- Részletek
- Írta: Szanya
- Kategória: Hasznos tanácsok
- Találatok: 24110

.jpg)

- Részletek
- Írta: Szanya
- Kategória: Hasznos tanácsok
- Találatok: 14531


- Részletek
- Írta: Faragó Melinda gyógypedagógus
- Kategória: Hasznos tanácsok
- Találatok: 19885
Integráció egy állami iskolában a gyógypedagógus szemszögéből

- Részletek
- Írta: Szanya1
- Kategória: Hasznos tanácsok
- Találatok: 18231
Az alábbi cikket saját tapasztalataim alapján, a fórumozó szülők megjegyzéseivel kiegészítve írtam meg. Az autizmus- és közoktatási szakértő tanácsai itt olvashatók.
Szempontok
- kommunikációs szint
- IQ
- viselkedészavarok, túlérzékenység mértéke
- önállóság, szociális beilleszkedési képesség és hajlandóság szintje
- Körzethatár: A keresgéléskor vegyük figyelembe, hogy a körzethatárok hogyan alakulnak, fel tudja-e egyáltalán venni a gyerekünket a kinézett iskola.
- Távolság és szervezés: Egy szülő számára fontos szempont az is, hogy az iskola mennyire van messze, hogyan megoldható a gyermek mindennapos iskolába szállítása. Sok helyen nincs sem integráló, sem olyan szegregált intézmény, amelyik autistákat fogad, ilyen esetekben előfordulhat, hogy az önkormányzat biztosítja a gyermek számára a bejárás lehetőségét kisbusszal. Ha ezt egyáltalán felajánlják, akkor mérlegeljünk: egyrészt ki tudja, hogy az önkormányzat ezt a szolgáltatást meddig tudja biztosítani, másrészt általában segítő nem megy a gyerekekkel és nem csak a mi gyerekünk utazik a buszon: minden gyereket el kell vinni más-más iskolába, ezáltal az út sokkal hosszabb ideig tart, mintha közvetlenül, csak a mi gyerekünket vinnék el. Ha más településen találunk olyan iskolát, amely fogadja a gyerekünket és módunkban áll napi szinten hozni-vinni, akkor kérhetünk üzemanyag támogatást.
- normál, többségi oktatást
- értelmi fogyatékosok tantervét, ezen belül tanulásban akadályozottak tantervét, értelmileg akadályozottak tantervét és a súlyos értelmi fogyatékosok számára fejlesztő ellátást.
- a fentieken belül pedig egyéni tanrendet (kérhető egyes tárgyakból felmentés például)

Kép: Brittany Randolph, Flickr
- Autizmus-specifikus eszközök és fejlesztés: fontos szempont, de nagyon kevés helyen találkozhatunk vele. Gyógypedagógiai intézményekben találhatunk ilyet elsősorban.
- Egyéb fejlesztések: Van-e lehetőség egyéb fejlesztésekre: mozgás, finommotorika, esetleg logopédiai? Van-e az iskolában fejlesztőpedagógus, logopédus esetleg mozgásterapeuta? SNI-s gyerekek esetén meg tudják-e kapni az előírt fejlesztési óráknak megfelelő fejlesztéseket és milyen módon (helyben, saját fejlesztőkkel vagy utazó gyógypedagógussal)?
- Étkezés: Meg kell kérdezni az étkezési lehetőségeket is: ha be szeretnénk vinni az ebédet, van-e rá lehetőség, meg tudják-e melegíteni (ha a gyerek extrém válogatós, vagy valamiért speciális az étrendje).
- Délutáni programok: Ha szeretnénk szakkörre, sportra járatni a gyermeket, akkor járjunk utána ezen a téren is a lehetőségeknek.
Mikor kezdjünk el iskolát keresni és látogatásokat tenni:
Érdemes időben elkezdeni az iskolalátogatásokat, érdemes minden helyet személyesen felkeresni, és megismerni a leendő tanítót, a hozzáállását. A közoktatási törvényt is érdemes tanulmányozni a családoknak, hogy felkészülten menjenek iskolát keresni. Ha nem sikerül megfelelő intézményt találnunk, kérjünk segítséget (TKVSzRB, ill. ha így sem sikerül, akkor kérjünk jogi segítséget).
Következő cikkeinkben részletezzük a különböző iskolatípusok jellegzetességeit, előnyeit, hátrányait.
- Részletek
- Írta: Kocsisné Edina, Szanya
- Kategória: Hasznos tanácsok
- Találatok: 26624
Autizmussal élő gyermekek segítése friss végzettséggel, tapasztalatok híján
Először is, hadd gratuláljunk az új szakmádhoz! Immár túl vagy a vizsgaszezon kemény munkáján és rövidesen dolgozni kezdesz egy óvodában vagy iskolában, ahol egy vagy több autizmussal élő gyermek lesz a gondjaidra bízva. Az általános elméleti tudásod kikezdhetetlen, azonban a gyakorlati megvalósításban nincs tapasztalatod. Hadd segítsünk pár mondatban, hogy sikeresen kezdhess neki a kihívásokkal teli, de nagyon érdekes, motiváló munkának.
Ha nem kaptál képzést az asszisztensi iskola pár órás anyagán kívül autizmus irányban, feltétlen tájékozódj, hogy miképp juthatnál el valamelyik szakirányú tanfolyamra (pl. Autizmus Alapítvány, Budapesti Korai Fejlesztő). Sajnos ezek a tanfolyamok költséggel járnak, járj utána, milyen lehetőséget biztosít számodra az alkalmazód, de ha nincs más megoldás, saját költségre is elvégezheted ezeket. Ha elkezdődött már a tanév és ismered a gyermeket, akit Rád bíztak, megbeszélheted a szülőkkel, hogy együtt elmenjetek szülőképző előadásokra.
Szánj rá pár órát, hogy a szülőkkel (lehetőleg az óvónőkkel és a gyógypedagógussal együtt) átbeszéld a gyermek szokásait, képességeit, és a szülők és a gyermek gyógypedagógusa által kitűzött fejlesztési irányokat.
Kérj segítséget a helyben elérhető, vagy utazó gyógypedagógustól! Ha úgy érzed, hogy nem elégséges a segítség, fordulj az Autizmus Alapítvány szakembereihez.
Ha nagyon nem sikerül együttműködni a szülővel, hosszú próbálkozás után sem, gondolj arra, hogy mivel nem ismeri a társadalom az autizmust, nincs külső jele, ezért nehezen fogadják el a gyermeket: a szülőknek ezzel nap mint nap meg kell birkózni.
Vedd figyelembe, hogy az autizmussal élő gyermek képességei szigetszerűek, van, ami nagyon jól megy a gyermeknek és van, ami abszolút nem.
Néhány fontos szabály:
- Türelem.
- Rövid 4 szavas mondatok, konkrétan megfogalmazva az elvárást.
- Ha nem érti a gyermek, amit mondasz, fogalmazd meg még egyszerűbben.
- A vizuális eszközök segítenek, a vizuális segítséggel bejósolhatóbbá, érthetőbbé válik a környezet, a várható történések, elvárások a gyermek számára.
- A viselkedésproblémák gyakran a kommunikációs nehézségek (beszéd és nonverbális jelzések értésének zavara, kifejezőkészség zavara) miatt alakulnak ki, ezért alapvető fontosságú a kommunikáció segítése.
- Az autizmussal élő gyermek „nincs elrontva” nem kell megjavítani. Másképp látja a világot és másképp gondolkodik, reagál egy-egy helyzetre.
- Ne ítélkezz a szülőkről és rokonokról. Nem tudhatod eddig min mentek keresztül.
- Fontos szabály az autizmussal élő gyermek érdekében, hogy együtt kell működni a szakembernek, szülőnek, óvónőnek vagy tanárnak, és asszisztensnek. Így lehet elérni a legjobb eredményt a fejlesztésben.
- Nincs két egyforma autizmussal élő gyermek, mindenkinek személyre szóló fejlesztést kell kidolgozni a képességeihez mérten, célszerű gyakorlott gyógypedagógus segítségét kell kérni.
- Minden embernek joga van a kommunikációhoz, így a nem beszélő autista gyermeknek is, ezért segítsd ebben. Fontos eszköz a PECS (képcserés kommunikáció).
- Tartsd szem előtt, hogy a gyermek elsősorban gyermek, és csak azután autista!
Végül ajánlunk néhány számotokra is hasznos oldalt az auti.hu portál tartalmából:
Az „ajánlott irodalom” menünkből feltétlen olvasd el Theo Peeters Autizmus, Kathleen Ann Quill: Tedd-nézd-hallgasd-mondd, és Őszi Tamásné szerk.: Babzsák fejlesztő program c. könyvét. Pár filmet is érdemes megnézni, hogy lásd, milyen színes az autizmus, nincs két hasonló autizmussal élő sem. A könyveket itt meg is rendelheted.
Kérjük, hogy tanulmányozd végig a szülőknek szóló oldalainkat, mert sok hasznos tanácsra lelhetsz köztük!
Külön a figyelmedbe ajánljuk a „vizuális segítségek” menüpontunkat. Ahhoz, hogy a teljes anyaghoz hozzáférj, regisztrálnod kell (a fórum menüben).
Ha már tájékozódtál a vizuális segítségekről, de nem tudod, hogy a Rád bízott gyermekkel hogyan kezdd el, beszéld meg a szülőkkel és az óvodával-iskolával, és kérjetek segítséget olyan fejlesztőhelyről, ahol alkalmazzák ezt a technikát! (Fejlesztő helyek)
Ha további kérdéseid vannak, nyugodtan kérdezz tőlünk a fórumunkban!
Sok sikert kívánunk a munkádhoz!
A cikk lektorálását köszönjük Nagy Emmának (gyógypedagógus, Autizmus Alapítvány)!