csatlakozva az előttem szóló újakhoz,én is nagyon köszönök mindent,életmentőek vagytok,így hogy nincs elérhető távon-időn belül szülőtréning,ahol gondolom ezekre is rá lehetne kérdezni(de nem biztos hogy ugyanilyen sok választ ,ötletet kapnék:))szóval én is nagyon köszönöm!!
Zsizsi:
kincs gyűjtés: nagyon jó, látod, hogy mennyivel hatékonyabb, ha épp a gyerek is élvezi.

Annyit tennék hozzá, hogy érdemes előre meghatározni, hogy mennyit kell gyűjteni a beváltáshoz. És úgy megtervezni, hogy azért belátható időn belül elérhető legyen. Így viszont, ha mondjuk hetente vált be, akkor nem mindig fog beleférni egy nagyobb jutalom. (legalábbis ezzel többen így vagyunk...) szóval ezeket is figyelembe kell venni.
most az van,hogy van egy papir,amire le van rajzolva annyi kincs-pötty,ahányat gyűjteni kell,alá van rajzolva a jutalom.minden este kiteríti a lapot,végigrakja a pöttyökre a kincseket,hogy lássa,mennyit kell még gyűjtenie,mennyi maradt üresen a lapon.mindegy hogy egy hét alatt gyűjti össze,vagy kicsit több,szerintem az egy hét kb reális,annyit rajzoltam rá...de valóban azért nehéz az hogy egy akkora ajándékot megvenni hetente aminek örül is,amiért érdemes is neki dolgozni,meglátjuk,remélem jó lesz igy,menni fog....
Nem megfelelő viselkedés jelzése: nem, nem szabad jelzés nélkül hagyni, sőt. Mondani kell, hogy ha valamit rosszul csinál. De az, hogy egy előre meghatározott dologért, amiért kaphat kincset nem kap, mert rosszul viselkedett, ez már elég "büntetés".
A nem megfelelő viselkedésről szociális történeteket szoktunk készíteni. Rajzos magyarázat, hogy mi volt a gond, mit okozott a viselkedésével, és hogy kellett volna megoldani. Pl lerajzolod, hogy miért szokott dühös lenni. Aztán lerajzolod, hogy ilyenkor téged akar megütni. te szomorú vagy ettől. Rajz. Ehelyett miket lehet csinálni: és lerajzolod, mit lehet. Ha így viselkedik, lerajzolod, mi lesz. Mindenki boldog, ő meg kap két kincset.
ez nagyon szuper,eszembe se jutott,igy fogom csinálni,ez már kezdetnek nem lesz rossz,valóban nyilván nem varázsütésre fog másképp történni,de ahogy látja hogy az öltözésért kap jutalmat,úgy fogja tudatosítani gondolom,hogy a nem minket ütésért szintén kaphat...
nagyon köszi,ez most megvilágosodás volt:))
Vagyis vizuálisan is jelzed neki, hogy amit csinál, az rossz, ezzel neked fájdalmat és szomorúságot okoz. De muszáj e mellé alternatívát adni. És könnyebb elsajátítani egy másik viselkedésformát, ha azt motiválod is. Mi így szoktuk.
De ez minden szituációra alkalmazható. Pl nekünk a legutóbbi szoc történet arról szólt, miért nem akarja az unokatesója a negyedik nap is ugyanazt játszani, mint az előző három napon. És mit lehet ilyenkor csinálni. (mást játszani, egyedül játszani, hívni valaki mást játszani a három napos játékot.) Nem mondom, hogy egyből másnap csoda fog történni, de ezzel könnyebben megérti, mi a helytelen és mit várunk el tőle. Az egy más kérdés, hogy mennyire tudja alkalmazni. De ahogy a mi kukás történetünk is mutatja, fokozatosan csak bemegy a dolog a fejükbe.
Hisztis időszak: muszáj rájönnöd, hogy mitől van. Nem azért kell leírni, mert ez egy feladat, hanem azért, mert ha rájöttök, hogy mi váltja ki, akkor el tudod kerülni. Értem én, hogy nehéz, meg fárasztó, de muszáj időt szánni rá. Akár csak egy mondatot lefirkantani egy füzetbe, ami mindig elől van. De azt is lehet, hogy bevonod a gyereket, és együtt lerajzoljátok. Ilyenkor neki is lesz rálátása, hogy mi volt a gond, könnyebben lenyugszik, és lehet, hogy olyan zavaró dolgot is meg tud mondani, amire te nem is gondolnál. Együtt megbeszélitek, mi volt a gond, mi zavarja és hogy mit lehetett volna tenni. És neked is segít kicsit könnyebben közeledni utána hozzá.
ezt is köszi,ha mindig elöl van egy füzet,magát a szitut bele tudom firkantani,vagy emlékeztetőt magamnak...
és persze,igen,tök érthető,hogy kell,nincs mese,akkor is ha nehéz...munka nekünk ez rendesen,de hát miért is lenne egyszerű az élet...:o
A testvér kérdésre persze lépni kell, de közben tudd, hogy el fog múlni. Ahogy nő a kicsi, könnyebb lesz, mert ő maga is el tudja kerülni a nehéz szitukat, jobban le tudja foglalni magát majd mással. Tudom, hogy most nehéz, de el fog múlni. És nagyon keményen nyomatni kell az alternatív viselkedésformát és mellé a motivációt. Most szerintem nektek ez a legfontosabb. Pláne, hogy a fiad már nagy, vagyis érti már, hogy mit lehet és mit nem. Nekünk a három évessel nehezebb volt. Volt hogy néztem a két gyereket, mind a kettőnek tiszta lila folt volt a keze, háta. Ahol érték egymást harapták. Két hét, mire egy harapás elmúlik, mert olyan durván erősen haraptak. Szóval tudom, milyen nehéz ez....
igen,este fürdésnél ott vannak a nyomok,szörnyű...de akkor azért ez is valami,hogy nem csak nálunk van igy,..és igen,biztos mindig jobb lesz a kicsi növekedése által,már most jobb,mint fél éve,mikor a kicsi már közlekedett-elvett játékokat,mint most mikor már sokkal többet ért,érti hogy nem,egyéb utasításokat,stb...
Amit a végén írtál: napirend és folyamatábra. Az öltözést mi is így tanultuk: volt folyamatábra hozzá, meg mtiváció: ha egy homokóra alatt felöltözöl, kapsz jutit. Aztán a juti elmaradt, a homokóra is. Ha mondom, hogy öltözz fel, felöltözik magától. Még a téli cuccok nehezen mennek, lehet azt is felturbózom, most hogy beszélünk róla.

ez a homokóra is szuper,van is a fogmosáshoz,be fogom vetni...
és jó olvasni,többször írjátok,hogy így kezdtétek,de mára már el lehetett hagyni,ez is azért fényt jelent nekünk az alagút végén...