LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Az Autista Segítő Központ Általános Iskolája (3200 Gyöngyös, Barátok tere 2.) és a Fogyatékos Személyek Otthona felvételt hirdet a 2013/2014-es tanévre, csak bentlakásos tanulók részére.

Jelentkezni lehet a 06 37 500-417-es és a 06 208233467-as telefonszámon 8-16 óráig, valamint az ask(kukac)ofm(pont)hu e-mail címen írásban Mecsei Veronikánál és Zólyomi Viktóriánál.

A jelentkezés feltétele autizmus diagnózis. A felvétel sikeressége összefüggésben van az iskolai évfolyamon lévő szabad helyekkel, valamint a szociális intézményben lévő üres helyekkel.
 

Jelentkezés határideje: 2013. 07.15.

Tantermünkben van egy „Mostanában történt – Hamarosan” feliratú tábla. Az autizmussal élő gyerekek számára fontos láttatni azokat az eseményeket, amelyek már megtörténtek, és amelyek a közeljövőben meg fognak történni; ami volt, és ami lesz. Ehhez használjuk ezt a táblát.


alt


 
A képen látható egy tanév végi „virslisütős” kerti parti Tomiéknál, továbbá Csongor, aki szavalóversenyen indult; a hónap diákja, Dani – őt az iskolai DÖK tanulói választották ki –; vendégeink a 2.b-ből, akikhez vendégségbe is elmentünk. Hamarosan uszodába megyünk, a Sárkány Wellness és Gyógyfürdőbe.

Mindegyik eseményre szívesen emlékeznek, spontán beszélnek róluk a srácok, és képesek időrendbe sorolni azokat a tábla segítségével. Mindezek szorosan hozzákapcsolódnak a fejlesztésükhöz. Az autizmussal élő gyermekek iskolai fejlesztése során nincs az az óraszám, amely felesleges lenne a társas kapcsolatok kialakításában – főleg akkor –, ha szegregációban folyik az oktatás. A szegregációtól sok szülő megretten, pedig számos előnnyel jár – elsősorban a kezdeteknél. Ha a pedagógusok gondosan és előrelátóan terveznek – amiben a vezetők is partnerek –, akkor megvalósítható az integráció is. A gyakorlatban a gyógypedagógus számára nem a különböző elnevezések a fontosak, hanem azok életszerű megvalósításai.

A gyógypedagógus az autista gyermek számára egy valamit nem tud megtestesíteni azt, hogy kortárs legyen. Tud viszont olyan közeget teremteni, amivel ezt pótolhatja. Miért fontos ez? Roppant egyszerű: a gyermekeknek gyermekekkel kell együtt játszani, tevékenykedni, örülni és huncutkodni. Akkor célszerű kortársakat bevonni, ha már megvannak a biztos alapok. A mi csoportunk most érett meg arra, hogy nagyobb létszámú gyereksereggel találkozzon. Eddig a saját családi és baráti körünkből hívtunk el egy-egy velük egykorú kisiskolást. Az idei tanévben közülük választottunk egyet, akinek felkerestük az iskoláját.

Ennek érdekében vettük fel a kapcsolatot Trefánné Bagdi Gizellával, a Nyírbátori Református Általános Iskola igazgató asszonyával. Ez a választás azért is újszerű és egyedi, mert egyszerre kezdte meg működését a református iskola és a mi autista csoportunk 2011. szeptemberében. A beindulás komoly kihívást jelentett mind az iskolák vezetőinek, mind pedagógusainak. Ezen a találkozón beszélgettünk elképzeléseinkről: miszerint szeretnénk az autista csoportunkba járó gyerekek számára megfelelő kortárs-kapcsolati lehetőségeket kialakítani. Az igazgató asszony nagy örömmel vette a kezdeményezésünket. Így kezdtük meg programunk szervezését a 2.b osztály tanítóival: Emőd Zoltánnéval, Jutka nénivel és Márton Ildikóval, Ildikó nénivel. A tanév vége felé közeledve megbeszéltük, hogy egy-egy jól megszervezett látogatást teszünk egymásnál. Fontos szempont volt mindkét gyerekcsoport felkészítése a vendégeik fogadására. Az osztályokban párhuzamosan végeztük az előkészületi munkálatokat. Tudtuk, hogy a két tanító két éves munkája és az egyházi iskola szellemisége megbízható légkört biztosít.

Elmentünk a 2.b nebulóihoz, akiknek beszéltünk az autizmussal élő gyerekek nehézségeiről és kiemelkedő képességeiről. Néha csodálkozva néztek, néha elámultak, néha „irigykedve” hallgatták a történeteket. Meséltünk a mi tanulóink tüneteiről és fejlődésükről. Végül Jutka néni kiválasztotta a négy kislányt, akik vendégségbe jöhettek hozzánk.

A cikk folytatását csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük, lépjen be a zöld gomb segítségével, vagy regisztráljon.

Átadták hétfőn a fiatal diákok számára meghirdetett 22. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny legjobbjainak járó díjakat: három első, négy második, három harmadik, illetve négy különdíjat ítélt oda a zsűri, és kilenc pályázatot kiemelt dicséretben részesített.    
Első díjjal Perez-Lopez Áron Ricardo "Hogyan segíthetnek a fehérjék hálózatai kis mellékhatású gyógyszerek kifejlesztésében?" című munkáját, Hegyesi Donát Sándor pókerező robotját és Zsombori Balázs, a verbális kommunikációban akadályozottakat segítő PictoVerb nevű programját ismerték el.   

alt

MTI Fotó: Bruzák Noémi

A zsűri döntése értelmében a három díjazott képviselheti Magyarországot a szeptember 20. és 25. között Prágában megrendezésre kerülő 25. EU Contest for Young Scientists elnevezésű megmérettetésen, valamint munkája és képességei alapján Zsombori Balázst választották ki, hogy a 2013-as Nobel-díj átadáson is bemutathassa fejlesztését.   

A három első és a négy második helyezett által megjelölt egy-egy felkészítő tanárt egyszeri 100 ezer forintos ösztöndíjjal jutalmazták.   

Fiatal feltalálók és kutatók számára hirdette meg tavaly a Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) az Emberi Erőforrások Minisztériumával, valamint a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alappal (MTVA) közösen az innovációs versenyt. A kiírásra 124 pályázó összes 101 pályázatot adott be, ebből a zsűri javaslata alapján 59 munka készült el. Tudományos kutatási vizsgálatokat, mérések elvégzését összefoglaló tanulmányt 32-en készítettek, míg új eszköz, eljárás kidolgozását 40 pályázat tűzte ki célul - ismertette a budapesti díjátadón Ormos Pál akadémikus, a zsűri elnöke.   

Az elnök hangsúlyozta, hogy idén kiemelkedően sok magas színvonalú pályázat érkezett a diákoktól, valamint külön méltatta a zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégiumban folyó szakmai munkát, ahonnan a díjazott és elismert pályázatok jó része érkezett.   

Pakucs János, a MISZ tiszteletbeli elnöke a tehetségkutatás felelősségteljes szerepéről beszélt, hiszen mint elmondta: a mentoroknak segíteni kell, hogy a tehetségesnek minősített, jó adottságokkal rendelkező emberekből, alkotó, gondolkodó, tervező, a társadalom számára fontos emberek váljanak.   

Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke kiemelte, egy tudományos eredménynek akkor van valódi értéke, hogyha ez egy szűkebb, vagy tágabb közösségnek javára szolgál. "Ezeknek a teljesítményeknek az időben való és az eredménnyel arányos elismerése rendkívül fontos, hiszen ez egy komoly motiváció lehet ahhoz, hogy a későbbiekben újabb és újabb eredményeket mutassanak fel a hallgatók" - hangsúlyozta.   

Sipos Imre, köznevelésért felelős helyettes államtitkár a diákok felkészítését végző és a tudományos nevelésükben illetékes oktatókon kívül azoknak a pedagógusoknak a munkáját is méltatta, akik hozzájárultak a diákok egyéb kompetenciáinak - mint a kommunikáció, a magyar nyelv helyes és választékos használata, vagy az idegen nyelvek - fejlesztéséhez.   

Az Európai Unió 1988 óta szervezi meg hivatalosan a Fiatal Tudósok Versenyét, amelynek célja, hogy előmozdítsák a 15-20 év közötti fiatal tudósjelöltek együttműködését és hozzájáruljanak az ígéretes fiatal tehetségek fejlődéséhez. A versenyeken Európa szerte évente átlagosan 25000 fiatal indul.   

A díjazott és a kiemelt dicséretben részesített pályamunkákat június 10-11-én az Akvárium klubban, valamint szeptemberben a Kutatók éjszakáján ismerheti meg a közönség.

Fogyatékkal élők V. országos filmszemléjét rendezik meg kedden a Győr-Moson-Sopron megyei Zsirán, az értelmi fogyatékosok otthonában. Az alkotások betekintést adnak a sérült emberek világába.   

Az idei seregszemlére minden eddiginél több, összesen 23 film érkezett tizenkét otthonból. A találkozón szakmai zsűri előtt vetítik le a filmeket, amelyeket az ország különböző részeiben élő értelmi fogyatékos emberek készítettek - mondta Hollósi Péter, a rendezvényt vendégül látó intézmény vezetője az MTI-nek hétfőn.   

A többnyire 3-5 perces kisfilmek döntően készítőik saját világát, a maguk életét mutatják be. Ezek a filmek őszinték, a hiteles önkifejezés megnyilvánulásai. Olyan világra nyitnak kaput, amely egyébként ritkán nyílik meg - fogalmazott Fábián Gábor, aki a zsirai intézmény munkatársaként foglalkozik az otthon mozgóképkészítés iránt érdeklődő lakóival.   

A filmkészítők megélik az alkotás örömét, elismerést kapnak. Ezeknek a tényezőknek lényeges személyiségformáló hatása van - utalt a korábbi seregszemlék tapasztalataira Hollósi Péter.   

A munka során a sérülteket filmezésben jártas emberek segítik, felkészítésükben az egri Magyar Speciális Művészeti Műhely Egyesület működik közre. A sérültek segítői az alkotási folyamat során igyekeznek háttérben maradni, s csak azokat a munkafázisokat végzik el, amelyekre a fogyatékosok nem képesek - mutatott rá az intézményvezető, hozzátéve, hogy az egyesületnek köszönhetően a leghatásosabb filmek eljutnak egy-egy nemzetközi bemutatóra is.   

Az alkotásokat Halmy György filmrendező elnökletével értékeli a szakmai zsűri. Ő már évek óta műhelymunka keretében dolgozik a filmezés iránt érdeklődő sérültekkel és segítőikkel. Ennek nyomán körvonalazódik az az eszköztár, amely segíti előhívni és kifejezésre juttatni az értelmi sérültek gondolatait - mondta el Fábián Gábor, a zsirai filmszemle kezdeményezője az MTI-nek.
 

A fogyatékossággal élő, illetve megváltozott munkaképességű emberek nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatását és képzését támogatja egy most elindított uniós program - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális államtitkára csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.   

Soltész Miklós tájékoztatása szerint az Új Széchenyi Terv keretében meghirdetett csaknem 12 milliárd forint keretösszegű, 2015 nyaráig futó projekt célja, hogy a jelenleg rehabilitációs ellátásban, járadékban részesülő emberek munkába állhassanak, és ha ehhez szükségük van egy szakma megszerzésére, akkor erre is lehetőségük legyen.   

A projektbe összesen 10 ezer megváltozott munkaképességű embert szeretnének bevonni, akik személyre szabott segítséget kapnak majd az ország 85 pontján. A projektre munkaadók jelentkezését is várják, ők az általuk felvett munkavállalók után 5 hónapig megkapják a teljes munkabért.

A programban résztvevő, valamint az érdeklődő intézmények diákjai június 7-én 9.30-kor a városok egy-egy frekventált helyére kivonulva énekelnek és táncolnak az Alma Együttes erre az alkalomra készített zeneszámára. A Mutasd meg! című dalhoz videoklip is készült fogyatékkal élő és ép gyerekek szereplésével.   

Az országos kezdeményezés központja egy budapesti flashmob, ahol az Alma Együttes élőben lép színpadra a gyerekekkel az Orczy Parkban. Az alternatív évzárót egyebek mellett Nyíregyházán, Székesfehérváron és Tatán is megtartják - közölte a Down Egyesület az MTI-vel.   

A Down Egyesület célja, hogy Magyarországon minél több óvodás és iskolás korú gyermek ismerje meg a fogyatékkal élőket. A 2009-ben életre hívott Mindenkinek becsengettek! program keretében ezért középsúlyos szellemi fogyatékos gyerekeket vittek be iskolai közösségekbe heti egy-két alkalommal 8-10 héten át. A fogyatékos és ép gyerekek így megismerhették egymást, közösen hozhattak létre kézműves alkotásokat és készültek a 2012/13 tanévet lezáró flashmobra.   

A program a 2011/12-es tanévben Magyarország 6 városában (Budapest, Tata, Vác, Nyíregyháza, Debrecen, Szentendre), valamint Románia és Ukrajna 2 nagyvárosában zajlott összesen 48 intézmény több mint 70 osztályának bevonásával. A projektben 70 fogyatékos gyermeket vittek be mintegy 2000 ép gyermek közé, emellett országszerte és a határon túl 70-70 többségi és gyógypedagógus teremtett produktív kapcsolatot egymással.
 

Olyan embereket keresnek, akik másképpen gondolkodnak: a szoftveróriás SAP 2020-ig az alkalmazotti helyeiből 1%-ot autizmussal élőkkel tervezi betölteni, írja a Spiegel Online.

A SAP konszernnek jelenleg kb. 65 000 munkavállalója van. A többszáz autizmussal élőt szoftvertesztelésre és programozási munkára fogja alkalmazni a vállalat.

AZ SAP együttműködik az autizmussal élők alkalmazásának ügyében egy dán szervezettel, melynek neve Spezialisterne (a név a "speciális" és "autista" szavakból származik). A Spezialisterne célja, hogy egymillió autistát bevezessen a munka világába.

Az SAP számára ez egy lehetőség arra, hogy tehetséges és specializálódott informatikusokat találjanak a szakemberekért folytatott világméretű harcban, nyilatkozta a vállalat integrációért felelős munkatársa.

A teljes cikk itt olvasható (németül): spiegel.de

Júniustól emelkedik a fogyatékossággal élők támogatása és a vakok személyi járadéka.   

Az ellátások a jövőben nem a 2009 óta változatlan összegű nyugdíjminimumhoz igazodnak, hanem az évenkénti nyugdíjemeléssel egyszerre és azonos mértékben nőnek.

A fogyatékossággal élők támogatása 19 500, illetve 24 ezer forint (az eddiginél 975, illetve 1200 forinttal több).

A módosítás hatályon kívül helyezi az akadálymentesítésre vonatkozó, már lejárt határidőket. A jogszabály új határidőket nem rögzít, a jövőben az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának ütemezése az Országos Fogyatékosságügyi Program része lesz.

Tagállami, európai és nemzetközi szinten is kulcsfontosságúnak nevezte a fogyatékos és sajátos nevelési igényű fiatalok képzését Per Gunnvall, az Európai Ügynökség a Sajátos Nevelési Igényű Tanulók Oktatásának Fejlesztéséért (EADSNE) elnöke szerdán az Európai Parlamentben, a Vocational education and training for all című tanulmány bemutatásakor.   

A tanulmányt 26 ország 55 szakértője készítette, akik 28 helyen elemezték a fogyatékkal élő vagy sajátos nevelésű fiatalok képzését. A kutatók fő következtetése pedig az, hogy azok a gyakorlatok, amelyek az ilyen fiatalok képzésében beválnak, azok jó és hatékony módszerek az összes többi fiatal esetében is.    

Előnyt lehet és kell szerezni a fogyatékosságból, ha a képességekre és nem a hiányosságokra fókuszálunk - fogalmaz a jelentés. A tanulmány emellett azt hangsúlyozza, hogy mindenki számára lehetővé kell tenni azon képességek elsajátítását, amelyek az információs társadalomban különösen szükségesek a munkavégzéshez, és ennek kapcsán több figyelmet kell fordítani a fogyatékos fiatalokra, mert a dokumentum őket Európa egyik legsérülékenyebb csoportjaként azonosítja.   

"Érdemes figyelni a tanulmányra, mert amellett, hogy megfogalmazza, "mi működik" a speciális nevelési igényű vagy a fogyatékos fiatalok esetében, azt is elemzi, hogy az "miért működik" és "hogyan működik". Tehát nem elegendő csupán felmérni és elemezni ezt a kérdést, hanem mindig valós, élő gyakorlatokkal kell alátámasztani a szakmai ajánlásokat a jó gyakorlatok elterjesztése érdekében. Magyarország ebben mindig partner volt és lesz is" - hangsúlyozta Kósa Ádám fideszes európai parlamenti (EP-)képviselő, a tanulmány bemutatásának helyt adó konferencia házigazdája, aki siket, és az EP első jelnyelven kommunikáló tagja.   

Rory O’Sullivan, a Killester College igazgatója példákkal igyekezett illusztrálni, hogyan lehet az elméleteket a gyakorlatban is sikerrel megvalósítani.    "Ha a tanítványaink nem tudnak úgy tanulni, ahogyan tanítjuk őket, nekünk kell megtanulnunk, hogyan tanítsunk" – mutatott rá az igazgató.   

Az EADSNE nem uniós ügynökség, független az EU-tól, ugyanakkor az uniós tagállamok, valamint Izland, Norvégia és Svájc oktatási minisztériumai hozták létre, munkáját az Európai Bizottság és az EP is támogatja.

alt

Következő rendezvényünkön a gyermekek szociális és kommunikációs fejlesztésének egyik leghatékonyabb módját fogjuk megtanulni: a közös játékkal elérhető fejlesztő helyzetek felismerését és az alkalmazható módszereket.
 

  •     Milyen nehézségei vannak a szabadidő eltöltésével az autizmussal élőknek?
  •     Milyen készségeik térnek el tipikusan fejlődő társaikétól? Hogyan és miért nehezíti meg ez számukra a szabadidő hasznos, pihentető eltöltését,   az élvezetes játékot?
  •     Hogyan találhatunk ki/készíthetünk gyermekünknek a speciális szükségleteit figyelembevevő, szórakoztató társasjátékokat?
  •     Milyen módon lehetséges készen vásárolható társasjátékokat átalakítani gyermekünk számára?
  •     Hogyan vonjuk be a családtagokat a játékba (azon belül pedig a szociális-kommunikációs fejlesztésbe)?


Az előadásra nem csak az édesanyákat várjuk, hanem az apukákat, nagyszülőket, 14 év feletti testvéreket, távolabbi hozzátartozókat is.

Előadók: Nagy Emma és Vígh Katalin (Autizmus Alapítvány munkatársai)

Előadások helyszíne: Budavári Művelődési Ház (1011 Budapest, Bem rakpart 6.)

Időpont: 2013. május 25. szombat, 15-18 óráig

Parkolás és megközelíthetőség:

Az épület körül nehéz a parkolás, a budai alsó rakparton (Szehlo Gábor rakpart) általában korlátozott számban vannak parkolóhelyek, így tömegközlekedési eszközzel érdemesebb érkezni. A legközelebbi buszmegálló a Clark Ádám téren van, ahol a 16-os, a 86-os és a 105-ös busz áll meg, innen rövid sétával érhető el a ház. Villamos még közelebb áll meg a művelődési házhoz: a Lánchíd megállónál kell leszállni a 19-es vagy a 41-es villamosról. Ha valaki földalattival érkezik, a piros metró Batthyány-téri megállójától jöhet a 19-es vagy a 41-es villamossal is, de a Budavári Művelődési Ház onnan körülbelül öt perces sétára van.


Az előadás részvételi díja: 1270 Ft/fő.

A jelentkezés módja: jelentkezési lap online kitöltése után kérjük a visszaigazoló e-mailben megadott bankszámlaszámra utalni a részvételi díjat május 23-ig. A helyszínen készpénzes fizetésre nincs mód. Kérjük az előadás előtt vegye át számláját és írja alá a jelenléti ívet.



Az előadás hallgatói számára jegyzettömböt, tollat, ásványvizet és kávét biztosítunk.

Munkánkat a Kontakt Önkéntesprogram önkéntesei segítik.

Az autizmusban érintett családok összetartóerejének növelése, társadalmi beilleszkedésük elősegítése, hátrányos helyzetük csökkentése program az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával és a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósul meg.

altalt

Az autistákat, az értelmileg és a halmozottan akadályozott fiatalokat képző és támogató Szimbiózis Alapítvány szociálisterápiás otthont létesített Miskolcon, az 50 millió forintba került létesítményt pénteken adták át.   

Az átadón az elhangzott, hogy alapkőletétellel szintén ezen a napon indult az alapítvány Batyu-Téka, a Magyar Vidék Ajándéka elnevezésű, csaknem 150 millió forintos projektje is.   

A sérült emberek oktatását, nevelését, társadalmi integrációjukat támogató, 1999-ben létrejött Szimbiózis Alapítvány Szociálterápiás Központja Magyarország első olyan jellegű intézménye, amelyben fogyatékossággal élőknek biztosítanak szociális ellátást, foglalkoztatást, terápiás és képzési lehetőségeket - derült ki a sajtóanyagban.   

Az alapítvány - amely az Európai Szociálterápiás Szövetség egyedüli magyarországi tagja -, az Új Széchenyi Terv Észak-Magyarországi Operatív Programján nyert mintegy 47 millió forintot a speciális képzési és rehabilitációs központ létesítésére. Itt húsz, fogyatékossággal élőnek segítenek a minél magasabb fokú önálló életvitelben.   

A Batyu-Téka, a Magyar Vidék Ajándéka című projektnek köszönhetően bővül az alapítvány miskolci Baráthegyi Majorsága, pelletüzemet építenek, és energetikai beruházást valósítanak meg - áll a sajtóanyagban.   

A tervek szerint fafeldolgozókat, pelletgyártókat, konyhai és éttermei kisegítőket képeznek majd ki, a konyhai kapacitás bővítésével pedig lehetőség nyílik arra, hogy megváltozott munkaképességű ebédfutárok speciális triciklikkel ebédet hordjanak ki a környék lakóinak.   

Ugyanakkor egy kis helyi üzletben is lehet majd vásárolni a fogyatékossággal élők által gyártott termékekből, a konyha és szociális épület fűtése pedig nemcsak pelletalapúvá alakul, hanem magát az energiahordozó pelletet is a Baráthegyi Majorság asztalosüzemében állítják majd elő.