fogja Z. kibírni az ezzel járó nyüzsit és zajt, de az óvónők ezt a problémát is pikk-pakk megoldották. Az óvodának összesen 3 udvara van, a nagy épület előtt van a nagyobbik kert mászókával, homokozókkal, a nagy és a hátsó épület között egy kisebb udvar rugós játékkal, műanyag játékokkal (pl. mászó alagút), a hátsó épület mögött pedig egy egész pici kertrész csúszdával. Az óvónők, ill. Anita eleinte erre a pici udvarra vitték Z.-t, ahol max. 1-2 gyerek volt és játszhatott akár egyedül is a csúszdán. (Elég stresszes lehetett neki a nagy létszámú csoport eleinte, mert udvari időben az első 1-2 hónapban csak faleveleket csúszdáztatott és hóeséskor a bokrokat rázogatták, hógolyóztak, ez megnyugtatta.) Pár hónap után, de még a tél folyamán Z. előre merészkedett a középső udvarra, ahol egyszerre általában 2-3 ovis csoport volt kint. Itt már lehetett csatlakozni közös hógolyózáshoz is. Még tartott a havas idő, mikor Z. egyszer magától, ragaszkodva a saját csoportjához, kiment a nagy udvarra. Onnantól kezdve már mindig azon az udvaron játszott.
A csoportszoba egy viszonylag kicsi, de praktikus elrendezésű helyiség. Auti szempontok szerint jól strukturált tér, védett zugokkal. A tevékenységek helye jól elkülönült. A napi kezdeményezésekből persze több is volt, ami Z.-nak nem ment. Ilyenek voltak a beszélgetős, dalos foglalkozások és sok segítséget igényelt a kézműveskedés során is. Viszont nagy kedvence volt minden mozgásos játék, torna, becsatlakozott vonatozásba, autózásba. Nem tudom, hogy az óvodákban mennyire szokványos, de számomra nagyon különlegesnek tűnt, hogy sokat főztek, sütöttek a gyerekekkel, voltak rendszeresen hangszeres foglalkozások és vetítős, bábozós délelőttök is. Szerintem ezek fejlesztő hatása még akkor is óriási, ha a fiam többnyire kevéssé vett is részt ezekben, inkább kívülről figyelte. Rengeteg szervezett program is volt az oviban, előadások, zenés programok, egyszer még ugrálóvár is volt. Mivel a fiam hangérzékeny, ezért neki ezek a programok nagy kihívást jelentettek. Szerencsére ott volt mögötte Anita, aki ha érezte, hogy Z. nem bírja tovább, akkor bevitte a nyugis csoportszobába.
Számomra az óvodai évek alatt a legfontosabb fejlesztési cél az volt, hogy Z. rendkívül szűk étkezési repertoárját bővítsük és próbáljuk meg átszoktatni a pépes ételekről a darabosra. Az első óvodai évben a gyerekek kihívásnak tekintették ezt a problémát és addig biztatták Z.-t, míg meg merte kóstolni a leveseket. Ezt a teljesítményt hangos üdvrivalgással és tapsolással díjazták. A kortárs minta, az egyértelmű pozitív visszajelzés, Anita és az óvónők kitartó munkája eredményeként az óvoda végére eljutottunk odáig, hogy Z. a legtöbb levesből már értékelhető mennyiséget fogyasztott és hajlandó volt megkóstolni a darabos ételeket is.
Az SNI gyerekeknek lehetőségük van rá, hogy 6 évesen még maradhassanak az óvodában 1 évet. Ehhez csak az óvoda vezetőjének a nyilatkozata szükséges, ha a szülő szeretné, hogy a gyermek maradjon. Mi éltünk a lehetőséggel és bár egyre nehezebb lett lépést tartani a csoporttal (hiszen ők már komplett színdarabokat tanultak, mikor az enyém még a tőmondatokkal küzdött), de volt értelme, ebben az évben is rengeteget fejlődött Z. 7 éves korára jutott el arra a szintre, hogy már együtt tudott volna enni a többiekkel az oviban. Végre mondatokban beszél, még ha nyelvtanilag hibás is, és a kézműveskedésben, rajzolásban is már sikeresebb. Szerettük volna, ha maradhat a támogató, befogadó és neurotipikus mintát adó közegben, hiszen elviekben a törvény lehetőséget ad arra, hogy SNI gyerek 8 éves koráig óvodás lehessen. Z. csoportja nagycsoporttá vált, 1 gyermek ment csak iskolába, az összes többi 6 éves nagycsoportos lett. Z. kicsi és sovány, nem nagyobb, mint a többiek, fizikailag nem lógott volna ki a többiek közül. Felvetettük ezt a kérésünket az óvónőknek és az igazgatónőnek, akik felhívták a figyelmünket arra, hogy egy 7 éves gyereknek már el kell kezdeni az iskolai ismeretanyagot bevezetni, ennek most van itt az ideje, nem később. Ebből a szempontból szerintük helyesebb lenne a gyermeket beiskolázni. Viszont ők is tudták, nem kellett különösebben ecsetelni, hogy a beiskolázás nem lesz egyszerű, mivel a szegregált csoporton kívüli lehetőségek enyhén szólva szűkösek. Abban egyetértettünk, hogy ha szegregált csoportba kerül, akkor az addigi integrációra fordított munka elvész, mintha nem is lett volna. Így aztán beleegyeztek abba, hogy fogadják további egy évre a gyereket, ha a 3/2-es szakértői bizottság ezt engedélyezi.
Nem engedélyezte.
Szeretnék köszönetet mondani a 3 felhőtlen évünkért a Bóbita Óvoda (akkori) dolgozóinak:
- Az igazgatónőnek, Csákváriné Erzsikének, akinek a befogadó és elfogadó, konstruktív személyisége minden óvodavezető számára példa lehet,
- Az óvónőknek, Lelt Évának és Litvák Ilonának a kedves, barátságos, együttműködő és hihetetlenül professzionális munkájáért,
- Kincses Anitának a humoráért, a támogatásért és minden egyébért, amit ezen keretek közt nem tudnék felsorolni,
- Az óvoda többi óvónőjének, főleg a Csillag csoport óvónénijeinek, ahol Z. sokat vendégeskedett,
- A dadusoknak, akik szintén szeretettel fordultak Z. felé.
Az itt eltöltött három év megmutatta, hogy lehet inkluzív nevelést megvalósítani egy állami-önkormányzati intézményben is. Ehhez azonban nem csak a nyitott, empatikus és lelkes pedagógusokra van szükség. A fenntartók együttműködése nélkül az inkluzív nevelés tárgyi és személyi feltételei nem tudnak megvalósulni. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az integráló óvodai ellátás területén érzékelhető fejlődés, azonban rendkívül kevés a szegregált óvodai csoport, az általános iskolák többsége pedig továbbra sincs felkészülve az autizmussal élő gyermekek ellátására. Országosan megoldatlan az ép értelmű autista tanulók inkluzív és szegregált oktatása is, de még az értelmileg sérült tanulók sem kapnak minden gyógypedagógiai intézményben szakszerű nevelést.
Közös érdekünk, hogy a fogyatékkal élő gyermekek a lehető legmagasabb önállósági szintre jussanak el, ehhez pedig nélkülözhetetlen az autizmus-specifikus megközelítés minden intézménytípusban. A tárgyi és személyi feltételek biztosítása pedig a fenntartó feladata.