30 órás akkreditált képzések:
2017. 10. 16-20. Alapozó tanfolyam
A 30 órás akkreditált tanfolyamot az autizmussal élő gyermekpopuláció ellátásában résztvevő, vagy arra készülő, elsősorban valamilyen pedagógiai végzettséggel rendelkező kollégáknak terveztük, akik eddig hasonló speciális alapképzést nem kaptak.
A képzés célja, hogy a hallgatók alapfokú ismereteket szerezzenek az autizmus spektrum zavarról, ismerjék meg az autizmus típusos tüneteit, legyenek képesek definiálni az autizmust, mint a károsodás triászával jellemezhető állapotot. Értsék a kurrens kognitív pszichológiai magyarázatok lényegét, ismerjék a kapcsolatot a klinikai megfigyelések, ismeretek, a pszichológiai elméletek és a gyakorlatban alkalmazott terápiás módszerek között.
Az alapfokú elméleti ismeretek birtokában ismerjék fel az érintett populáció eltérő szükségleteit, illetve legyenek tisztában az ezekből fakadó eltérő nevelési és fejlesztési módszerek alapjaival, a felhasználható eszközökkel. Képesek legyenek alkalmazni az informális pedagógiai felmérés eszközeit, és ennek alapján tűzzenek ki fejlesztési célokat. Legyenek tisztában a protetikus környezet kialakításának, illetve a tanítási tartalom és módszerek kiválasztásának elveivel.
Szerezzenek ismereteket a tárgyhoz kapcsolódó alapvető szakirodalom alkalmazásában, találják meg a szakmai segítségnyújtás útjait, a szakvizsgálatra irányítás módját. Rendelkezzenek ismeretekkel az autizmussal élő tanulók intézményes ellátásának lehetőségeiről, és tudjanak tanácsot adni a hozzá fordulónak a szakmai segítség elérhetőségéről.
2017. 11. 13-17. Inkluzív tanfolyam
A 30 órás akkreditált tanfolyamot az autizmussal élő gyermekpopuláció ellátásában résztvevő, valamilyen pedagógiai, pszichológiai diplomával rendelkező kollégáknak terveztük. A képzés – az alapozó tanfolyamhoz hasonló elméleti háttéren túl – főként az integráltan nevelődő gyermekekre koncentrál.
A képzés célja, hogy a hallgatók korszerű jogi és szakmai ismeretekre tegyenek szert az autizmussal élő gyermekek, tanulók speciális oktatási-nevelési szükségleteivel kapcsolatban. A továbbképzés során ismerjék meg és előzetes tapasztalataikba integrálva alkalmazzák a sikeres integrációhoz, inklúzióhoz szükséges sérülés-specifikus mérési és tanítási stratégiákat. Fontos, hogy az autizmussal diagnosztizált gyermekek számának növekedésével párhuzamosan a szakemberek is rendelkezzenek sérülés-specifikus elméleti ismeretekkel és gyakorlati stratégiákkal.
Különösen ajánlható a kurzus többségi intézményben dolgozók számára, de hasznos lehet a gyógypedagógia intézményrendszerében dolgozó, de a szakterületen kevéssé tájékozott kollégák számára is.
A hallgatók megismerik az autizmus spektrum zavar fogalmát és a fejlődési zavarral kapcsolatos alapvető, korszerű tudományos tényeket. A gyakorlatközpontú képzés során a hallgatók saját élményű tapasztalatot szereznek az autizmussal élő gyermekek sajátos kognitív stílusáról, kommunikációs és társas nehézségeiről, speciális szükségleteiről. A hallgatók megismerik és előzetes tapasztalataikba integrálják azokat a pedagógiai stratégiákat, amelyek a sikeres integrációhoz, inklúzióhoz szükségesek. A kurzus ismereteket nyújt a hazai és nemzetközi jogi és intézményes háttérről. Felkészíti a hallgatókat arra, hogy ismereteik és problémaérzékeny szemléletmódjuk birtokában szakszerűen működjenek együtt különböző partnerekkel.
2017. 11. 27-12. 01. Haladó tanfolyam
A 30 órás akkreditált tanfolyamot az autizmussal élő gyermekpopuláció ellátásában résztvevő, valamilyen pedagógiai, pszichológiai diplomával rendelkező kollégáknak terveztük, akik már vettek részt speciális alapképzésen. Az alapozó vagy az inkluzív tanfolyam elvégzése után javasolt a részvétel.
A képzés célja, hogy a hallatók új, naprakész információkat szerezzenek az autizmussal kapcsolatos tudományos kutatások eredményéről, amelyek a gyakorlati beavatkozás irányát meghatározzák. A tanfolyam tartalmazza a legelterjedtebb autizmus-specifikus beavatkozások ismertetését és összehasonlítását. További cél, hogy a hallgatók ismereteket szerezzenek az autizmussal élő gyermekek szociális és kommunikációs képességek pedagógiai felmérése, valamint a tervezés és a tanítási módszerek területén.
A hallgató ismereteket szerez az autizmus elméleti hátteréről, a legfrissebb tudományos kutatások eredményeiről, a legfrissebb szakirodalmak elérhetőségéről, a különféle autizmus-specifikus módszerekről, ezek alapjairól és hatásairól. A résztvevő kompetenciát szerez a kommunikációs, szociális készségek egyénre szabott pedagógiai felmérésére, egyéni fejlesztési terv készítése és kivitelezése területén. A tanfolyamot végzett hallgató képes lesz megfelelő dokumentáció készítésére az egyéni felmérésről és tervezésről, valamit egyénre szabott autizmus-specifikus fejlesztő eszközöket tud készíteni a kommunikáció és szociális fejlesztés elősegítése érdekében.
Egynapos tréningek:
2017. 10. 06. Vizuális segítségek
A képzés célja, hogy a résztvevők megismerjék azokat a gyakorlati szempontokat, melyek alapján egyénre szabottan megoldást találhatnak például az alábbi problémákra: A gyermek, felnőtt rendkívül ragaszkodik az azonossághoz, a mindennapokban például nagyon nehéz elindulni és megérkezni, vagy új dolgokat kipróbálni. Nehézséget okoz a tevékenységváltás, a várakozás.
A fentiek megoldásában, és még egy sor egyéb nehéz helyzet kezelésére bizonyítottan hatékonyak a vizuális segítségek és a struktúra. A gyakorlat-centrikus kurzuson a résztvevők áttekintést kapnak arról, hogy miért érdemes vizuális eszközöket (például napirendeket, vizuális órákat, folyamatábrákat stb.) alkalmazni az autizmussal élő gyermekek, felnőttek esetében. Megismerhetik a különböző eszközöket, készítésük és használatuk módját, valamint az egyénre szabott tervezés és alkalmazás legfontosabb szempontjait.
Ajánljuk a képzést pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, szülőknek, családtagoknak és érdeklődőknek egyaránt.
2017. 10. 13. Kihívást jelentő viselkedések
Milyen módon tudjuk megérteni a nem elfogadható viselkedés mozgatórugóit?
Hogyan tudjuk megkeresni a viselkedés okait?
Mit tegyünk a kihívást jelentő viselkedéssel, hogyan tudjuk azt csökkenteni, megszüntetni?
Milyen módszerekkel lehet elfogadható viselkedéseket tanítani?
Kikkel érdemes együttműködni?
Mit és hogyan lehet otthoni környezetben bevezetni?
Az elméleti kérdések megvitatása után egy, az iskolánk pedagógusai által végigmenedzselt program ismertetésén keresztül mutatjuk be, hogyan működik a gyakorlatban a viselkedésbefolyásolás menete. Az esetismertetés során az alkalmazott eszközöket is bemutatjuk, kézbe adjuk.
A program zárásaként a hallgatóság saját eseteire igyekszünk megoldási javaslatokat tenni.
Egynapos programunkat pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, a szakmában dolgozó egyéb szakembereknek, szülőknek, családtagoknak és érdeklődőknek egyaránt ajánljuk.
2017. 10. 27. Alternatív kommunikáció
A képzés célja, hogy bepillantást engedjen a nem beszélő, vagy a beszédet keveset, szűkkörűen használó, autizmussal élő gyermekek és felnőttek kommunikációjának egyéni megismerésének lehetőségeibe és a támogatásában használt széles eszköz-és módszertárba, a tanítás fő fókuszaiba, alapszabályaiba, menetébe.
A beszéd gyakran teljesen hiányzik, vagy a gyermekek és felnőttek nem használják azt csevegésre, élménymegosztásra, kérdések megfogalmazására. Ezekkel az eszközökkel nem, vagy alig beszélő gyerekeknek lehetősége nyílik részt venni a mindennapi élethelyzetekben, a tanulási folyamatokban, míg a nyelvet használó gyermekek kommunikációja is gazdagodhat.
A rövid elméleti alapozást követően a résztvevők megismerkedhetnek a fejlesztő eszközökkel, útmutatást kapnak azok személyre szabott bevezetéséhez és használatához. A képzésen előadások és interaktív feladatok váltakoznak, az eszközök kipróbálhatóak.
A résztvevőknek lehetősége nyílik emellett a tanítványaikkal, gyermekeikkel kapcsolatos személyre szabott kérdések megfogalmazására.
Ajánljuk a képzést (gyógy)pedagógusoknak, szülőknek, családtagoknak és érdeklődőknek egyaránt.
2017. 11. 10. Integráció
A hazai köznevelésben dinamikusan nő az autizmus spektrum zavarban érintett, jó képességű gyerekek száma, akik többségi intézményekben, óvodákban, általános iskolákban töltik mindennapjaikat. A szülők és a szakemberek számos gyakorlati problémával szembesülhetnek, például:
Mit várhatunk el?
Hogyan értékeljünk?
Milyen feladatok lesznek motiválóak, érthetőek a gyermek számára?
Mit játsszon a gyermek a szünetekben?
Hogyan könnyíthetjük meg az együttműködést a kortársakkal?
Mit tehetünk a figyelem fenntartásáért, a foglalkozásokba való bekapcsolódásért?
A kurzus a gyakorlatban jól alkalmazható segítséget nyújt. Példákat mutatunk be autizmusra adaptált tanulási feladatokról, a többségi oktatásban is hasznos specifikus eszközökről és módszerekről.
Ajánljuk a képzést szülők és többségi intézményben dolgozó (gyógy)pedagógusok és érdeklődők számára.
2017. 11. 24. Jutalom és motiváció
Gyakran felmerül a kérdés szülőkben, pedagógusokban, hogy egy autizmussal élő gyermeket/felnőttet kell-e jutalmazni? Időnként ennél erősebb kijelentésekkel is találkozunk: „Nem jutalmazom, mert az kivételezés a többiekkel szemben.” vagy „Nem jutalmazom, mert ne a jutalomért csináljon meg/tanuljon megy valamit.”
Miért hallunk ilyen dilemmákat, kijelentéseket? Mi a baj az autizmus-jutalom „párossal”?
Egynapos tréningünkön többek között ezekre keressük a választ. Ezen kívül megmutatunk az intézményünk csoportjaiban alkalmazott különféle jutalmakat, elmondjuk, hogy ezeket kinél és hogyan használják pedagógusaink, valamint hogyan lehet ezeket elkészíteni. Abban is igyekszünk segítséget nyújtani, hogy a hallgatóság saját eseteire milyen jutalmat érdemes kipróbálni, és azt hogyan lehet személyre szabottan elkészíteni.
Amennyiben vannak a saját munkájuk során/otthon használt jutalmaik, és szeretnék azokat a tréningen bemutatni, azok kapcsán kérdezni, hozzák el, mert erre is lesz lehetőség!
Egynapos programunkat pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, a szakmában dolgozó egyéb szakembereknek, szülőknek, családtagoknak és érdeklődőknek egyaránt ajánljuk.
2017. 12. 15. Felnőttkor
Gyakorlat-centrikus képzésünk áttekinti az autizmus spektrumzavar felnőttkori jellemzőit, az autizmus-specifikus módszertan alkalmazásának lehetőségeit különféle élethelyzetekben és képességeknél.
A képzés során több felnőtt esetén keresztül mutatjuk be azokat a gyakorlati módszereket és egyedi eszközöket, melyek az önállóság, társas viselkedés, kommunikáció területén hatékonynak bizonyulnak és javíthatják a családok életminőségét.
Ajánljuk a képzést (gyógy)pedagógusoknak, szülőknek, családtagoknak és érdeklődőknek egyaránt.
Forrás: autizmus.hu