labolen beküldte:
Zsizsi:
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Én-könyv: én azt külön csináltam, kivéve akkor, ha egy élményt dolgoztunk fel az érzelmek miatt. A naplót csinálom együtt a gyerekkel, az én-könyv inkább külön megy. De szerintem ez változhat gyerekenként.
A többi problémát ha kifejted egyesével részletesen, akkor talán tudunk tippeket, tanácsokat adni. Jártok valahová fejlesztésre, ahol autizmushoz értő szakember tudna segíteni a hétköznapi problémákban?
Van, hogy kilátástalannak tűnik minden, de sokat tud segíteni, ha egy problémára koncentrálsz csak és arra van egy megoldási stratégiád. Ha az egészet nézed globálisan, az tényleg elkeserítő és ijesztő lehet.
Autómosó: nálunk is nagy sláger, lassan aktuális is lesz.
Ikea: nálunk szóba sem jöhet. A három gyerek négyfelé tűnne el.
Balhézás: biztos könnyebb lenne, ha mindig minden terv szerint alakulna. Vagy ha csak az ő igényeit és korlátait kéne nézni. Tegnap pl az volt a gond, hogy nem akart velünk jönni az erdőbe szánkózni, de ezt már csak a kocsiban odafelé sikerült elmondania. Félt a medvéktől és farkasoktól. :O Mert hogy a hírekben azt hallotta, hogy van Magyarországon medve, ami igaz is, csak fent a Nógrádban. (azt nem mondom meg neki, hogy ott is szoktunk járni, mert ki se szállna a kocsiból nagymamámnál.

)
Szóval ott állunk, a két kicsi bezsongva, hogy megyünk szánkózni, ő meg sír a kocsiban, hogy nem szabad erdőbe menni soha soha. Az más kérdés, hogy mikor már húztuk, akkor élvezte és minden szuper volt, de ha csak őt nézem egy ilyen szituban, akkor ez a program kimarad és a két kicsi sehol nincs figyelembe véve.
Szóval szuper, hogy vannak tesók, de az biztos, hogy így nehezebb úgy szervezni az életünket, hogy tekintettel vagyunk L. minden problémájára.
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
én könyv:köszi,megcsinálom akkor,és lesz a végén hely,egyéb dolgoknak,élményeknek,de az alapot megírom...
én nem tudom mennyire kellene kiszámíthatónak lennie a napjainknak.ha ovi van,akkor fix pont az ovi,délelőtt,délután viszont ami adódik,legtöbbször semmi konkrét program,és ilyenkor sincs,mikor szünet van.reggel összekészülődés után kimegyünk,és ott akkor döntjük el hogy mit csinálunk-játszótér,bicajozás,szánkózás,vagy ha látjuk,hogy apa tevékenységébe be tudunk kapcsolódni,akkor oda(itthon dolgozik,de előre sose mondja meg mit fog csinálni,látjuk,ha szerel,traktorozik,tud vele menni ált.Miska).
de ez csak mindig akkor ott derül ki,amikor kimegyünk ebéd után...ez mennyire baj,hogy nincs jelezve reggel az hogy délután postára megyünk,boltba vagy éppen apának segítünk...mert én sem tudom még reggel ezt...
jobban elő kellene terveznem mi legyen nap mint nap?nem igazán érzem,hogy megy...ha a kicsi beteg,nyűgös,fogzik,egyéb,az is befolyásolja mit tudok tenni,mennyire tudunk messzire menni.falun belül nincs sok lehetőség,játszón sosincs senki,városba bemenni nekem sok szervezést igényel...legtöbbször itthon vagyunk,udvaron,kertben állatok körül ami adódik,az van...
fix pontok persze vannak-reggel-délben este,de a köztes az ad hoc jellegű...
milyen az az auti spec beszéd?ahogy szólni kéne hozzájuk?én rengetegszer türelmetlen vagyok,a kicsi miatt nehéz,mert már csinálni kéne valamit miatta,de miska még sehol,álmodozik,meg se hallja,50szer szólok mire csinál valamit.hiába a napirend tábla,a folyamatábra,motivációs rendszer(vagy még korán vagyunk,még csak most vezettük be ezeket egykét hónapja,azért?).mindig minden tevékenységváltáskor kiakad,hiába beszéljük meg hogy mikor lesz vége a mesének,hiába jelzem az órán,stb.ha meg a kicsi miatt előbb abba kell hagyni valamit,mint gondoltuk,akkor még rosszabb...
de olyanokért is morog,amire semmi oka,csak egyszerűen elkezd morogni,csapkodni a semmiből.ezeket totál nem értem miért lehet...
két mágnestáblát készítettem:az egyik a napirend,lehet cserélni a mágneses lapocskákat,attól függően hogy mi lesz aznap.a másik táblán azok vannak,amikért mosolygósat vagy szomorú pontot lehet kapni.öltözés,tesó piszkálása,stb.
először látni se akarta az egészet,aztán nem említettem a témát,csak kint volt a tábla,végül ő maga kezdeményezte mikor már feladtam,hogy nem lesz ebből semmi,hogy akkor ő öltözik,és kéri a mosolygóst.(este ahány mosolygósa van annyi matricát kap,hét végén beváltásként kisebb tárgyat választhat-kindertojás,buborékfújó,ilyesmi)
ez két napig igy tök jó volt.illetve már az elején elkezdte azt,hogy akkor ő azért is kér mosolygóst,mert jó volt az oviban,mert ügyesen hallgatta a mesét,meg kb mindenért ami a napirendi táblán ott volt.mondtam neki,hogy megengedem hogy javasoljon,hogy miért lehessen még mosolygóst kapni,de azért pl.nem szeretnék adni,mert meséltem neki,ő meg hallgatta,meg ilyesmik.ennek ellenére azért időről időre előhozza,hogy akkor ezért vagy azért most kaphat-e jóságpontot...?nem tudom ebben mennyire legyek rugalmas,vagy ragaszkodjak az elején lefektetettekhez,hogy miért mit lehet kapni...olyan érzetem van,hogy ha belemegyek abba hogy ilyen megerőltetést nem igénylő dolgokért is lehessen kapni mosolygós pontot,akkor lesz pontja másból-ebből,és igy nem lesz motivációja pont arra ami a cél lenne,hogy öltözzön egyedül,meg ilyesmi...
a nagyobb gondom inkább,hogy ha kiteszem a szomorú fejecskét a tevékenység mellé(ez is mágneses),akkor azonnal leveszi,vagy ha nem látja rögtön hogy kitettem,csak mondom,akkor amint észreveszi ,hogy kint van,leveszi.ezzel mennyire foglalkozzak,hisz szóban megbeszéljük,hogy ez most nem volt jó,kiteszem a szomorú fejet,ő leveszi,és ennyi,ez már elég visszajelzés volt,úgyis tudja,mi történt,vagy kell ezzel még törődnöm szerintetek...?inkább az a rossz,hogy ilyenkor mindig elkezd hozzá puffogni is,hogy hagyjuk abba ezt az egészet,hogy ő leszereli a jóságtáblát,minek ez,nem csináljuk tovább,morog,és mondja mondja...ezt öltözésnél is,ha kérem,hogy öltözzön,ő nem öltözik,nem érdekli a jóságpont,stb.ilyenkor csak akkor hagyja abba amikor megfenyegetem,hogy akkor vasárnap sem lesz ajándék beváltás...ez általában hat...
ami most nagyon előtérben van megint,az Janka piszkálása...megállás nélkül bántja, fellöki,ok nélkül,akkor is ha meg se közelíti a játékait,akkor is ha janka a saját játékaival játszik,azt is kirántja a kezéből,úgy hogy felborul janka is,stb,stb,ha dühöng,durván bűnik vele,még ha nem is direkt rá irányul a dühe,fellök valami tárgyat,erre az nekiborul jankának,aki épp ott volt...
janka meg persze sír,és már toporzékol is,mérges a napi második ilyen után,mikor direkt kiveszi a kezéből,mikor direkt becsapja az orra előtt a szobaajtót,stb....most már kábé abból áll a napom hogy a kicsit vígasztalom, miskát meg rendszabályozom:ne bántsd,hagyd békén,nem csinált semmit,engedd el,stb.és ugye súlyban miska sokkal nagyobb,tehát amilyen erővel csinálja,szegény kicsi persze hogy sír,és újabban megharapja misit válaszként,amire miska persze megint durvasággal válaszol...

((
szóval most már vissza is vág neki,és igy tényleg egy merő küzdelem a napunk...
nagyon érzem,hogy kellene neki olyan idő,amikor nincs velem janka,mikor teljesen az övé vagyok,anélkül csinálunk valamit,hogy nem kell azt lesnünk,hogy a kicsi mikor ébred fel a napi kétszer fél óra alvásából,mikor kell abbahagynunk,amit csinálunk,mert társasozni,legózni nem lehet még mellette...sajna még nem tudom,hogy hogyan lehetne megoldani,hogy misinek legyen velem saját ideje,apa kellene hozzá,de ő meg nehezen rávehető ilyesmire...pláne,hogy továbbra sem fogadja el a diagnózist,és szerinte én lihegem túl,csak keményen kellene bánni vele,ha ő megfenyegeti miskát,akkor abbahagyja,stb.
kérdeztétek a fejlesztés,mivel novemberi a diagnózisunk,mire megtaláltuk a helyi fejlesztőt ,lehetőségeket,december lett,abban maradtunk a gyógypedagógussal,hogy januártól járunk hozzá rendszeresen,ha vége a szünetnek,ünnepeknek,stb.szóval ez még csak most fog kezdődni...
mikor érdemes elkezdeni erről beszélgetni,hogy ő autista?Miska 6lesz a hónap végén.már kérdezgeti,hogy miért nem mehet ő a helyi suliba,miért kell a nénihez menni(fejlesztés),stb,szóval már felmerülnek dolgok...