LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó
Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó:
Frissen diagnosztizálva

Téma: Autizmus mindennapok

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35065

  • labolen
  • labolen profilkép
  • Nem elérhető
  • 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
Skodajoe: sajnos az ilyen kicsikhez nem értek, nekünk 4 évesen lett diagnózisunk. De vannak itt kicsikkel tapasztaltabb szülők, majd ők válaszolnak. :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35066

  • hope
  • hope profilkép
  • Nem elérhető
labolen

Igen teljesen igazad van.Sokszor a hiszti az rugalmatlanság miatt van, ezért éppen most csináljuk a vizuális segéd anyagokat. Tanfolyamot, vagy szülőtréninget, vagy esetleg egy jó szakembert keresünk aki megtanítana bennünket a használatukra. Októberben volt egy tanfolyam a vadasban , de akkor még nem tudtuk mi a helyzet Á. -val, azóta meg semmit és senkit nem találunk aki segítene ebben aútódidakta módon pedig nagyon nehéz. Esetleg ha ebben tudtok segiteni vagy ajánlani valamit azt nagyon megköszönnénk!!!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35067

  • makilla
  • makilla profilkép
sziasztok

Skodajoe, Hope, szerintem is mindenképp hasznos és jó a képes napirend.
Nálunk van napirend, az eleje következetes is. Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35068

  • labolen
  • labolen profilkép
  • Nem elérhető
  • 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
Hope: Január 23-án lesz szülőtréning az emúban, dührohamok és negativizmus a téma. Február 20-án pedig a motivációs rendszerekről lesz előadás. Ide külsős család is jöhet, a részvételi díj 3500 ft, ezrét mind a két szülő eljöhet. Délelőtt 10-kor kezdenek, ez egy kb két órás előadás. Előzetesen be kell jelentkezni.
Én most hirtelen csak ezt tudom.

Addig is, ha valami másban is tudunk segíteni az autodidakta úton, csak kérdezz. :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35069

  • hope
  • hope profilkép
  • Nem elérhető
Köszönjük a gyors válaszokat mindenkinek!

Labolen
Ezekre a képzésekre amit írtál mindenféleképpen elmegyünk+ egy kétnapos Balla Barbara tréningre is. Nekünk nagyon fontos az információ jelenleg ezért is írunk ide mert egyenlőre ez a legjobb forrásunk!! :)
Még egy kérdés.
Kisfiam mindent csak velem akar csinálni az öltözéstől a lefekvésen keresztül a mese nézésig , folyton csak rajtam lóg ami nekem nem gond csak már egy kicsit a feleségem feszéjezi , hogy ha én ithon vagyok akkor ő "nem is kell". Nem tudjuk , hogy ez jó-e neki vagy esetleg később kárára válik majd. Az érdekessége az , hogy ha én nem vagyok íthon akkor nincs gond bárki jó neki aki kéznél van!!
Erről mi a véleményetek?
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35070

Hope, ez csak egy merev viselkedési forma, távlatilag enyhülni fog. Nem kell foglalkozni ezzel, ha amúgy nem zavaró.

Skodajoe, elsődlegesen nézzétek meg, hogy tárgy-kép egyeztetés mennyire megy.
Nem árthat, ha ezt dobozos feladatként csináljátok (van róla cikk a vizu eszközökben). Beteszed a cuccokat cipősdobozba (több doboz is lehet egymás után), egyszer megmutatod a feladatot, utána már menni fog valószínűleg, ha a feladatséma azonos.
1. tárgy egyeztetése tárggyal (egyforma egyformával): pl. 2 zöld műanyag pohár, 2 zsömle, stb. Berakod vegyesen, kiborítjátok és megmutatod, hogy párosítsa össze és kettesével tegye vissza a dobozba.
2. tárgy tárggyal, de ne legyen teljesen egyforma (zöld és piros pohár)
3. tárgy a saját fotójával (nem kell nagyon sok, nem kell összezavarni, elégakár 3 darab)
4. tárgy és a tárgy rajza
5. fotó és rajz (egyik oszlopba a fotók, másikba a rajzok)
Kérdés, hogy meddig jut el. Ezt próbáljátok le, mert ettől függ, hogy mit és hogyan érdemes elkezdeni.

Makilla, Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35071

Köszönöm a válaszokat.
Jövöhéten nekiesünk ennek Szanya1.
Megírom majd mire jutottunk.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35072

  • makilla
  • makilla profilkép
Szanya köszönöm a tippet Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35076

  • zsizsi
  • zsizsi profilkép
teljesen érthető amit írtok,csak azét írtam hogy a vadasból hoztuk,mert hogy nem én találtam ki,hanem azt gondoltam,mivel ott igy volt,hogy akkor ez igy jó is.a szomorú jelet nem neveztük el igy hogy rosszaság pont,hanem hogy szomorú vagyok amiatt hogy...,és ezzel a jellel jelzem.na,mindegy,levettük ma őket,mondtam neki,hogy kiiktatjuk,mert mindketten csak szomorúak leszünk tőle,és eltüntettük őket miska nagy örömére...
a vadasban csak jóság pont volt,aki nem úgy tejesített az nem kapott semmit,ott nem volt szomorú jel sem,csak aki ügyes volt,jóságpontot kapott.aztán a vadas után nehezen ment ez igy bevezetve itthon,és erre javasolta a helyi gyógyped,hogy legyen jelezve,hogy mi a helyes és helytelen cselekedet,ekkor jött a :) és a :( jel a táblára.na ,ennyi téma befejezve,nem gondoltam én bele abba hogy ezzel azt fejezem ki felé,hogy rossz volt,ilyet én se mondok sose,hanem csak hogy ez a cselekedet nem volt jó,vagy butaság volt...
na,mindegy,nem ragozom,tanulni kell ezt is,az tuti...

kizökkentés:nem könnyű,ösztönösen kiabál az ember...de nálunk sem ér semmit,max még jobban ordít ő is...de nem tudom visszafogni magam...nem lenne annyira gáz,ha nem minket,tesót is-ütne...de üt,és tör zúz maga körül...
nem találom erre én sem még a megoldást...és most már van olyan nagy és okos,hogy néha mondja utána,hogy nem akarta ezt csinálni,csak nem tudja abbahagyni,mert olyan mérges lesz.és bújik,és puszi,és olyan nehéz utána úgy közeledni hozzá,mintha mi sem történt volna...
lefogni én már nem tudom,mert annyira erős nagy fiú,pláne ha teljes erejéből tiltakozik...meg persze ott a tesó is,aki annyira fél,hogy vagy egyedül hagyom sírva és megyek miskához,vagy fél kézzel fogom,fél kézzel miskát próbálom fékezni-egyik se jó megoldás...

köszi a társasos ötleteket is,ez a fej-írás jónak tűnik...
az első társas amit készítettem neki 3évesen,az ez volt amit irsz traktorral,hogy csigák jussanak el a célba,mindegy melyik csiga nyer,csigafutam a neve.ez már uncsi neki,de itt is mindig megmondta,hogy melyik színű csigának kellett győznie,ha nem az állt nyerésre,nem engedett lépni a másikakkal...
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35078

  • makilla
  • makilla profilkép
Szanya közben megtaláltam a címet. Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35079

  • Edina 21
  • Edina 21 profilkép
  • Nem elérhető
  • Fiam 13éves,Lányom 17 éves
Sziasztok!
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35080

Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35081

  • zsizsi
  • zsizsi profilkép
azért
jó olvasni,hogy javulhat a helyzet!köszi!
mintha az én fiamról írtál volna,autót szétrúgja menet közben,mindent
tönkretesz,eltör ilyenkor,stb.ezt a kártyarendszert akkor is érdemes
bevezetni,ha beszél a gyerek?
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35082

Opelről jut eszembe, Z. újabban ha meglát egy VW emblémát, azonnal közli, hogy az az övé. :woohoo: Eddig kb. 10000x ismételtem el, hogy "olyan, mint a miénk", de egy hangot nem fog belőle.

Makilla, Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.

Heather, Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.

Zsizsi, a PECS-et globálban nem, de attól még egy "hogy vagyok" táblát készíthetsz. Nekünk kör alakú van, azt annyi cikkelyre osztod, ahány érzelmet tud azonosítani, rárajzolod az érzelmeket, a középére egy mutató és beállítja, mint egy órát. Tulajdonképpen csak annyi a lényege ennek, hogy ha csinál valamit (kirakja/beállítja a hangulatmutatót), addig is higgad. És mellesleg közli, hogy mi a gondja.
A Symboban (egy fejlesztő hely) komplett tanfolyamot csináltak erre a problémakörre, nagyon sokféle megoldást alkalmaznak párhuzamosan, a gyerekre is szabják, azért emlegetem őket mindig. Erre lenne szükségetek, csak sajnos messze van.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35083

  • Edina 21
  • Edina 21 profilkép
  • Nem elérhető
  • Fiam 13éves,Lányom 17 éves
Érdemes szakembert megkérdezni, aki már ismeri a gyermeket vagy elvégzi a megfelelő teszteket ,hogy kiderüljön mire van szüksége a gyereknek.
A napirend az minden autinak kell. A PECS a kommunikáció szintjétől függ.Ha megy neki a párbeszéd ,történet mesélése akkor nem hiszem ,hogy kell.
Egy szülőképzésen hangzott el,hogy ha jól beszél a gyerek az mindenkinek "csapdát" jelent mert azt hisszük ,hogy azt is érti amit mi mondunk neki.
Egyébként a dühkitörések hátterében 90%-ban a kommunikáció meg nem értése a gond.
Az én fiamat tavaj is mérték,most 11 éves és egész jól kifejezi magát már,de a beszéd értése mégis 5 éves szinten van még mindig. Megtanítottam rá,hogy ha nem ért valamit azonnal kérdezzen rá mit jelent./ előtte inkább kiborult és repült a füzet meg a könyv/ .Olyan szavakat nem ért néha amire nem is gondolok.Most 5 osztályos normál tan menet szerint tanul pl:Töriből, :jellemezd a spártai állam felépítését . ebben a jellemezd amit hirtelen nem értett:
Alsóban mindig úgy tanultam vele,hogy a neten mindenhez keresgéltem neki a megfelelő képet.Verset is így tanult, rajzoltam neki mindent.

A dührohamokra szülőképzésen volt még egy megoldás a S.T.A.R. követése.
Szerintem ezt már itt leirtam valahol mit is jelent.
S ...Megfigyelés volt ,, Mikor? Hol? Miért? Kivel? történt.
Holnap megkeresem a jegyzeteimet ,ha itt nincs már meg.


részlet:
"A kommunikáció lehetséges eszköze a beszéden kívül még nagyon sok minden lehet: ide tartoznak azok a viselkedések is, amelyekkel a gyermek válaszol az őt ért hatásokra anélkül,hogy azokat eleinte tudatosan használná a környezet befolyásolására (pl. a dührohamok).
Ezek a viselkedések a környezetében lévő személyek által válnak jelentés telivé
. A gyermek összefüggést fedez fel saját, esetleg szélsőséges viselkedése és annak környezetére gyakorolt hatása között,ezáltal más
, elfogadhatóbb megoldás híján kommunikációs eszközként rögzülnek. Ezek a viselkedések a gyermeknek és a családnak is nagyon kimerítőek, kívülállók szá-
mára esetleg nem is érthetőek, ezért fontos más utakat kialakítani.
A kommunikáció eszközei a beszéden kívül lehetnek tárgyak, képek, gesztusok, jelek is. A jólbeszélő gyermekek, felnőttek sem képesek a beszédet minden esetben a kommunikációs funkciók széles skáláján használni, tehát pl. kérni, elutasítani, tájékoztatást nyújtani, információkat szerezni, köszönni, véleményt mondani, szólni, ha fáj valami. "
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35084

Így ahogy mennek az évek és látom a gyerek változásait, és többektől kaptam infót felnőtt autik problémáiról, most már az a benyomásom, hogy itt nem csak az a fő gond, hogy kommunikálni nem tudnak, hanem az, hogy nem is tudnak adott esetben a saját problémájukról, észre se veszik, csak van valami rossz érzés, de gőze nincs honnan és miért. Ezt aztán megfogalmazni se tudja. Nálunk pl. a görcsös ismétlős rituálézás megszakítása mindig zokogást eredményez, ha viszont hagyom, akkor vagy abbahagyja, vagy szintén zokog, hogy nem sikerül egyformán... Tehát ez a sikertelenség elviselésének defektje a rigid rituálézós viselkedéssel megspékelve, nem kommunikációs zavar. Pedig éppenséggel nálunk a kommunikáció bőven okozhatna kiakadást, de nem, az spec. nem okoz.
Meg Vermeulen mondta, hogy eleve az autiknak sokkal gyorsabban megugrik a stresszhormonszintje mindentől és tartósabban marad magas szinten, mint az átlagnak.
Szóval az biztos, hogy a kommunikáció hatékonyságát növelni kell, ez egyértelmű. De nagyon fontosak az általános stresszcsökkentő technikák és az általános autifejlesztés (tehát a kommunikáció javításán kívüli rész is).
Mindenesetre az egyértelmű, hogy minél korábban el van kezdve az átfogó fejlesztése egy autinak, annál jobb. De ha a résztvevők valamelyike, elég ha akár 1 résztvevő nem működik együtt a 24 órás fejlesztésben, akkor már bukó az egész, legalábbis az adott nap hangulatára nézve mindenképpen, távlatilag meg jelentősen rontja a sikerrátát.
Úgyhogy a feladat nem kimondottan egyszerű, lássuk be. :dry:
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35085

  • Edina 21
  • Edina 21 profilkép
  • Nem elérhető
  • Fiam 13éves,Lányom 17 éves
Szanya: :) egyébként érti,,hogy enyém övé?
A tinikortól a történet még aggasztóbb :( :(

Ami még eszembe jutott a dühöngésről, nagyon nehéz megtanítani ,hogy kérjen segítséget ha valami nem megy.Könnyebb csapkodni és kiabálni, erre a környezet ugrik és segít, ezért van a SEGÍTS ! kártya.
Az osztályomban egy gyerköcöt 1 év alatt sikerült megtanítani a segítségkérésre.
Inkább tombolt,kiabált ,csapkodott,verekedett.

pl:Minden nap tízórainál kiborult.Kiderült azért mert nem tudta letekerni a kupakot az üvegről.Minden alkalommal ugyan az volt a forgató kőnyv, végül a padjára tépőzáraztam a segíts kártyát,.Oda hozta nekem ha gondja volt , de nem mondta ki,mindig szolnom kellet,hogy oké mutatod de mond is.Ő egy nagyon jól kommunikáló gyerek.
A fiam mindig azt mondta,hogy ciki a suliban segítséget kérnie. :woohoo:
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35086

Na igen, ez nálunk is gond lehet. Tőlünk simán kér segítséget mondjuk egy kupak lecsavarásához, de hogy az iskolában mi zajlik... Tudja fene. Nem szívesen kommunikál rajtunk kívül mással. Viszont a másik meg az, hogy egy csomó helyzetben nem hagyja, hogy segítsek. :(
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35087

  • Edina 21
  • Edina 21 profilkép
  • Nem elérhető
  • Fiam 13éves,Lányom 17 éves
Az önállóság szempontjából ez szuper. :) :) a suliban nem biztos,hogy rögtön kap segítséget.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Válasz: Autizmus mindennapok 10 éve 3 hónapja #35088

Öööööööö.... Hát ez is egy szempont...! :woohoo: :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
Oldalmegjelenítési idő: 0.756 másodperc