Beszédértés. Hol kezdődik? Szavak.
Már PECS előtt is fejlesztheted a gyerek passzív szókincsét!!! Amikor végre elkezd beszélni azok már ott lesznek. Hidd el, nem képes még a szavak szintjénél feljebb lépni, ne erölködj, viszont a szókincsét nagyon bővítheted. Én erre a szókincsbővítésre nagyon rámentem, most is ez megy. Témakörök szerint haladok. Testrészek, bútorok, győmölcsök, játékok... Főnevekkel.(Mi most -3 év2hó- már cselekvések, és az első jelzők szintjén gyakorolunk)
Az értés egyébként mindig előrébb jár mint a kifejezés. 2 hónapja -mikor még semit sem mondott- még azon téptem a hajamat, h biztos vagyok benne több száz szó van már a passzív szókincsében. Miért nem mondja ki. Most már érti az egyszerű cselekvéseket, néhány jelzőt is, de kimondani csak főneveket mond, + 1-2 begyakoroltatott tőmondatot.
2 könyv amit tölts le, vagy vegyél meg: Apró lépések (ezt át is tudom küldeni) és A megkésett beszédfejlődés terápiája (könyv és munkafüzet ebben látod, hogy hogyan haladj)
Te mutass a mindennapi életben rá a tárgyakra és mondd neki: Csak a szót Mikró, cica, busz, baba.. Testrészeknél ráteszed az ő ujjacskáját a Te szemedre és mondod szem (semmi hol az anya szeme, nem megy még a birtokos szerketzet, mire erre rájöttem!!!) Amíg nem mutogat magától Te tedd rá a kezét a tárgyakra és mond ki a tárgyakat.
Azt ahogy egy NT gyerekkel beszélsz azt még sokáig nem fogja érteni, Te is egyszerüsíts a saját beszédeden. Figyeld Emmát, a gyógypedet, hogy beszél hozzá. Én még a mi gyógypedünknél is egyszerűbbre vettem eleinte.
Most már engem nagyon ért, ha egy külső szemlélő hallgatná, azt mondja, ez a gyerek mindent ért. Na persze. Mert én tudom mit ért és azt használom. Pedig hány szinonimája van egy szónak -kérem, hozd, vidd, add -szegény gyerek. Ne váltogassad ezeket egyet tudjon fixen, csak aztán jöjjön a következő. Még ha Te iszonyú következetesen is csinálod ott lesz a nagyi, apa, ismerős, akik továbbra bonyolultan beszélnek majd hozzá