LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Egy civil szervezet bejelentése alapján folytatott le vizsgálatot az alapvető jogok biztosa a Heves Megyei Harmónia Egyesített Szociális Intézmény Fogyatékos Személyek Otthonában. A vizsgálat több problémát tárt fel, melyek megoldására Dr. Kozma Ákos ajánlásokat fogalmazott meg az EMMI miniszterének, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság megyei igazgatójának és a Gyámhatóság vezetőjének.

A feltárt hiányosságok többrétűek: az intézményben nem volt megfelelő számú autizmushoz értő dolgozó, a gyermekeket és felnőtteket együttesen helyezték el, és nem vették figyelembe a fogyatékosságuk különböző mértékét sem. Az intézmény korlátozó intézkedésekre vonatkozó szabályzata nem volt megfelelő. A vizsgálat során gyógyszerezésre és halálesetekre vonatkozó kérdések is felmerültek.

Az ombudsman jelezte, hogy a jó intellektuális képességekkel rendelkező, de speciális ellátást igénylő autizmussal élő gyermekek bentlakásos ellátása országosan megoldatlan.

Dr. Kozma Ákos jogszabály kiegészítést javasolt arra nézve, hogy az intézményekben ellátott fogyatékossággal élő személyek halálának körülményeit minden esetben független szerv vizsgálja ki. Javasolta továbbá, hogy a bérezési kérdéseket a minisztérium vizsgálja felül annak érdekében, hogy a szakemberhiány csökkenjen. Véleménye szerint a speciális ellátást igénylő gyermekek megfelelő ellátása érdekében szükséges lenne egy szakértői csoport felállítása, amely segítené az intézményeket az autizmus-specifikus módszerek alkalmazásában.

Forrás: ajbh.hu

 

Elismerés azon intézmények számára, amelyek célul tűzték ki szolgáltatásaik autizmus specifikus fejlesztését  

Az NFSZK Nonprofit Kft. MONTÁZS projektje „Tudatos felkészüléssel az autista emberekért” elnevezésű elismeréseket ad át az autizmus világnapján azoknak az intézményeknek, amelyek a projektben megvalósuló szakmai támogató programjaikban részt vettek. Céljuk elismerni az intézmények erőfeszítéseit, az elmúlt időszakban végzett aktív munkájukat az autizmussal kapcsolatos tudásuk fejlesztése terén.

A projekt szakmai támogató programjának egyik eleme az intézményfejlesztési program, amelyben 20 intézmény vett részt mind a felnőtt mind a gyermek ellátás területéről. Többek között lakóotthonok, pedagógiai szakszolgálatok, EGYMI-k, integráló óvodák, általános iskolák, gimnáziumok, egészségügyi intézmények, bölcsődék kezdték meg a munkát a mentorok vezetésével. A közös munka során akkreditált képzések, előadások és workshopok valósultak meg, valamint célzott problémakezelésekre, tanácsadásokra és konzultációkra került sor.

autizmustabla pr700x392

A MONTÁZS projekt - szakmai támogató programjának másik fő elemeként - 2019 áprilisában indította útnak a Területi Autizmus Munkacsoport (TEAM) szolgáltatást, melynek célja az intézményrendszer – köznevelés, egészségügy, szociális ellátás – autizmus-specifikus támogatása. Az ország 10 pontján 25 szakértő kezdte meg a munkát, hogy az autista személyeket ellátó intézmények, szakemberek számára segítséget nyújtsanak az autizmus-specifikus szolgáltatások elérésében, fejlesztésében. Az intézmények és munkatársaik a problémafeltárás, stratégiakialakítás után konzultációk, tanácsadások, esetmegbeszélések, előadások, workshopok során gyakorlati segítséget, szakmai támogatást kaptak a felmerült helyzetek megoldásában.

A TEAM szolgáltatásra a legtöbb intézményi megkeresés főleg a köznevelésből - óvodáktól, általános iskoláktól, egységes gyógypedagógiai módszertani intézményektől és bölcsődéktől – érkezett. Segítséget kaptak a pedagógiai szakszolgálatok, a nappali ellátást biztosító, illetve bentlakásos szociális, egészségügyi intézmények szakemberei is, de érkezett megkeresés közfeladatot ellátó egyéb intézményektől, autista embereket ellátó civil szervezetektől, kulturális intézményektől és családsegítő központoktól is.

A tanácsadók mindig az egyedi problémát helyezték fókuszba, a helyzetet elemezve igyekeztek megtalálni a leghasznosabb gyakorlati támogatást. A segítségnyújtás a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzetben sem állt meg, hiszen online is elérhetővé váltak a konzultációk, sőt a klienskör kibővítésével az autista személyek és hozzátartozóik is hozzáférhettek a szolgáltatáshoz.

A tanácsadók és mentorok szakmai ismeretén túl szükség van a segítséget kérő fél erőfeszítéseire és a szándékára, hogy fejlesszék az autizmussal kapcsolatos tudásukat. Ennek elismeréseként a MONTÁZS projekt a „Tudatos felkészüléssel az autista emberekért” címmel két kategóriában kívánja elismerni az intézmények munkáját. Az első kategóriában azon intézményeknek mondanak köszönetet, akik felismerték, hogy az autizmus sajátos szükségleteket generál, fontosnak tartották, hogy munkatársaik ismereteit fejlesszék a témában, lépéseket tettek azért, hogy a szolgáltatásaikban megjelenjenek az autizmus-specifikus szempontok. A másik kategóriában azokat az intézményeket ismerik el, amelyek szolgáltatásaiban már meg is jelentek az autizmus-specifikus ellátás egyes elemei, illetve az intézmény már rendelkezik autizmus-ellátásfejlesztésre vonatkozó stratégiával, tervvel. 

 A TEAM szolgáltatás szakemberei továbbra is várják intézmények, szakemberek, szülők és hozzátartozók jelentkezését.

 A "Tudatos felkészüléssel az autista emberekért” címmel készült kisfilmünk itt tekinthető meg:

Támogatott tartalom

pr infoblokk levagott

 

Nehéz szívvel írom ezeket a sorokat. Idő előtt búcsúznunk kell Vígh Kata gyógypedagógustól. Napokkal ezelőtt kaptam a hírt a tragédiáról, de egyelőre képtelen vagyok felfogni.

Kata 12 éve az életünk része. 2 évesen a fiamnak még nem volt diagnózisa, ezért a legtöbb helyen a fejlesztését elutasították, a problémáink pedig olyan jellegűek voltak, hogy a fejlesztők csak rávágták, hogy „ebben nem tudok segíteni”. Ezzel szemben Kata fogadott diagnózis nélkül is, és azonnal próbált megoldásokat találni. Ez a támogató hozzáállás nagyon jól esett nekem akkor lelkileg, a számos visszautasítás és kudarcélmény után. Mivel ő idősebb gyerekekkel foglalkozott, ezért a későbbiekben nem hozzá jártunk fejlesztésre, de rendszeresen találkoztunk, tartottuk a kapcsolatot, a barátunk volt.

Elvesztése számunkra mély fájdalom, és az autista emberek és az autizmussal foglalkozó szakmák számára is hatalmas veszteség. Részt vett a szakemberképzésben, szakkönyvek írásában, szakmai projektekben. Tartott szülőképzést, lektorált cikkeket, és számos gyereknek és autista fiatalnak segített fejlesztésekkel, tanácsadással. Az utolsó napig dolgozott.

Kata, a szívünk egy darabját magaddal vitted. Legyen számodra most már minden szebb és jobb, mint amit ez az élet nyújtani tudott!

A kényszerű óvodába, illetve iskolába járási szünet mindenkit megijeszt, főleg, hogy a szocializáció más formáit is korlátozni kell, azaz még játszótérre sem javasolt menni. A szünetekben megszokott programokat biztosító helyek is bezártak, tehát maradnak - egyelőre- a kinti lehetőségek (kirándulás, biciklizés, labdázás, frizbi, stb. távol maradva másoktól), és a lakásban, ill. a kertben (akinek van) lehetséges elfoglaltságok.

Az interneten tömegével jelennek most meg javaslatok a kinti és benti időtöltésekre nézve, valamint sok vizuális támogatást is feltöltöttek a szülők. Mivel ezeket az eszközöket mindenki a saját gyermekére szabja, ezért minden esetben szükséges a saját gyermeknek átalakítani az anyagot!

A képes magyarázatok esetében is figyelembe kell venni, hogy attól, hogy komplikált mondatokat képesítünk, attól a gyerek értése adott esetben még nem tart ezen a szinten.

A lényeg: Naptárban vagy hetirendben jelezni áthúzott iskola ábrájával, hogy nem megy be, és helyettesítő programokat kell betenni. Nem szükséges egy alacsony beszédértésű gyereknek a részletekbe belemenni, neki az a fontos, hogy ő mikor mit fog csinálni. A jövőre vonatkozó kérdőjelezést is mellőzzük, azt láttassuk, amit tudunk. Hetirend sablon letölthető itt. Használható laminálva, letörölhető filccel vagy tépőzárral laminált kártyákkal, vagy egyszerűen kinyomtatva, belerajzolva a programot. (Ha van egyszerű asztali éves naptár, az is megfelelő.)

A mellékelt minta a saját iskolás gyerekemnek megfelelő, mivel még az én írásomat is el tudja olvasni... :) Ha nem lehet kimenni, akkor a kinti programok értelemszerűen nem választhatóak. Ha változik valami, akkor át kell húzni (megmutatni a változást) és betenni mást. További minták itt láthatók (előtte be kell lépni a zöld gombbal fent).

Minden gyereknek – ahogy eddig is- saját eszközt kell készíteni. A legegyszerűbb megoldás – mint más esetekben is – saját rajzokat használni. Az értési szintnek megfelelően kell megjeleníteni és részletezni, iskolásoknak időpontokat is lehet jelezni (9.00-9.30 matek).

Aki nem használ vizuális támogatásokat, azoknak is kell segítség. A gyerekek foglalkoztatását ugyanúgy strukturálni kell akkor is, ha nincs vizuálisan megjelenített napirend.

Mivel jelen esetben nem egy tavaszi szünetről beszélünk és nem tudjuk, hogy meddig fog tartani, ez a gyerekeknek bizonytalanságot okozhat. Jelezzük a hetirendben, naptárban, hogy nem lesz óvoda/iskola és helyette mit tervezünk (a „nagyobb” programokat próbáljuk meg kitalálni, pl. az is valami, ha előre be van téve a naptárba, hogy iskolások esetén tanulni kell, kisebbeknek pl. torna, rajz.

Különösen beláthatatlan időszak van, így ha szükséges, a támogatásokban visszább kell lépni: aki már nem használ napirendet, az időlegesen visszatérhet rá, vagy akár egy részletesebb naptárhasználat is megfelelő lehet.

Komoly problémát okozhat az iskolások esetén, hogy a távoktatás mennyire megvalósítható önálló munkával. Azok a gyerekek, akik az iskolában jól követik az órákat, lehet, hogy ezt a módszert is gond nélkül veszik, de akik eleve támogatást igényelnek, ill. egyéni fejlesztést kapnak az iskolában, számukra szükséges a szülő felügyelete, segítsége. Még otthoni munka esetén is komoly nehézségek várhatóak. Ha a napokban kiderülnek a távoktatás részletei, visszatérünk a kérdésre.

A fejlesztések elmaradása sokakat érint. Bizonyos típusú fejlesztések otthon folyhatnak tovább. A gyógypedagógusok egy része minden bizonnyal vállal távoktatást, segítséget (a lehetőségeken belül), más fejlesztések viszont nem hidalhatók át ilyen módon. Tartsuk szem előtt, hogy időszakosan áll le a fejlesztés, később folytatódni fog, a csúszás bepótolható!

Az elsődleges most az, hogy próbáljunk nyugodtak maradni, átgondolni az otthoni időszak programjait, és tartsuk be a járványügyi előírásokat.

 

Fejlesztő eszközök, oktatási segédanyagok a shopban -még- vásárolhatók.

A koronavírussal kapcsolatos esetleges eljárásokra célszerű előre felkészülni. Ha autista családtagunk a kontaktok feltérképezése során karanténba kényszerül, vagy esetleges fertőződés esetén a kórházi ellátásra szorul, azokra az esetekre készítettünk vizuális támogatást, amelyek (külön-külön, szükség szerint) napirendbe, hetirendbe illeszthetőek. Csak azokat a képeket használjuk, amelyekre az adott helyzetben szükség van és hasznos, előre nem kell kórházi kezelést mutatni.

Fókuszáljunk a megelőzésre: 

Képek forrása: Adobe Stock

Ha felmerül, hogy kontaktusba kerültünk a vírussal, akkor kikérdezést követően védőfelszerelésbe öltözött mentősök szállíthatnak a kórházba. A kórházban megkérhetnek, hogy viseljünk szájmaszkot. A mintavétel orrból és torokból történik, valamint vérvételre is sor kerülhet. 

A vírus kimutathatósága akkor a legjobb, ha a beteg előtte 8-12 órán keresztül nem eszik és iszik, valamint nem mos fogat. A mintavételt többször ismétlik (pár naponta).

Ha valaki tünetmentes és nem kimutatható a vírus, akkor a karantén 14 napig tart. Ezt célszerű az autista személyek számára vizuálisan láthatóvá tenni (naptár, hetirend, stb.) A karantén alatt is történhet orrból és garatból mintavétel (0., 7., 14. napon).

 

 

Képek forrása: Adobe Stock

 

Képek forrása: Freepik

Amennyiben kezelésre sor kerül, csak akkor mutassuk meg a lehetséges kezelési módok képeit, és csak azt, amelyikre épp szükség lesz (és ha a megmutatást hasznosnak látjuk).

Képek forrása: Adobe Stock

A jelenlegi jogszabályok értelmében a 14 év alattiakkal a kórházban maradhat egy hozzátartozó, a 14 felettiek esetében egyelőre nem tudjuk, mi lesz a szabály, megkérdeztük a László Kórház vezetőjét, ha válaszol, frissítjük a cikket. 

Mindenki gondolja át, hogy ha kórházba kerül, akkor van-e valaki, aki az autista hozzátartozóra a továbbiakban felügyel. 

Koncentráljunk a megelőzésre, kerüljük a tömeget, próbáljunk otthoni programokat szervezni, vigyázzunk magunkra és családunkra!

 

A Nemzeti Népegészségügyi Központ tájékoztatója

A vizuális támogatások itt letölthetők.

Új rendszer felállítása (letölthető hetirend sablonnal)

Szokatlan ez az idei év mindannyiunknak. A járvány következtében egyre nagyobb nehézségekkel nézünk szembe, a bezártság, a gyerekeink távoktatása, adott esetben akár a szülő munkájának elvesztése és a szeretteinktől való távolság és értük aggódás az, ami most meghatározó. Ezt pedig „megkoronázza”, hogy idén az autistákat támogató szervezetek világnapi programjai is nagyobb részt elmaradnak, sajnos nem találkozhatunk személyesen és a kék fényben ragyogó épületeket sem nézhetjük meg élőben.

Próbáljunk részt venni az online lehetőségekben, a helyi szervezetek kékbe öltözős, fotózós, rajzolós kampányaiban, nézzük meg a kivilágításokról szóló közvetítéseket! Mindezek mellett tudassuk szeretteinkkel, hogy gondolunk rájuk! Az Autizmus Világnapján szakítsunk egy kis időt a szociális kapcsolatainkra, és ebbe vonjuk be autista hozzátartozóinkat is. 

Nehéz napok vannak mögöttünk és valószínűleg még nehezebbek előttünk. A figyelemfelhívó kampányokban való részvétel mellett gondoljunk a velünk élő autista személyre, aki most egy bizonytalan, beláthatatlan helyzetet él át. Álljunk meg egy picit és  mutassuk ki a szeretetünket,odafigyelésünket - hiszen ez a nap az autistákról szól!

Autista gyerekeket és családjukat segítő fejlesztő- és módszertani központot alakítanak ki a Heim Pál kórház egyik épületében. Az új intézmény létrehozását a Mol Nyrt., fesztiválozó fiatalok közreműködésével, tízmillió forinttal támogatta - ismertették kedden Budapesten.

Az Út a Mosolyért Alapítvány vezetői a koncepcióismertető sajtótájékoztatón azt is elmondták, hogy a jövőben Együtt az Autistákért Alapítvány néven működnek majd, gyűjtik a támogatásokat.

Szijjártó-Nagy Szilvia, az alapítvány elnöke közölte: az Autista Mintaház elnevezésű fejlesztő- és módszertani központ a XIII. kerületben, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Gyermek téri épületében kap majd helyet.

Fontos, hogy az autizmussal élők minél hamarabb hozzájussanak a fejlesztésekhez, a családok el tudják fogadni helyzetüket, valamint az is, hogy a társadalom megértse, mit jelent az autizmus és miként tudnak segíteni autista embertársaikon. Hozzátette: ehhez szükség van a programok bővítésére és arra, hogy elérhetők is legyenek a családok számára.

Szollár Domonkos, a Mol kommunikációs igazgatója nyári támogató programjukat felidézve elmondta, a Mol az #együttazautistákért hashtaggel a közösségi médiában posztoló fiatalok egy-egy képe után 500-500 forint támogatást adott az alapítvány céljára.

Nagy Anikó, a Heim Pál gyermekgyógyász főigazgatója azt közölte, az új intézményben elsősorban három-nyolc év közötti gyerekeket várják, akiket autizmus spektrumzavarral diagnosztizáltak; az ő korai fejlesztésüket, terápiájukat dolgozzák ki egy komplex, sok szakemberből álló csapattal.

Nyakas Laura, az alapítvány kuratóriumának tagja elmondta, hogy az alapítvány idén is elindítja Süti Shop elnevezésű kampányát, amelyet december 14-én és 15-én tartanak meg a Szent István Bazilika előtti adventi vásárban. A jótékonysági sütivásáron hazai hírességektől, köztük sportolóktól, művészektől lehet majd megvásárolni a különleges édességeket, az eladott süteményekből befolyt összeget pedig szintén az épület átalakítására fordítják majd.

A Szent Vitus Alapítvány pályázatának célja az autizmussal élő gyermekek készségeinek fejlesztése, fejlődésének hosszabb távú elősegítése, felkészítésük a munkaerő- piaci beilleszkedésre.

A pályázat tárgya: A pályázók tehetség kibontakoztató, tehetséggondozó oktatásának finanszírozása, készségfejlesztő eszközök, informatikai és egyéb, a tehetség kibontakoztatásához szükséges eszközök biztosítása.

A pályázók köre:
Autizmussal élő, 6-14 éves, magyar állampolgárságú, szociálisan rászoruló gyermekek.

A pályázók a következő témakörökben adhatják be jelentkezésüket:
- természettudományok
- számítástechnika
- kultúra
- művészet
- sport

A pályázat keretösszege: 5 millió Ft

A pályázat során elnyerhető összeg: 100 000 Ft- 500.000 Ft

Támogatható pályázatok száma: 10- 50 fő

Támogatás formája: Vissza nem térítendő támogatás

További részletek az alapítvány oldalán: szentvitus.hu

A fogyatékossággal élő tanulók jogainak védelmére, a rájuk vonatkozó garanciális szabályok betartásának fontosságára hívta fel a figyelmet Székely László ombudsman egy panaszügy nyomán kiadott jelentésében. Egy beszédfogyatékos, sajátos nevelési igényű tanuló egy éven át nem részesült megfelelő fejlesztésekben, miután szülei a szakértői bizottság kihagyásával a kijelölt intézményhez képest más iskolába íratták be, az új iskola álláspontja szerint pedig a szakértői véleményben foglaltak nem segítették volna a gyermek fejlődését.

Fotó: AJBH facebook oldala

Egy édesanya fordult a biztoshoz azzal, hogy gyermeke egy budapesti általános iskolában nem kapja meg a szakértői véleményben foglalt fejlesztéseket. Sérelmezte, hogy a szükséges iskolai fejlesztések hiányában a gyermeknél önhibáján kívül tanulásbeli elmaradásokat állapítottak meg, emiatt pedig a gyámhatóság eljárást indított ellenük. A panaszos beszédfogyatékossággal élő, sajátos nevelési igényű gyermeke számára a szakértői bizottság kijelölt egy iskolát. A szülők azonban azzal a tanintézettel elégedetlenek voltak, ezért kérték, hogy a gyermeket - testvéreivel együtt - egy másik iskolába vegyék fel. A kiválasztott iskola a panaszos gyermekét annak ellenére felvette, hogy alapdokumentuma szerint csak az autizmus spektrumzavarral és egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő tanulók számára biztosít nevelést-oktatást, a beszédfogyatékossággal élő tanulók számára nem.

Az iskola szülői egyetértés hiányában ugyan kezdeményezte a szakértői vélemény felülvizsgálatát, de ezzel párhuzamosan egy tanéven keresztül nem biztosította a szakértői véleményben megfogalmazott fejlesztéseket, mert álláspontja szerint a gyermek más irányú fejlesztése jobban tudná segíteni a fejlődését. A biztos megállapította, hogy az iskola ezzel megfosztotta a tanulót az őt jogszerűen megillető előnyben részesítéstől, nem gondoskodott megfelelően a rábízott gyermekről. A biztos a tankerületi központ gyakorlata kapcsán is visszásságot tárt fel, mert a tankerületi központnak a szülői kérelemre indult vizsgálata megerősítette az iskola jogilag aggályos gyakorlatát.

Az alapvető jogok biztosa felkérte a tankerületi központ elnökét, hogy hívja fel az oktatási-nevelési intézmény vezetőjének a figyelmét a sajátos nevelési igényű tanulók felvételével, átvételével kapcsolatos jogszabályi kötelezettségek következetes betartásának fontosságára. Az igazgatónál kezdeményezte, hogy a tanuló számára a szakértői vélemény felülvizsgálatáig biztosítsa a jelenleg érvényes szakértői véleményben foglalt valamennyi fejlesztést, és tegyen meg minden szükséges, rendelkezésére álló intézkedést a gyermek állapotának megfelelő szakértői vélemény felülvizsgálata érdekében.

Az iskola a jogbiztonság követelményét is megsértette, mivel figyelmen kívül hagyta, hogy a szakértői bizottság nem ezt a tanintézményt jelölte ki a gyermek számára.

Székely László ombudsman hangsúlyozta, hogy az egyenlő bánásmód követelménye az oktatás területén olyan pozitív intézkedéseket vár el, amelyek lehetővé teszik az egyén helyzetéből adódó hátrányok csökkentését. Az iskola, ha a gyermeket felvette, nem mentesülhet ezen feladatok alól arra hivatkozva, hogy a tanuló oktatására a szakértői bizottság másik iskolát jelölt ki.

A biztos arra is felhívta a figyelmet, hogy az iskolák számára ilyen esetekben szükségszerű a szakértői bizottságok vizsgálatának, adott esetben a korábbi szakértői vélemények felülvizsgálatának kezdeményezése, de a szülő egyetértése mellett. Ha a szakértői bizottsági eljárás kezdeményezésével a szülő nem ért egyet, akkor az egyetértés pótlására az iskolának gyermekvédelmi, köznevelési hatósági eljárások indítására van lehetősége. Az ombudsman jelentése rögzíti, hogy az iskolának a szakértői véleményben előírt, szükséges pozitív intézkedéseket a tanuló érdekében addig is meg kell tennie, amíg a szakértői bizottság vizsgálata folyamatban van, amíg kiadják az új vagy felülvizsgált szakértői véleményt.

Forrás: MTI OS

 

Arnold Schwarzenegger és Antonio Banderas színészek dedikált mackóit, valamint Roberto Carlos brazil labdarúgó tárgyait bocsátják árverésre tizenkét magyar híresség felajánlásai mellett a VIII. Jótékonysági Maci Aukción, amelyet december 5-én rendeznek Budapesten a Premier Kultcaféban. 

Kép forrása: Fogadj örökbe egy macit!

Fogadj Örökbe Egy Macit Alapítvány szerdai közleménye szerint a szervezet történetében először egy világhírű sportoló, a Real Madrid egykori sztárja, Roberto Carlos és családja is támogatja a kezdeményezést: egy dedikált Real Madrid-újsággal és egy olyan futballcipővel, amelyből egyetlen darab készült a focista magyar anyától született kisfia, Cristofer számára.    

Az összegzés szerint idén is tizenkét magyar híresség csatlakozott az árveréshez. Többek között Benedek Miklóst, Eperjes Károlyt, Latorcai Jánost, Temesvári Andreát, Juhász Elődöt, Jordán Tamást és Böjte Csabát kérte fel az alapítvány, hogy felajánlásukkal járuljanak hozzá Európa legnagyobb alapterületű fogyatékosság-barát közösségi és kulturális terének fenntartásához és fejlesztéséhez.

Az alapítvány csaknem három éve nyitotta meg fogyatékosság-barát közösségi és kulturális terét, a Premier Kultcafét, ahol jelenleg 11 fogyatékossággal élő dolgozik, köztük Down- szindrómások, értelmi sérültek, mozgássérültek, autisták és hallássérültek. 

A maciaukciók történetének eddigi legsikeresebb árverése a tavalyi volt, amely 25 millió forintos bevétellel zárult. Akkor Dargay Attila, Lovasi András és Nyilasi Tibor medvéi és személyes tárgyai bizonyultak a legértékesebbnek, ezek mindegyike 3-3 millió forintért talált új gazdára. Az eddigi rekordot Kertész Imre Nobel-díjas író felajánlásai tartják: 2014-ben 3,7 millió forintért kelt el a Nobel-díjas író plüssmacija és a Sorstalanság dedikált példánya.

Közösségi teret nyitott Budapesten az autistákat foglalkoztató csokoládéműhely, a Kockacsoki Nonprofit Kft. A KockaPont autistáknak szervezett foglalkoztatási programoknak, kluboknak ad helyet a jövőben. 

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Dénes Ákos, a kft. tulajdonosa, a KockaPont vezetője elmondta, a csokoládémanufaktúra öt éve kezdte meg működését, az új tér pedig lehetőséget ad arra, hogy bővítsék programjaikat és vendéglátással is foglalkozzanak. Programjaik célja, hogy megtanítsák az autista fiatalokat az önálló életvitelre, megismertessék velük a különböző szakmákat és segítsék őket munkába állni.
 
A Kockacsoki programjait 2018-ban 64 autizmussal élő fiatal látogatta, terveik szerint 2020-ig még 300-an vehetnek részt elhelyezkedést segítő kezdeményezéseikben.