LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Nehéz szívvel írom ezeket a sorokat. Idő előtt búcsúznunk kell Vígh Kata gyógypedagógustól. Napokkal ezelőtt kaptam a hírt a tragédiáról, de egyelőre képtelen vagyok felfogni.

Kata 12 éve az életünk része. 2 évesen a fiamnak még nem volt diagnózisa, ezért a legtöbb helyen a fejlesztését elutasították, a problémáink pedig olyan jellegűek voltak, hogy a fejlesztők csak rávágták, hogy „ebben nem tudok segíteni”. Ezzel szemben Kata fogadott diagnózis nélkül is, és azonnal próbált megoldásokat találni. Ez a támogató hozzáállás nagyon jól esett nekem akkor lelkileg, a számos visszautasítás és kudarcélmény után. Mivel ő idősebb gyerekekkel foglalkozott, ezért a későbbiekben nem hozzá jártunk fejlesztésre, de rendszeresen találkoztunk, tartottuk a kapcsolatot, a barátunk volt.

Elvesztése számunkra mély fájdalom, és az autista emberek és az autizmussal foglalkozó szakmák számára is hatalmas veszteség. Részt vett a szakemberképzésben, szakkönyvek írásában, szakmai projektekben. Tartott szülőképzést, lektorált cikkeket, és számos gyereknek és autista fiatalnak segített fejlesztésekkel, tanácsadással. Az utolsó napig dolgozott.

Kata, a szívünk egy darabját magaddal vitted. Legyen számodra most már minden szebb és jobb, mint amit ez az élet nyújtani tudott!

A kényszerű óvodába, illetve iskolába járási szünet mindenkit megijeszt, főleg, hogy a szocializáció más formáit is korlátozni kell, azaz még játszótérre sem javasolt menni. A szünetekben megszokott programokat biztosító helyek is bezártak, tehát maradnak - egyelőre- a kinti lehetőségek (kirándulás, biciklizés, labdázás, frizbi, stb. távol maradva másoktól), és a lakásban, ill. a kertben (akinek van) lehetséges elfoglaltságok.

Az interneten tömegével jelennek most meg javaslatok a kinti és benti időtöltésekre nézve, valamint sok vizuális támogatást is feltöltöttek a szülők. Mivel ezeket az eszközöket mindenki a saját gyermekére szabja, ezért minden esetben szükséges a saját gyermeknek átalakítani az anyagot!

A képes magyarázatok esetében is figyelembe kell venni, hogy attól, hogy komplikált mondatokat képesítünk, attól a gyerek értése adott esetben még nem tart ezen a szinten.

A lényeg: Naptárban vagy hetirendben jelezni áthúzott iskola ábrájával, hogy nem megy be, és helyettesítő programokat kell betenni. Nem szükséges egy alacsony beszédértésű gyereknek a részletekbe belemenni, neki az a fontos, hogy ő mikor mit fog csinálni. A jövőre vonatkozó kérdőjelezést is mellőzzük, azt láttassuk, amit tudunk. Hetirend sablon letölthető itt. Használható laminálva, letörölhető filccel vagy tépőzárral laminált kártyákkal, vagy egyszerűen kinyomtatva, belerajzolva a programot. (Ha van egyszerű asztali éves naptár, az is megfelelő.)

A mellékelt minta a saját iskolás gyerekemnek megfelelő, mivel még az én írásomat is el tudja olvasni... :) Ha nem lehet kimenni, akkor a kinti programok értelemszerűen nem választhatóak. Ha változik valami, akkor át kell húzni (megmutatni a változást) és betenni mást. További minták itt láthatók (előtte be kell lépni a zöld gombbal fent).

Minden gyereknek – ahogy eddig is- saját eszközt kell készíteni. A legegyszerűbb megoldás – mint más esetekben is – saját rajzokat használni. Az értési szintnek megfelelően kell megjeleníteni és részletezni, iskolásoknak időpontokat is lehet jelezni (9.00-9.30 matek).

Aki nem használ vizuális támogatásokat, azoknak is kell segítség. A gyerekek foglalkoztatását ugyanúgy strukturálni kell akkor is, ha nincs vizuálisan megjelenített napirend.

Mivel jelen esetben nem egy tavaszi szünetről beszélünk és nem tudjuk, hogy meddig fog tartani, ez a gyerekeknek bizonytalanságot okozhat. Jelezzük a hetirendben, naptárban, hogy nem lesz óvoda/iskola és helyette mit tervezünk (a „nagyobb” programokat próbáljuk meg kitalálni, pl. az is valami, ha előre be van téve a naptárba, hogy iskolások esetén tanulni kell, kisebbeknek pl. torna, rajz.

Különösen beláthatatlan időszak van, így ha szükséges, a támogatásokban visszább kell lépni: aki már nem használ napirendet, az időlegesen visszatérhet rá, vagy akár egy részletesebb naptárhasználat is megfelelő lehet.

Komoly problémát okozhat az iskolások esetén, hogy a távoktatás mennyire megvalósítható önálló munkával. Azok a gyerekek, akik az iskolában jól követik az órákat, lehet, hogy ezt a módszert is gond nélkül veszik, de akik eleve támogatást igényelnek, ill. egyéni fejlesztést kapnak az iskolában, számukra szükséges a szülő felügyelete, segítsége. Még otthoni munka esetén is komoly nehézségek várhatóak. Ha a napokban kiderülnek a távoktatás részletei, visszatérünk a kérdésre.

A fejlesztések elmaradása sokakat érint. Bizonyos típusú fejlesztések otthon folyhatnak tovább. A gyógypedagógusok egy része minden bizonnyal vállal távoktatást, segítséget (a lehetőségeken belül), más fejlesztések viszont nem hidalhatók át ilyen módon. Tartsuk szem előtt, hogy időszakosan áll le a fejlesztés, később folytatódni fog, a csúszás bepótolható!

Az elsődleges most az, hogy próbáljunk nyugodtak maradni, átgondolni az otthoni időszak programjait, és tartsuk be a járványügyi előírásokat.

 

Fejlesztő eszközök, oktatási segédanyagok a shopban -még- vásárolhatók.

A koronavírussal kapcsolatos esetleges eljárásokra célszerű előre felkészülni. Ha autista családtagunk a kontaktok feltérképezése során karanténba kényszerül, vagy esetleges fertőződés esetén a kórházi ellátásra szorul, azokra az esetekre készítettünk vizuális támogatást, amelyek (külön-külön, szükség szerint) napirendbe, hetirendbe illeszthetőek. Csak azokat a képeket használjuk, amelyekre az adott helyzetben szükség van és hasznos, előre nem kell kórházi kezelést mutatni.

Fókuszáljunk a megelőzésre: 

Képek forrása: Adobe Stock

Ha felmerül, hogy kontaktusba kerültünk a vírussal, akkor kikérdezést követően védőfelszerelésbe öltözött mentősök szállíthatnak a kórházba. A kórházban megkérhetnek, hogy viseljünk szájmaszkot. A mintavétel orrból és torokból történik, valamint vérvételre is sor kerülhet. 

A vírus kimutathatósága akkor a legjobb, ha a beteg előtte 8-12 órán keresztül nem eszik és iszik, valamint nem mos fogat. A mintavételt többször ismétlik (pár naponta).

Ha valaki tünetmentes és nem kimutatható a vírus, akkor a karantén 14 napig tart. Ezt célszerű az autista személyek számára vizuálisan láthatóvá tenni (naptár, hetirend, stb.) A karantén alatt is történhet orrból és garatból mintavétel (0., 7., 14. napon).

 

 

Képek forrása: Adobe Stock

 

Képek forrása: Freepik

Amennyiben kezelésre sor kerül, csak akkor mutassuk meg a lehetséges kezelési módok képeit, és csak azt, amelyikre épp szükség lesz (és ha a megmutatást hasznosnak látjuk).

Képek forrása: Adobe Stock

A jelenlegi jogszabályok értelmében a 14 év alattiakkal a kórházban maradhat egy hozzátartozó, a 14 felettiek esetében egyelőre nem tudjuk, mi lesz a szabály, megkérdeztük a László Kórház vezetőjét, ha válaszol, frissítjük a cikket. 

Mindenki gondolja át, hogy ha kórházba kerül, akkor van-e valaki, aki az autista hozzátartozóra a továbbiakban felügyel. 

Koncentráljunk a megelőzésre, kerüljük a tömeget, próbáljunk otthoni programokat szervezni, vigyázzunk magunkra és családunkra!

 

A Nemzeti Népegészségügyi Központ tájékoztatója

A vizuális támogatások itt letölthetők.

Új rendszer felállítása (letölthető hetirend sablonnal)

Szokatlan ez az idei év mindannyiunknak. A járvány következtében egyre nagyobb nehézségekkel nézünk szembe, a bezártság, a gyerekeink távoktatása, adott esetben akár a szülő munkájának elvesztése és a szeretteinktől való távolság és értük aggódás az, ami most meghatározó. Ezt pedig „megkoronázza”, hogy idén az autistákat támogató szervezetek világnapi programjai is nagyobb részt elmaradnak, sajnos nem találkozhatunk személyesen és a kék fényben ragyogó épületeket sem nézhetjük meg élőben.

Próbáljunk részt venni az online lehetőségekben, a helyi szervezetek kékbe öltözős, fotózós, rajzolós kampányaiban, nézzük meg a kivilágításokról szóló közvetítéseket! Mindezek mellett tudassuk szeretteinkkel, hogy gondolunk rájuk! Az Autizmus Világnapján szakítsunk egy kis időt a szociális kapcsolatainkra, és ebbe vonjuk be autista hozzátartozóinkat is. 

Nehéz napok vannak mögöttünk és valószínűleg még nehezebbek előttünk. A figyelemfelhívó kampányokban való részvétel mellett gondoljunk a velünk élő autista személyre, aki most egy bizonytalan, beláthatatlan helyzetet él át. Álljunk meg egy picit és  mutassuk ki a szeretetünket,odafigyelésünket - hiszen ez a nap az autistákról szól!

Autista gyerekeket és családjukat segítő fejlesztő- és módszertani központot alakítanak ki a Heim Pál kórház egyik épületében. Az új intézmény létrehozását a Mol Nyrt., fesztiválozó fiatalok közreműködésével, tízmillió forinttal támogatta - ismertették kedden Budapesten.

Az Út a Mosolyért Alapítvány vezetői a koncepcióismertető sajtótájékoztatón azt is elmondták, hogy a jövőben Együtt az Autistákért Alapítvány néven működnek majd, gyűjtik a támogatásokat.

Szijjártó-Nagy Szilvia, az alapítvány elnöke közölte: az Autista Mintaház elnevezésű fejlesztő- és módszertani központ a XIII. kerületben, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Gyermek téri épületében kap majd helyet.

Fontos, hogy az autizmussal élők minél hamarabb hozzájussanak a fejlesztésekhez, a családok el tudják fogadni helyzetüket, valamint az is, hogy a társadalom megértse, mit jelent az autizmus és miként tudnak segíteni autista embertársaikon. Hozzátette: ehhez szükség van a programok bővítésére és arra, hogy elérhetők is legyenek a családok számára.

Szollár Domonkos, a Mol kommunikációs igazgatója nyári támogató programjukat felidézve elmondta, a Mol az #együttazautistákért hashtaggel a közösségi médiában posztoló fiatalok egy-egy képe után 500-500 forint támogatást adott az alapítvány céljára.

Nagy Anikó, a Heim Pál gyermekgyógyász főigazgatója azt közölte, az új intézményben elsősorban három-nyolc év közötti gyerekeket várják, akiket autizmus spektrumzavarral diagnosztizáltak; az ő korai fejlesztésüket, terápiájukat dolgozzák ki egy komplex, sok szakemberből álló csapattal.

Nyakas Laura, az alapítvány kuratóriumának tagja elmondta, hogy az alapítvány idén is elindítja Süti Shop elnevezésű kampányát, amelyet december 14-én és 15-én tartanak meg a Szent István Bazilika előtti adventi vásárban. A jótékonysági sütivásáron hazai hírességektől, köztük sportolóktól, művészektől lehet majd megvásárolni a különleges édességeket, az eladott süteményekből befolyt összeget pedig szintén az épület átalakítására fordítják majd.

A Szent Vitus Alapítvány pályázatának célja az autizmussal élő gyermekek készségeinek fejlesztése, fejlődésének hosszabb távú elősegítése, felkészítésük a munkaerő- piaci beilleszkedésre.

A pályázat tárgya: A pályázók tehetség kibontakoztató, tehetséggondozó oktatásának finanszírozása, készségfejlesztő eszközök, informatikai és egyéb, a tehetség kibontakoztatásához szükséges eszközök biztosítása.

A pályázók köre:
Autizmussal élő, 6-14 éves, magyar állampolgárságú, szociálisan rászoruló gyermekek.

A pályázók a következő témakörökben adhatják be jelentkezésüket:
- természettudományok
- számítástechnika
- kultúra
- művészet
- sport

A pályázat keretösszege: 5 millió Ft

A pályázat során elnyerhető összeg: 100 000 Ft- 500.000 Ft

Támogatható pályázatok száma: 10- 50 fő

Támogatás formája: Vissza nem térítendő támogatás

További részletek az alapítvány oldalán: szentvitus.hu

A fogyatékossággal élő tanulók jogainak védelmére, a rájuk vonatkozó garanciális szabályok betartásának fontosságára hívta fel a figyelmet Székely László ombudsman egy panaszügy nyomán kiadott jelentésében. Egy beszédfogyatékos, sajátos nevelési igényű tanuló egy éven át nem részesült megfelelő fejlesztésekben, miután szülei a szakértői bizottság kihagyásával a kijelölt intézményhez képest más iskolába íratták be, az új iskola álláspontja szerint pedig a szakértői véleményben foglaltak nem segítették volna a gyermek fejlődését.

Fotó: AJBH facebook oldala

Egy édesanya fordult a biztoshoz azzal, hogy gyermeke egy budapesti általános iskolában nem kapja meg a szakértői véleményben foglalt fejlesztéseket. Sérelmezte, hogy a szükséges iskolai fejlesztések hiányában a gyermeknél önhibáján kívül tanulásbeli elmaradásokat állapítottak meg, emiatt pedig a gyámhatóság eljárást indított ellenük. A panaszos beszédfogyatékossággal élő, sajátos nevelési igényű gyermeke számára a szakértői bizottság kijelölt egy iskolát. A szülők azonban azzal a tanintézettel elégedetlenek voltak, ezért kérték, hogy a gyermeket - testvéreivel együtt - egy másik iskolába vegyék fel. A kiválasztott iskola a panaszos gyermekét annak ellenére felvette, hogy alapdokumentuma szerint csak az autizmus spektrumzavarral és egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő tanulók számára biztosít nevelést-oktatást, a beszédfogyatékossággal élő tanulók számára nem.

Az iskola szülői egyetértés hiányában ugyan kezdeményezte a szakértői vélemény felülvizsgálatát, de ezzel párhuzamosan egy tanéven keresztül nem biztosította a szakértői véleményben megfogalmazott fejlesztéseket, mert álláspontja szerint a gyermek más irányú fejlesztése jobban tudná segíteni a fejlődését. A biztos megállapította, hogy az iskola ezzel megfosztotta a tanulót az őt jogszerűen megillető előnyben részesítéstől, nem gondoskodott megfelelően a rábízott gyermekről. A biztos a tankerületi központ gyakorlata kapcsán is visszásságot tárt fel, mert a tankerületi központnak a szülői kérelemre indult vizsgálata megerősítette az iskola jogilag aggályos gyakorlatát.

Az alapvető jogok biztosa felkérte a tankerületi központ elnökét, hogy hívja fel az oktatási-nevelési intézmény vezetőjének a figyelmét a sajátos nevelési igényű tanulók felvételével, átvételével kapcsolatos jogszabályi kötelezettségek következetes betartásának fontosságára. Az igazgatónál kezdeményezte, hogy a tanuló számára a szakértői vélemény felülvizsgálatáig biztosítsa a jelenleg érvényes szakértői véleményben foglalt valamennyi fejlesztést, és tegyen meg minden szükséges, rendelkezésére álló intézkedést a gyermek állapotának megfelelő szakértői vélemény felülvizsgálata érdekében.

Az iskola a jogbiztonság követelményét is megsértette, mivel figyelmen kívül hagyta, hogy a szakértői bizottság nem ezt a tanintézményt jelölte ki a gyermek számára.

Székely László ombudsman hangsúlyozta, hogy az egyenlő bánásmód követelménye az oktatás területén olyan pozitív intézkedéseket vár el, amelyek lehetővé teszik az egyén helyzetéből adódó hátrányok csökkentését. Az iskola, ha a gyermeket felvette, nem mentesülhet ezen feladatok alól arra hivatkozva, hogy a tanuló oktatására a szakértői bizottság másik iskolát jelölt ki.

A biztos arra is felhívta a figyelmet, hogy az iskolák számára ilyen esetekben szükségszerű a szakértői bizottságok vizsgálatának, adott esetben a korábbi szakértői vélemények felülvizsgálatának kezdeményezése, de a szülő egyetértése mellett. Ha a szakértői bizottsági eljárás kezdeményezésével a szülő nem ért egyet, akkor az egyetértés pótlására az iskolának gyermekvédelmi, köznevelési hatósági eljárások indítására van lehetősége. Az ombudsman jelentése rögzíti, hogy az iskolának a szakértői véleményben előírt, szükséges pozitív intézkedéseket a tanuló érdekében addig is meg kell tennie, amíg a szakértői bizottság vizsgálata folyamatban van, amíg kiadják az új vagy felülvizsgált szakértői véleményt.

Forrás: MTI OS

 

Arnold Schwarzenegger és Antonio Banderas színészek dedikált mackóit, valamint Roberto Carlos brazil labdarúgó tárgyait bocsátják árverésre tizenkét magyar híresség felajánlásai mellett a VIII. Jótékonysági Maci Aukción, amelyet december 5-én rendeznek Budapesten a Premier Kultcaféban. 

Kép forrása: Fogadj örökbe egy macit!

Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítvány szerdai közleménye szerint a szervezet történetében először egy világhírű sportoló, a Real Madrid egykori sztárja, Roberto Carlos és családja is támogatja a kezdeményezést: egy dedikált Real Madrid-újsággal és egy olyan futballcipővel, amelyből egyetlen darab készült a focista magyar anyától született kisfia, Cristofer számára.    

Az összegzés szerint idén is tizenkét magyar híresség csatlakozott az árveréshez. Többek között Benedek Miklóst, Eperjes Károlyt, Latorcai Jánost, Temesvári Andreát, Juhász Elődöt, Jordán Tamást és Böjte Csabát kérte fel az alapítvány, hogy felajánlásukkal járuljanak hozzá Európa legnagyobb alapterületű fogyatékosság-barát közösségi és kulturális terének fenntartásához és fejlesztéséhez.

Az alapítvány csaknem három éve nyitotta meg fogyatékosság-barát közösségi és kulturális terét, a Premier Kultcafét, ahol jelenleg 11 fogyatékossággal élő dolgozik, köztük Down- szindrómások, értelmi sérültek, mozgássérültek, autisták és hallássérültek. 

A maciaukciók történetének eddigi legsikeresebb árverése a tavalyi volt, amely 25 millió forintos bevétellel zárult. Akkor Dargay Attila, Lovasi András és Nyilasi Tibor medvéi és személyes tárgyai bizonyultak a legértékesebbnek, ezek mindegyike 3-3 millió forintért talált új gazdára. Az eddigi rekordot Kertész Imre Nobel-díjas író felajánlásai tartják: 2014-ben 3,7 millió forintért kelt el a Nobel-díjas író plüssmacija és a Sorstalanság dedikált példánya.

Közösségi teret nyitott Budapesten az autistákat foglalkoztató csokoládéműhely, a Kockacsoki Nonprofit Kft. A KockaPont autistáknak szervezett foglalkoztatási programoknak, kluboknak ad helyet a jövőben. 

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Dénes Ákos, a kft. tulajdonosa, a KockaPont vezetője elmondta, a csokoládémanufaktúra öt éve kezdte meg működését, az új tér pedig lehetőséget ad arra, hogy bővítsék programjaikat és vendéglátással is foglalkozzanak. Programjaik célja, hogy megtanítsák az autista fiatalokat az önálló életvitelre, megismertessék velük a különböző szakmákat és segítsék őket munkába állni.
 
A Kockacsoki programjait 2018-ban 64 autizmussal élő fiatal látogatta, terveik szerint 2020-ig még 300-an vehetnek részt elhelyezkedést segítő kezdeményezéseikben.

Az AOSZ közleménye (MTI OS)

Példaértékű együttműködés kezdődött 2018. májusában a Decathlon és az Autisták Országos Szövetsége között, melynek köszönhetően nem csak csendben (csendes órák: minden hónap első hétfőjén 10-12 óra között), hanem autizmusra felkészülten várják majd 2018. októberétől az autista vásárlókat és családjaikat. A hazai áruházlánc nem csak a hang és fényingereket csökkenti áruházaiban, hanem vállalta, hogy az Autisták Országos Szövetségével közösen minden dolgozójával megismerteti az autizmust, az autizmusbarát vásárlás ismérveit.

    Az Autisták Országos Szövetsége a 20 fős animátor csapatával az autizmusbarát vásárlás támogatására felkészítő programot dolgozott ki. A nyár folyamán az animátorok és a Decathlon 24 hazai áruházának dolgozói közösen készülnek az októberben induló "csendes nyitvatartás"-ra. 
Szövetségünk köszönetét fejezi ki a Decathlon áruház vezetőinek és dolgozóinak azért a példaértékű hozzáállásért, mellyel érdeklődésüket fejezték ki, vállalták a hosszas szakmai felkészülést és példát mutatnak az egyenlő esélyű hozzáférés, az autizmusbarát vásárlás területén!
A Decathlon "csendes nyitvatartás" arca Biró Bernadett Nusó autista úszó. Nusó példája jól bizonyítja, hogy a sport mindenkié, autista társaink is lehetnek sikeres sportolók.

A Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete (VGYKE) Louis Braille Támogató Szolgálata elindította FECSKE szolgálatát, mely fogyatékos gyermekek felügyeletét vállalja.

Kép

Az újonnan indított szolgáltatásra várják a szülők jelentkezését, telefonon és e-mailen Csizmadia Anett szakmai vezetőnél a 06-70-387-52-62 illetve tszolgalat(kukac)vgyke.com címen.

A gyermekfelügyeletet kizárólag szerződéskötést követően tudják vállalni. Az igénybevétel felső korhatára 14 éves kor. A szolgáltatás nem ingyenes, térítési díj köteles, melynek összege a jövedelem függvénye.

Szolgáltatási formák:

  • Személyi segítés – ennek keretében lakáson belül olyan segítséget nyújtanak, amit a fogyatékos személy fogyatékossága miatt önállóan nem tud megoldani (pl. iratrendezés, felolvasás, vásárlás, különböző életfenntartási szükségletekben való segítés, stb.). Lakáson kívül: kísérés, ügyintézés.
  • Szállítás: segítenek eljutni a fogyatékos személynek a közszolgáltatásokhoz, iskolába, orvoshoz, munkahelyre, segítenek részt venni szabadidős programokon, stb.
  • Tanácsadás, információnyújtás telefonon vagy személyesen

Forrás: www.vgyke.com

 

 

 

 

 

 

 

Kép: Thomas Hawk, Flickr