Integráció egy állami iskolában a gyógypedagógus szemszögéből
A csepeli Móra Ferenc Általános Iskola az idei tanévtől kezdődően az autizmus területén jártas gyógypedagógus segítségével fogad autista tanulókat. Így válhatott valóra az az álmom, hogy autista gyerekeket segíthessek árnyékpedagógusként, az iskola alkalmazásában.
Intézményünkbe jelenleg 7 diagnózissal rendelkező autizmussal élő tanuló jár. 2 fő 1. osztályos, 1 fő 2. osztályos, 1 fő 3. osztályos, 1 fő 6. osztályos, és 2 fő 8. osztályos tanulóval foglalkozom. A felső tagozatos diákok jelenleg egyéni és páros autizmus specifikus fejlesztésben részesülnek, melyek a tantermen kívül valósulnak meg, tehát velük tanórákon nem veszek részt. Az alsó tagozatos autista tanulók megsegítését teljesen egyénre szabottan, rugalmas időbeosztással alakítottuk ki. Ez azt jelenti, hogy mindegyikük éppen ott és akkor kap támogatást, amikor arra szüksége van.
Árnyékpedagógusként feladatom igen szerteágazó. Kiemelt jelentőségűnek tekintem a hozzánk járó autista tanulók minél teljesebb megismerését annak érdekében, hogy számukra a lehető leghatékonyabb módszerek alkalmazásával segíthessem beilleszkedésüket a többségi társaik közé.
Igyekszünk az inklúziót a valódi értelmében megvalósítani. Nem az a célunk, hogy az autista diákjainkra ráerőltessük a „normális” viselkedést, hanem hogy megtaláljuk azt az egyensúlyi állapotot, ahol a környezet és az autizmusban érintett személy egyaránt jól érezheti magát. Egy olyan oktatási és szociális környezetet próbálunk megteremteni, ahol az autizmussal élő tanuló erősségeit és gyengeségeit elfogadjuk, és figyelembe is vesszük.

Kép forrása: Rodrigo Paredes, Flickr
Az árnyékpedagógus olyan személy, aki közvetlenül az autizmussal élő (vagy másfogyatékossági csoportba tartozó) tanulóval foglalkozik. Az árnyékpedagógus idejének nagy részét a tanulóval tölti a tanórákon és a strukturálatlan helyzetekben (órák közti szünet, ebédlő, udvar, stb.). Ahogy a nevében is benne rejlik, szinte észrevétlenül, árnyékként kíséri az integrált tanulót. Ebben a szerepben segítek a tanórai viselkedés elsajátításában, úgymint: figyelemfókuszálás, instrukciók magára vonatkoztatása, és értelmezése, viselkedési szabályok kialakítása és betartása (sorra kerülés, várakozás, stb.) segítségkérés, különféle tanulási szervezési módokban történő munkavégzés, stb.
Az óraközi szünetek eltöltése kifejezetten nehéz a legtöbb autizmusban érintett gyermek számára. Ilyenkor árnyékként az a fő feladatom, hogy elősegítsem a kortársakkal való interakciókat, azok kezdeményezését, fogadását, az arra való reagálást, illetve a játékba hívást és bekapcsolódást. A szociális helyzetek értelmezésében, felmerülő konfliktusok kezelésében is támogatásra van szükségük. Szükség esetén pedig a szabadidő önálló eltöltésének lehetőségét biztosítom számukra, hiszen fontos, hogy a szünet ne újabb feladathelyzetet jelentsen, hanem pihenésre, feltöltődésre használható idő legyen, csakúgy, mint a többiek számára.
Arra törekszem, hogy összekapcsoljam a pedagógust az autizmussal élő tanítványával. A pedagógusokkal megismertetem azokat a technikákat, melyekkel a tananyag elsajátítás könnyebbé válik, és a differenciált oktatás megvalósítható.
Árnyékpedagógusként összekapcsolom a kortárs közösséget is az integrált tanulóval. Az osztályközösségeknek az életkorukhoz, fejlettségi szintjükhöz illő „érzékenyítő” foglalkozásokat szervezek, amelyek egymás elfogadására, és a különbözőségeink természetesnek tekintésére irányulnak.
A szülőkkel is szorosabb kapcsolatot próbálunk fenntartani. Mint tudjuk, az üzenetátadások, az élmények megosztása, mind problémát jelenthetnek az autizmussal élő tanulóknak. Törekszem arra, hogy olyan együttműködést alakítsak ki a szülőkkel, amelyben segítjük egymás munkáját.
Mindezeken túl természetesen egyénre szabott, tanórán kívüli foglalkozásokat is szervezek az autizmussal élő tanulóknak. Az egyéni fejlesztések során például új viselkedéses szabályokat vezetünk be, szociális történeteket alkalmazunk, megtörtént helyzeteket újraértelmezünk, helyes viselkedésmódokat tanítok. Kiemelten foglalkozunk az elmeolvasással, az érzelmek azonosításával és kifejezésével, düh és szorongás kezelő technikák tanításával, énkép, önismeret fejlesztéssel.
A mi iskolánk azt mondhatom kivételes. Egytől egyig nyitott pedagóguskollégákkal dolgozom együtt, akik szívesen foglalkoznak a hozzájuk kerülő autista tanulókkal, és motiváltak arra, hogy megismerjék és megértsék őket. Az árnyékpedagógus sikerének kulcsát türelmében és a történések kontrollálására való képességében, azaz biztonság megteremtésében találhatjuk meg.
Faragó Melinda gyógypedagógus
készségfejlesztő tanfolyamok szociális és kommunikációs nehézségekkel küzdő gyermekek számára
Javasolt szakirodalom (megvásárolható): Ellen Notbohm, Veronica Zysk: Tíz dolog, amit az autista diákod szeretné, ha tudnál
Javasolt szakirodalom (letölthető): Lipcsey Réka: Lehet könnyebb!
A cikk részben vagy egészben történő átvétele nem engedélyezett. Autizmus témájú cikk iránti igényét kérjük, e-mailben: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. jelezze.