LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Ahogy korábban facebook oldalunkon hírt adtunk róla, az Országos Állatvédőrség az EMMI jóváhagyásával hivatalos iskolai segédanyagot dolgozott ki a felelős állattartásról, mely a pedagógusok számára az Állatvédőrség honlapján már elérhető. A segédanyagok között találunk óvodásoknak szóló tájékoztató anyagot és játékos feladatokat is. 
 
Az auti.hu együttműködést kezdeményezett az Állatvédőrséggel egy autizmus-specifikus tájékoztató cikksorozat és vizuális támogatási rendszer kidolgozására. Az Állatvédőrség oktatási anyagára épülő segédeszközök és tanácsok jól használhatóak lesznek mind az autizmusban érintett családok, mind az autista gyermeket fogadó intézmények pedagógusai számára. 
 

   

 

A már kész szabályoldalak az Állatvédőrség oldaláról letölthetők, az auti.hu-n pedig rövidesen új menüponttal jelentkezünk, melyben témáink között szerepelni fog, hogy milyen állat tartását javasolja a szakértő az autista gyermeket nevelő családok számára, hogyan szoktassuk autista gyermekünket az állatokhoz, és szót ejtünk az állatasszisztált terápiákról is.

Személyes beszámolókat is várunk: Ti milyen állatot tartottok és hogyan viszonyul hozzá az autizmussal élő gyermeketek? Írjatok: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Köszönjük az Állatvédőrség támogatását!

 

Az oktatás területén megvalósítandó közös munkáról együttműködési megállapodást kötött a magyar kormány és a dán Lego cég kedden Budapesten.    
 
A dokumentumot Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára és Brian Baptista, a Lego csoport oktatási részlegeként működő Lego Education kormányzati és közösségi kapcsolatokért felelős igazgatója írta alá.    
 
Brian Baptista hangsúlyozta: elkötelezettek a jövő generációjának képzésében, a Lego eszközeire épülő oktatási módszerükkel a tudás jobb elsajátítását, a problémamegoldást, a kreativitást segítik.    
 
 
Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos kiemelte: a megállapodás révén megnyílik a lehetőség arra, hogy világszerte bevált módszertan érkezzen a magyar iskolákba.  
 
A kormánybiztos felidézte: 2015 januárja óta dolgoznak azon, hogy a kedvező tapasztalattal rendelkező nemzetközi gyakorlat, a Lego oktatási módszertani megoldása a magyar gyerekek számára is elérhetővé váljon.
   
A Lego oktatási programja segíti a gyerekek motiválását, erősíti a hátrányosabb régiók felzárkózását célzó oktatási stratégiát. Az új módszertan alapvető készségfejlesztéssel támogatja a szaktárgyi tudást, és lehetővé teszi, hogy a fiatalok a munkaerőpiacon aktívabb, kreatívabb, versenyképesebb tudással tudjanak majd érvényesülni - fejtette ki a kormánybiztos.
   
Czunyiné Bertalan Judit hozzátette: több mint 50 iskolában próbálták ki a Lego matematikai oktatását, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a módszer a tantárgy oktatásában új megközelítést és lehetőséget ad. 
   
Az együttműködés része, hogy tanárképzési programokkal a játékos tanítás, tanulás lehetőségére irányítják a figyelmet, közösen dolgoznak a magyar felsőoktatási intézményekkel. Szeretnék elérni, hogy a magyar sajátosságok is megjelenjenek az oktatási csomagokban.
   
Magyar Levente méltatta, hogy a Lego, amely legnagyobb közép-európai beruházásának helyszínéül választotta Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, együttműködik innovatív oktatási módszerének magyarországi bevezetésében is.

Az Olimpiai Parkban ünnepélyes keretek között felavatták szerdán azt az emlékművet, amellyel Budapest Belváros Önkormányzata és a Magyar Paralimpiai Bizottság a magyar paralimpiai bajnokok előtt tiszteleg.    
 
A fal, amely az olimpiai bajnokok fala mellett áll, emléket állít az eddigi 31 magyar paralimpiai aranyéremnek és a 27 bajnoknak.
 
Fotó: auti.hu
 
 
Szabó Tünde sportért felelős államtitkár köszöntőjében úgy fogalmazott:  a paralimpiai bajnokok halhatatlanná tételével hálálják meg a teljesítményüket, és azt, hogy példát mutatnak mindenki számára.
   
"Az első arany 1976-ban született, a legsikeresebb pedig az 1984-es játékok volt. Az idei, riói paralimpián a 43 magyar sportoló közül 33 pontszerző helyen végzett, 15-en pedig éremmel térhettek haza" - idézte fel Szabó Tünde.   
   
Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros polgármestere emlékeztetett arra, hogy a Kossuth tér és a Jászai Mari tér között elhelyezkedő parkot 2014-ben felújította az önkormányzat, s a céljuk az volt, hogy mindenki számára pihenési, kikapcsolódási lehetőséget teremtsenek, ez alól a fogyatékkal élők sem kivételek.
   
Szabó László, a Magyar Paralimpiai Bizottság elnöke köszönetekkel kezdte beszédét:
    "Sokan tettek azért, hogy ez az emlékmű létrejöhessen. Polgármester úr az első szóra partner volt, amikor megkerestük az ötlettel. Államtitkár asszony egy nagy bajnok, aki számára mindig is fontos volt a parasport." - fogalmazott, majd felsorolta az összes magyar paralimpiai bajnok nevét, közülük sokakat - így például az első és legfrissebb arany szerzőjét, Tauber Zoltánt, illetve Tóth Tamást - személyesen köszönthetett az ünnepségen. 
    "Azt szeretném, hogy ez a tábla közelebb hozza az embereket a parasportolókhoz, és segítsen abban, hogy a jövőben még többen tegyenek a paralimpiai mozgalomért. Magyarország nemcsak sportnemzet, hanem parasportnemzet is!" - mondta Szabó László.      
 
A kétszeres paralimpiai bajnok Becsey János, aki maga is V. kerületi lakos, úgy fogalmazott: a régi bajnokok tették le az alapját annak, hogy ma már a paralimpikonok megbecsült tagjai a társadalomnak. Hozzátette: reméli, hogy a 2020-as tokiói és sikeres pályázat esetén a 2024-es budapesti játékok után még több név kerül majd fel a bajnokok falára. 
   
A köszöntőket követően a felszólalók és több volt, illetve jelenlegi sportoló - Járomi Mónika, Vereczkei Zsolt, Szekeres Pál, Tóth Tamás és Tauber Zoltán - közösen leplezték le az emlékművet.    
 
A riói paralimpia egyetlen magyar aranyérmese, Tóth Tamás úgy fogalmazott: ez talán egy kis lépésnek tűnik, de számukra nagyon sokat jelent, és boldog, hogy az olimpiai bajnokok fala mellett immár az ő eredményeiknek is emléket állítottak.
   
Az ünnepség végén a sportolók egy mágneses táblán szimbolikusan kirakták a 2024-es olimpiai és paralimpiai pályázat logóját.
 

Magyar nyelven is elérhető vált és ingyenesen letölthető az internetről az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) klímaváltozással kapcsolatos foglalkoztató könyve.    
 
A Klímaváltozás Jelvényprogram (Climate Change Challenge Badge) című oktatócsomag 5 és 18 éves kor közötti gyermekek és fiatalok számára kínál szórakoztató feladatokat a játszva tanulás szellemében - olvasható a FAO Európai és Közép-Ázsiai Regionális Irodájának MTI-hez eljuttatott közleményében.  
 
A kiadvány a FAO, az Ifjúság és az ENSZ Világszövetsége (YUNGA), valamint további nemzetközi és magyarországi partnerek közös munkája révén jött létre. 
   
A Klímaváltozás Jelvényprogram ingyenesen letölthető a FAO honlapjáról négy nyelven: angolul, oroszul, spanyolul és immár magyarul is. A kézikönyv révén a tanárok és más, gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó szakemberek is könnyedén és egyszerűen beépíthetik a tananyagba a klímaváltozással kapcsolatos ismereteket.
   
A kézikönyvet, valamint az ENSZ ifjúsági oktatókönyv-sorozatát a FAO klímaváltozás és energiaügyi szakértője, Reuben Sessa mutatta be csütörtökön a nagyközönségnek Budapesten.
   
"Azért készült ez a színes kiadvány, hogy a gyermekeknek és fiataloknak is el tudjuk magyarázni, milyen szerepet játszik az éghajlat bolygónk életében, és hogy mi magunk erre milyen hatással vagyunk" - idézi a közlemény Sessát, aki a kötet szerkesztője és a FAO ifjúsági nagykövete is egyben. 
   
Mint fogalmazott, a kézikönyvben találhatók ötletek arra, hogy a fiatalok miként változtathatnak hétköznapi szokásaikon vagy indíthatnak el változást közvetlen környezetükben egy jobb világ érdekében, hiszen a fiatalokon keresztül vezet az út egy sokkal fenntarthatóbb társadalom kialakításához.
   
Az éghajlatváltozás és a fenntartható fejlődési célok rövid bevezetése után a kézikönyv négy nagy téma köré csoportosul: a klíma maga az élet, a klímaváltozás okai, hatásai, megoldások. Az utolsó fejezet pedig részvételre buzdít. Mindezeken belül találhatók a különböző feladatok, a különböző korosztályok igényeinek megfelelően.
   
 

 

Jogszabályi és szakmai problémák miatt nem juthatnak az állapotuknak megfelelő kezeléshez az autizmus spektrumzavarral élő emberek a pszichiátriai ellátásuk során - állapította meg az alapvető jogok biztosa, és több általános ajánlást tett. 
 
Az ombudsman hivatala az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményben felidézte: az alapjogi biztosnál egy anya sérelmezte gondnoksága alatt álló felnőtt, autista gyermeke pszichiátriai ellátásának körülményeit és módját, a kötelező gyógykezelés szükségességének megállapításával kapcsolatos eljárást. 
 
Székely László azt állapította meg, hogy az intézményben sem az ápolási körülmények, sem a személyi feltételek nem voltak adottak a kiszolgáltatott, autista páciens gyógykezeléséhez és ellátásához. Többágyas, zsúfolt szobába helyezték, ahol ismeretlen környezet és emberek vették körül, nem volt sem gyógypedagógus, sem elérhető gondozó. 
 
Az alapjogi biztos szerint az elhelyezési körülmények miatt is került olyan állapotba a páciens, hogy a személyzet csak korlátozó intézkedések alkalmazásával tudta biztosítani a biztonságos és zavartalan ellátást. Az iratokból kiderült, hogy többször is a jogszabályba ütköző módon alkalmazták ezeket a korlátozó intézkedéseket. Az egyik esetben az autista férfit a végtagjainál fogva rögzítették az ágyában pusztán azért, mert önként nem akart ottmaradni és bemászkált más kórtermekbe. 
   
A jelentésben az ombudsman rámutatott arra: a személyzet kapacitásának tartós hiánya vezetett oda, hogy a korlátozó intézkedés alkalmazásakor a kórház a világos törvényi előírások ellenére nem értesítette a törvényes képviselőt.
   
Fény derült a betegdokumentáció számos hiányosságára is. A vizsgálat során egyértelművé vált, hogy nincs olyan hiteles nyilvántartás, amelyből az egészségügyi szolgáltatók közvetlenül, ingyenesen kideríthetnék, a beteg gondnokság alatt áll-e, ki a gondnoka és hol érhető el. Ez is szerepet játszhatott abban, hogy az anya senkitől nem kapott értesítést a fia kezelése során megtartott többszöri elmeszakértői vizsgálatról és a bírósági szemlékről, így nem is lehetett jelen rajtuk - állapította meg az ombudsman. 
   
Székely László szerint az autizmus spektrumzavarral élők igazságügyi elmeorvosi vizsgálatának eredménye még a megfelelően kialakított környezetben is kérdéses lehet, mivel a szakértői felkészítés nem mindig terjed ki a felnőtt autisták specifikus vizsgálatára, viselkedésük elemzésére. 
   
A jelentésben kiemelte azt is, hogy az autisták gyógyításához, ápolásához jelenleg nincsenek érvényes irányelvek, a korábbiak ugyanis 2013-ban hatályukat vesztették, az új pedig már harmadik éve készül, de a megbízott fejlesztőcsoport folyamatosan a határidő módosítását kérte, ez jelenleg idén december.
   
Az alapvető jogok biztosa szerint - a megfelelő szakmai háttér bevonásával - szükséges a jelenlegi szabályozás és gyakorlat mielőbbi átgondolása és kiegészítése, ez biztosítaná, hogy az autizmus spektrumzavarral élők megkapják az állapotuk javításához szükséges valódi segítséget. Székely László az emberi erőforrások miniszterének erről küldött ajánlást. 
   
A konkrét panaszügyben az ombudsman felkérte az Állami Egészségügyi Ellátó Központ főigazgatóját, hogy teremtse meg a kórház jogszabályi előírásoknak megfelelő, a betegjogok érvényesülését lehetővé tevő működésének feltételeit. A kórház főigazgatójánál pedig kezdeményezte, hogy jobban ügyeljenek a korlátozó intézkedésekre vonatkozó jogszabályi előírások maradéktalan betartására, a dokumentációs rendre, a gondnoksággal összefüggő adatfelvétel pontosságára. 
   
Székely László az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ főigazgatójához azzal a kéréssel fordult, segítse elő, hogy a gyakorlatban nélkülözhetetlen szakmai irányelv mielőbb elkészüljön.

Az augusztus 21-én véget ért olimpia után szeptember 7. és 18. között a paralimpiának ad otthont Rio de Janeiro. Az ép sportolók versenyéhez hasonlóan a fogyatékkal élők legnagyobb sporteseményét is most először rendezik meg Dél-Amerikában.
 
Keresztesi Erika, Biacsi Bernadett, Csontos Piroska és Biacsi Ilona atléták a Rio de Janeiró-i olimpiai faluban  egy nappal a paralimpiai játékok kezdete előtt, 2016. szeptember 6-án. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
 
A testi fogyatékosok seregszemléjét 1988 előtt "Fáklyás Játékoknak" hívták, és nem volt kötelező az olimpia helyszínén megrendezni. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) és a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság (IPC) megállapodása után 1988-tól nevezik az eseményt paralimpiának, és azóta mindig az olimpia helyszínén bonyolítják le - a téli játékok esetében 1992-től.    
 
A riói lesz a XV. paralimpia. A seregszemlén 165 ország - Oroszországot az államilag irányított doppingolás gyanúja miatt kizárták - több mint 4000 sportolója verseng majd 22 sportágban - a különböző kategóriák miatt 528-szor tartanak majd eredményhirdetést. A parakajak és a triatlon először szerepel majd a programban. A magyar színeket 43-an képviselik.    
 
Az előkészületek messze nem zajlottak zökkenőmentesen, a szervezőbizottság jelentős pénzhiánnyal küzd, részben azért, mert a központi forrásból nem kapta meg a remélt összeget és a 2,4 millió jegynek is csak csekély százalékát értékesítették, részben pedig azért, mert szponzorból is kevesebb érkezett a vártnál. A város lakói közül sokan azt sem tudják, hogy az olimpia után paralimpiát is rendez Rio.      
 
Philip Craven, az IPC elnöke korábban bejelentette, hogy bár csökkentik a költségvetést, a tervek szerint mind a 22 sportágban megrendezik a riói versenyeket. Csökkentik a személyzet és az önkéntesek létszámát, a közlekedésre fordítandó összeget, és bezárnak néhány médiaközpontot is.    
 
Brazília hónapok óta súlyos gazdasági és belpolitikai válsággal küzd, Craven szerint most teljesen mások a körülmények az országban, mint voltak 2009-ben, amikor Rio de Janeiro elnyerte a rendezés jogát.    
 
Ezzel együtt a paralimpiát több mint száz országban közvetítik majd - így Magyarországon is, ahol a közmédia a korábbiaknál nagyságrendekkel nagyobb adásidővel és élőben számol be az eseményekről az M4 Sporton és az M5 csatornán.    
 
A paralimpia szerdai megnyitója magyar idő szerint 22.30 órakor kezdődik.
 
Lódi Renáta, MTI különtudósító
 
 

Országos kompetenciamérés a 6., 8., és 10. évfolyam, 2016. május 25-én, szerdán.

Az autista tanulók kompetenciamérését az Oktatási Hivatal szabályozza. Az SNI tanulók részvételi módjáról a telephelyi koordinátor dönt a szakértői bizottság korábban kiállított véleménye alapján. 

A koordinátor megállapíthat mentességet (nem kell megírni a tesztet): 
 
Autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók közül: autizmus spektrum zavar, vagy F 84.5 Asperger szindróma vagy F 84.0 gyermekkori autizmus vagy F 84.1 atípusos autizmus vagy F84.8 egyéb pervazív (átható) fejlődési zavar vagy F84.9 nem meghatározott pervazív (átható) fejlődési zavar bármelyike szerepel a szakvéleményen ÉS emellett más, további fogyatékosság, tanulási vagy részképesség zavar, krónikus betegség, amely befolyásolhatja a tanulási teljesítményt, ezek megnevezése is szerepel a véleményen. Szintén mentesíthető az az autizmussal élő tanuló, akinél a nyelvi megértés és kifejezés színvonala jelentősen elmarad az adott életkorban elvártnál és kifejezett nehézség mutatkozik az írott szövegek megértésében és a szövegalkotásban vagy az önálló, koncentrált feladatvégzés időtartama általában kevesebb, mint 45 perc. Mentesítést kaphat továbbá az érintett tanulók közül, akinél stressz esetén rendszeresen destruktív, önsértő vagy agresszív viselkedés alakul ki.
 
NEM mentesíthető a tanuló. ha: 
 
Autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók közül: Általában képes 45 percig, vagy akár hosszabb ideig is önálló, koncentrált feladatvégzésre, és nem fordulnak elő súlyosabb viselkedésproblémák (pl. heteroagresszió, önsértő viselkedés). Szakértői véleményén a következő diagnózisok valamelyike szerepel: autizmus spektrum zavar, vagy F 84.5 Asperger szindróma vagy F 84.0 gyermekkori autizmus vagy F 84.1 atípusos autizmus vagy F84.8 egyéb pervazív (átható) fejlődési zavar vagy F84.9 nem meghatározott pervazív (átható) fejlődési zavar.
 
NEM mentesíthetők a felmérésen való részvétel alól, de a többségi tanulóktól eltérő, adaptált tesztet töltenek ki:
 
Autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók közül: A tapasztalatok szerint a tanuló gyakran szó szerint értelmezi a hallottakat, előfordul, hogy nem, vagy késve követi a tanári instrukciókat. Önálló, koncentrált feladatvégzésre legalább 45 percig képes, de általában lassabb a feladatmegoldásban, mint társai, új, szokatlan helyzetekben teljesítménye romlik. A tanulónál nem fordulnak elő súlyosabb viselkedésproblémák (pl. heteroagresszió, önsértő viselkedés). Emellett szakértői véleményén a következő diagnózisok valamelyike szerepel: autizmus spektrum zavar, vagy F 84.5 Asperger szindróma vagy F 84.0 gyermekkori autizmus vagy F 84.1 atípusos autizmus vagy F84.8 egyéb pervazív (átható) fejlődési zavar vagy F84.9 nem
meghatározott pervazív (átható) fejlődési zavar.

Adaptált teszt kitöltése esetén többletsegítség biztosítható, az igényt maga az SNI tanuló, a tanulót oktató (gyógy)pedagógus vagy a szülő is jelezheti.

Autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók számára:
(1) A fizikai környezet adaptálása a tanuló egyéni szükségleteihez: komfortos, szorongásmentes környezet biztosítása, szenzoros védelem biztosítása, azaz a vizsga helyszínének, a terem berendezésének átgondolása oly módon, hogy az mentes legyen az egyént zavaró ingerektől, a tanuló helyének optimális megtervezése.
(2) Előzetes felkészítés a vizsgahelyzetre: pl. az események forgatókönyvének előzetes megismerése. Írott információk előzetes hozzáférhetővé tétele a következő kérdésekre: kivel, mikor, hol, mit és miért kell tennem?
(3) A vizsgakörülmények adaptálása: pl. személyre szabott viselkedési szabályok biztosítása. A tanuló számára ismert, biztonságos, az egyén kommunikációs szükségleteit jól ismerő szakember jelenléte.
(4) A szociális környezet adaptálása az egyéni szükségleteknek megfelelően: 1:1 helyzettől a kiscsoportos helyzeten keresztül a megszokott osztálytársakig.
 
 
Forrás: www.oktatas.hu
A linken megtalálható a tanulói kérdőív, amit majd ki kell a gyerekeknek tölteni és fent vannak a tavalyi tesztek, ami alapján lehet gyakorolni.

 

Az Autizmus Világnapján, Budapesten, asszonykám! 

"Ez a nap csak jó lehet!" gondoltam, mikor tegnap reggel kipillantottam az ablakon és láttam, hogy csodálatosan süt a nap. Pont alkalmas a sétára, hiszen az Autizmus Világnapja van, ilyenkor pedig mindig részt veszünk a kék sétán. De ez a nap még jobb lett végül, mint az eddigi séták napjai, mivel Ragó István szülőtársunknak és az Uránia kedves munkatársainak köszönhetően autizmushoz kapcsolódó mozielőadásokon vehettünk részt (ingyen!), este pedig kivételesen nem a Parlament kapott kék kivilágítást, hanem a Szabadság-szobor, így tettünk még egy esti sétát a Citadellán. Gyönyörű a budapesti kilátás éjszaka is! :) Hazafelé megnéztük a kék fényben tündöklő Urániát is. 

 

A fényképet készítette: Sün család

A fényképet készítette: Sün család

A fényképet készítette: Kocsis Róbert

A fényképet készítette: Kocsis Róbert

A fényképet készítette: Kocsis Róbert

A fényképet készítette: Kocsis Róbert

A fényképet készítette: Sün család

Fénykép forrása: urania-nf.hu Ez még a tavalyi kép, lesz idei is! :)

 

Kép forrása: urania-nf.hu

Fényképet készítette: auti.hu

Egy érzékeny dokumentumfilm és egy családi film vetítése április 2-án
 
2016. április 2. 12:30 - 16:00
 
Helyszín: Díszterem
 
Április 2-a az autizmus világnapja. Az ENSZ által 2007-ben bevezetett világnap célja, hogy figyelmünket az autizmussal élők problémáira és folyamatosan növekvő számára irányítsa. A becslések szerint ma Magyarországon 100.000 ember, a világon több tízmillió ember él autizmussal, vagyis azzal a széles spektrumú – változatos formában jelentkező – fejlődési zavarral, melynek következtében a társas viselkedés, a kommunikációs készségek és a gondolkodás fejlődése sérül.  
 
Április 2-a a társadalom egészéhez szól. A Ragyogjon Kéken Kampány keretében évről évre a világ számos emblematikus épülete kékbe öltözik – 2015 óta az Uránia Nemzeti Filmszínház is.
 
 
Idén április 2-a szerencsére hétvégére esik, így az esti kivilágításon túl az Uránia két vetítést is szentel az autizmus spektrumzavar témájának, méghozzá közvetlenül a „Séta az autizmussal élőkért” után.
 
12:30-as kezdéssel a Cervantes Intézet és a Spanyol Nagykövetség jóvoltából a Maria és én (Maria y yo) című spanyol dokumentumfilmet láthatják a nézők, eredeti (spanyol és katalán) nyelven, angol felirattal és magyar tolmácsolással. A számos nemzetközi fesztivált megjárt alkotás azt mutatja be érzékenyen, milyen kihívás elé állítja a szülőket, ha gyermekük autizmussal születik. Félix Fernández de Castro filmjének középpontjában Miguel Gallardo és lánya, a 15 éves Maria kapcsolata áll. Az elismert spanyol illusztrátor – a Maria és én című képregény-sorozat alkotója – a rajzolás segítségével értette meg és tanulta meg láttatni olvasóival is, milyen korlátokat és milyen tanulási folyamatot jelent az autizmussal való együttélés. Az animációs betétekkel kiegészülő, Gallardo rajzaira és humorára építő szituatív dokumentumfilm erre a megismerési folyamatra, valamint a szeretetteljes apa-lánya kapcsolatára koncentrál. „Mária nemcsak az életemet és értékrendemet változtatta meg, de azt is, ahogy rajzolok” – mondja Gallardo.
 
14:15-től a Ló az erkélyen című osztrák családi film kerül műsorra. Főszereplője, a tízéves Mika más, mint a többi gyerek: imádja a matematikát, mindig igazat mond, és olyasmiket is észrevesz, amiket senki más. Mika Asperger-szindrómával él, ami az autizmus enyhébb formája. Ahogyan általában az Asperger-szindrómásokra jellemző, Mika is nehezen boldogul az emberekkel – kerüli a szemkontaktust, a testbeszéde gyakran zavart –, de azért szívesen szert tenne barátokra. Egy éjjel nyerítést hall: csak nem egy ló költözött a szomszéd lakásba?  A filmet magyar nyelven vetítjük, megtekintése hat éven aluliak számára nem ajánlott.
 
A vetítésekre kedvezményes 1000 forintos áron válthatók jegyek az Uránia weboldalán és jegypénztárában.

Autizmus Világnap, Eger

2016. április 2. szombat, 18. órától

Szombaton,április 2.-án 19 órától újra is kékbe borul a Dobó szobor Egerben! Előtte gyertek, sétáljatok velünk 18 órától a Minarettől indulva a belvárosban.


Bringázz Kékben Gödöllő!

2016.04.03. vasárnap, 8.45

Gödöllő tavaly a Királyi Kastély kék színnel való megvilágításával csatlakozott a világnaphoz. 
Ebben az évben a Diverzitás Alapítvánnyal együttműködve a Margita 344,2 Turisztikai és Sport Egyesület által szervezett április 3-i Gödöllő K-50/35/20/5 országúti kerékpáros teljesítménytúra ad otthont a
BRINGÁZZ KÉKBEN az Autizmus Világnapján! eseménynek.
Ezért kérünk, ha jössz, tegyél a bringádra, vagy viselj TE IS VALAMI KÉKET!
 
 

Séta az autizmussal élőkért! Százhalombatta

2016. március 31., 11 óra

Szervező: Regionális Autista Központ

Gyülekező: Százhalombattán a katolikus templom előtt. A séta zárásaként a Regionális Autista Központ tanulói műsort adnak elő a Szent István téren.

További információ a csatolt meghívóban!


Séta az autizmussal élőkért! Cegléd

2016. április 2. szombaton, 18.45-kor, indulás a Rendőrség melletti szökőkúttól.

Szervező: Autizmussal Élők és Segítőik Egyesülete


Ragyogjon a színház kékben! Békéscsaba

Közös gitározás, éneklés, fotózás!

2016. április 3. vasárnap este

Békéscsaba, a Jókai Színház előtt

Idén hatodik alkalommal! 

 

 


Ragyogjon kékben! Gyöngyös

2016.03.31-től az Autista Segítő Központ csatlakozik a „RAGYOGJON KÉKBEN” kampányhoz és kékre világítja az Alsóvárosi Ferences Templomot és a karácsondi Ady Endre Művelődési Házat.

 

További információk az esemény facebook oldalán.


Kék-séta: Mátraháza-Kékestető

2016.04.02-án az Autista Segítő Központ sétát szervez a kék túra útvonalon Mátraházáról-Kékestetőre.
Gyülekező: 10 órától a Magyarok Nagyasszonya Kápolnánál, a séta 10.30-kor indul Kékestetőre, ahol az ASK-ban tanuló gyermekek zenés műsort adnak 12 órától.
Érdeklődni: 06 37/500-417

 

A rendezvényt hirdető plakát különlegessége, hogy az iskolában tanuló gyermekek készítették (W. Kristóf, Cs. Dani, B. Laura, Z. Kamilla) pedagógusuk vezetésével (J. Judit). Nagyon köszönjük nekik a gyönyörű plakátot!
 

 


Autizmus Világnap, Kék programok, Győr

Forrás: az esemény facebook oldala


Futni-kék! Kecskemét

2016. április 2., nevezés 16 órától, futás 17 órától

Főtér- Vasútkert- Főtér

18 órától: Kékben ragyog a Városháza!

II. Bringauti Jótékonysági Kerékpáros Teljesítménytúra a kecskeméti Autizmus Centrum támogatásáért

2016 április 16. 10 óra

A Bringauti egy jótékonysági kerékpáros teljesítménytúra, amely második alkalommal kerül megrendezésre az Autizmus Világnapja alkalmából. 
A rendezvény célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet az autizmussal élőkre, információk közvetítésével növeljük a társadalmi tudatosságot, továbbá, hogy a rendezvény teljes bevételével és adományok gyűjtésével támogassuk az autizmussal élőket, autizmussal élőket ellátó intézményeket, 2016-ban is a kecskeméti Autizmus Centrumot. 
 
Az útvonalak a tavalyihoz képest változtak: 
 
BringAuti1: 28 km
Kecskemét - Méntelek - Kecskemét
 
BringAuti2: 52 km
Kecskemét - Méntelek - Kerekegyháza - Hetényegyháza - Kecskemét
 
BringAuti3: 80 km
Kecskemét - Méntelek - Ladánybene - Tatárszentgyörgy - Ladánybene - Kunbaracs - Kerekegyháza - Hetényegyháza- Kecskemét
 
Nevezés menete és egyéb információk megtalálhatók a rendezvény weboldalán: http://bringauti.hu/
Forrás: a rendezvény facebook oldala

 


Séta a Fészek Lakóotthonban élőkért, Kozármisleny

2016. április 2. 9.45-től

Kozármislenyi Városháza- Művelődési Ház

Szervező: Élet-Esély Egyesület

További információk az egyesület facebook oldalán


 

Autizmus Világnapja 2016, Salgótarján

2016. április 1. 18 órától 19.50-ig Salgótarján, Múzeum tér

Szervező: Abigél Közhasznú Egyesület

További információ az Abigél Közhasznú Egyesület facebook oldalán.


Táncoljunk kékben! Szeged

2016. április 2. 

Helyszín: Árkád, Szeged

Csatlakozz te is!


Jótékonysági borvacsora, Szekszárd

2016. április 2. 19. óra

Ízlelő Családbarát Étterem, 7100 Szekszárd, Bartina u. 12.a

A borvacsora jegyárának 50 %-a adományként az Esőmanók Egyesület munkáját támogatja. 
 
Miért pont az Ízlelő Családbarát Étterem? 
A válasz egyszerű:
" Egy hely, ahol a fogyatékossággal élők kaphatnak bemutatni képességeik sokszínűségét, és a legtöbbjüket jellemző lenyűgöző akaraterőt.
Egy hely, ahová betérve meggyőződhetünk arról, hogy megfelelő körülmények biztosítása esetén szinte mindenre képes lehet egy fogyatékossággal élő is."

(Mészáros Andrea - a Kék Madár Alapítvány ügyvezetője)

További információk a rendezvény facebook oldalán.


Autizmus Világnapja, Szolnok

2016. április 2. 18.30.

Szolnok, Hild tér

Szervező: Kék Szív Egyesület

Részletek később.

Forrás: Az esemény facebook oldala


Autizmus Világnapja, Veszprém, rendezvénysorozat megnyitó

2016. március 19. (szombat) 14 óra

A Völgy Turisztikai Központ, Kapolcs 8294, Kossuth u. 64.

Kiállítás a kapolcsi autista gyermekek, fiatalok alkotásaiból

Szervező: AutiSpektrum Egyesület

Részletek: Az AutiSpektrum Egyesület facebook oldalán

Veszprém, Autizmus Világnapi rendezvénysorozat

Április 1. 8-14 óra: Csillagbusz járja Veszprémet

16 óra: Eötvös Károly Megyei Könyvtár, Kisfaludy terem: Előadások az integrációról, könyvbemutató

Április 2. 15.30-19: Hangvilla, családi és gyermekprogramok

19 órától: Kék lufis felvonulás a Hangvillától a kéken megvilágított Polgármesteri Hivatalig

Április 3. 9 órától: Bazilika: Szentmise az autizmussal élőkért

14 órától: Jutas kilátó és tanösvény: séta és bográcsozás

Március 28-április 3: Mackó cukrászda: kék sütemények árusítása

Részletek a plakáton és az egyesület oldalán!

 

 

Flashmob az autistákért! Zalaegerszeg

2016. március 31. 17.30.

8900 Zalaegerszeg, Dísz tér

Az Autista Sérültekért Zalában Alapítvány és az Albatrosz Táncegyüttes 2016. március 31-én 17 ÓRA 30 perc kezdettel az autizmus világnapjához kapcsolódó flashmobra hív minden kedves érdeklődőt.

Forrás: A rendezvény facebook oldala

Futás az autistákért!

2016. április 9. 13 órától

Zalaegerszeg-Boncodfölde

A boncodföldei Faluháznál programok várják a résztvevőket. 


Az én világom - Tapolca

2016. március 12.

Csermák József Rendezvénycsarnok (Tapolca, Alkotmány u. 7.)

A kék lufis felvonulást  Asperger szindrómás fiatalok előadása követi, majd zene, tánc és gyermekprogramok, autizmussal élők alkotásainak bemutatása következik.

A Tapolca és környéki autista gyermekekért Egyesület szeretettel várja rendezvényére az érdeklődőket.


 

Frissülő cikk!

Ha programot szervezel és szeretnél minket tájékoztatni róla, akkor kérlek, hogy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. -címre küldd el a részleteket!
 

Figyelem! Idén először a Szabadság-szobor lesz kékre világítva a Parlament kupolája helyett április 2-án!


Április 2.: Autizmus világnapi séta a Nemzetközi Cseperedő Alapítvánnyal 

Idén hatodik alkalommal!
 
Találkozó ÁPRILIS 2-ÁN, SZOMBATON 9:30-tól a Magyar Tudományos Akadémia előtt.
A séta a szokásos útvonalon haladva (Széchenyi tér, Korzó, Március 15-e tér) 10:00 órakor indul. 
 
További információk az esemény facebook oldalán.

 

 


A Fogadj Örökbe egy Macit Alapítvány által üzemeltetett Premier Kultcaféban kerül sor április 2-án a Sorsfordító kisfilm bemutatójára.

Dicső Dániel rendező kisfilmje, a Sorsfordító egy tizenéves autista fiú sajátos világába és iskolai közösségébe ad betekintést a közönségnek, egy képzelt tükrön át, kb. 11 perces történet segítségével. A néző felismerheti a gyerekközösségekben megtalálható autistákra jellemző, a szokásostól eltérő, furcsa gondolkodásmódot, érzékelést, miközben szembesülhet a mássággal élők felé megnyílvánuló sokszor közömbös, de inkább kirekesztő emberi magatartással.
 
A történet által felismerhetővé válnak azok a gyerekek, akikről ha nem is tudjuk az okát, de naponta tapasztalhatjuk nehezebb boldogulásukat a közösségekben és a világban. 
A tükörben az autisták furcsa világa mellett felismerhetjük, megláthatjuk önmagunkat is, a nem megfelelő hozzáállásunkat, de a felismeréssel esélyt adhatunk a változtatásra, hogy a jövőben egy mindannyiunknak megfelelő és értékes emberi tulajdonságokkal teli képet tükrözzön vissza a valóság is.
A kisfilm werkje itt tekinthető meg:
 
A mozivetítéseket követően mindenki számára elérhetővé tesszük az interneten. Célunk, hogy minél több iskolai közösséghez is eljusson és a kisfilm levetítését követően interaktív előadás és beszélgetés keretében közösen dolgozzák fel a gyerekek a történetet.

Április 2-án kék világítást kap az Uránia Nemzeti Filmszínház!

Előtte az Autizmus Világnaphoz kapcsolódó filmvetítés, a program itt olvasható.