MAxfaktor !Üdv a fórumon !
Kérdezted ,hogy megkésettnek számít -e ,ha egy kislány 2,5 évesen kezd el beszélni . Szerintem mindenképpen megkésettnek számít(de nagyon jó ,hogy mikor mondatokban kezdett el beszélni a lányod ,akkor már ezt helyes ragozással tette!) ,de még nem annyira ,hogy erről ,mint "beszédfejlődési zavarról "diagnózist kapjatok . Ezt nem értem . A szakértői mért is mondta ki a SNI státuszt a kislányodra ?ÉS mi van a papíron ,miért ?Azt mindig ráírják,hogy miért SNI-s a gyemek .Azt értem ,hogy a részletest nem kaptátok meg ,de az "egyoldalas "papír mellé ,amit rögtön kiadnak ,azon rajta van a az SNI oka : SAjátos nevelési igényű .... magatartás ,viselkedésprobléma ,vagy autizmus sprektumzavar ,vagy tanulási zavar ,vagy bármi ,ami indokolja az SNI-t.
A leírtak alapján ,a kislányod azért elég enyhének tűnik (írtad ,hogy az oviban azért az óvónők szerint játszik gyerekekkel .Kérdés ,hogy mit nevezünk játéknak :szerepjáték ,futós ,fogó ,homokozás stb.HA nem annyira szerepjátékozik ,ez mindenképpen árulkodó jel,mert ez a játékterület az ,aminél a fantáziárára ,beleélőképességre nagy szükség van .. Ez a játék nem mindig megy autiknál ,de mindenképpen fejleszthető )Bár még a lányod nagyon pici ,még nem is kell annyira nagy fantáziadús szerepjátékokat játszania . Elég ,ha a mindennapi élet történéseit adja vissza a játékban :betakargatja a babát ,tologatja a babakocsit ,ringatja ,eteti ,altatja ,beszél hozzá .... "BElebújik "egy -egy állat bőrébe ,kutyásat játszik ,van egy gazda ,aki megsétáltatja ,stb . Ilyeneket esetleg csinál a kislányod ?Bocs ,hogy ilyen bután írtam le ,de ilyeneket játszanak ezek a nagyon picik

VAn ,aki már ilyenkor is "Pókember ",meg "hercegnő ",meg tudom én mi ,de ezt kell tudnia egy 3 évesenek .
. Ezeket az utánzáson alapuló egyszerű szerepjátékokat.
Még egy jó tanács (nem sértésképpen írom ,és tudom ,hogy úgysem leget megállni ezt az összehasonlítgatást :.).Nekem is van egy 15 hónapos kisfiam (szerintem egyidősek a fiaink

:én is folyton hasonlítgatom M-hoz a picit ,csak én más okból ,mindig azt figyelem ,hogy a pici esetleg érintett ,na sz'al vannak ilyen félelmeim. . Az én érintett fiam már 7 éves lesz .. Ő is pápázott ,tapsolt ,puszit dobott ennyi idősen (bár visszagondolva szegényesebb volt a mimikája ,mint a picinek ,és a picink több gesztust is használ ... M sokszor ,ha nem értettük ,mit akar ,akkor sikított . A kicsink meg nem ordít ,hanem odamegy a tárgyhoz ,világosan rá mutat ,és rám néz !..M bár sokkal több szót használt ennyi idősen ,mint a tesója ,de valahogy a gesztusnyelvét mégis sokkal egyértelműbbnek érzem a kicsinknél . Az érintett fiam 15 hónaposan már legalább 25 -30szót mondott (a kicsi ennek kb 2/3-át ,ami még mindig átlag ,sőt teljesen jó ,viszont a mozgása kicsit elmaradott volt .... Ő még csak most kezdett 15 hónaposan járni ,de ez is átlag . )Viszont az érintett fiam már 12 hónaposan szaladt ... Annyira jónak tűnt nála minden ,hogy senki nem gondolta ,hogy probléma lehet M-nál . Így utólag visszagondolva :M túlzottan is barátságos volt ,tényleg elég gátlástalanul . Volt ,hogy vadidegennek megfogta a kezét (volt ,hogy megölelt idegeneket

.. Ez mondjuk szerencsére nem tartott sokáig-ez most néha átcsap a másik végletbe :én idegennel nem beszélhetek ,nem kérhetek tőle segítséget ,mert idegennel nem beszélünk .. itt a tanult sémákhoz való ragaszkodás -Azt is meg kell tanítani ,hogy milyen esetben beszélünk idegenekkel :)Szóval ,olyan barátságosnak tűnt M,h könnyen ott hagyhattuk bárhol ,de ,ha nem értett helyzeteket ,akkor jöttek a pótcselekvések (vagy akár unalmában is ):volt ilyen pótcselekvés:villanykapcsolgatás ,ventillátor pörgésének nézése ,ilyenek .HA idegen helyen voltunk ,akkor eléggé bepörgött ,de ezt annak tulajdonítottuk ,hogy a gyerekek másként viselkednek idegen környezetben . A megnyugtató volt M-val kapcsolatban (és megtévesztő is ),hogy túl hamar beszélt ,messze elhagyta beszédben a kortársait,szókincsben is ,meg abban ,hogy másfél évesen simán használt tőmondatokat ,egyszerű bővített mondatokat :pl .".apa eszik joghurt " (aztán ,mikor 2,5 évesen még mindig keverte a E/1 az E/2-essel ,és fordítva ,akkor kezdtem aggódni.. Aztán végül 3-3,5 éves korig rendeződött ez a dolog )A megnyugtató volt még ,hogy kiválóan játszott már formakeresős játékot 15-18 hónaposan ,figyelmesen játszott a kedvenc játékaival nem volt elmaradva a mozgásban sem .NEm tudom ,utólag visszapergetve az eseményeket ,azért korábban is figyelhettünk volna egy-két dolgára (ő 4 évesen kapott diagnózist ). Az ,amit írsz ,egyébként ,hogy a lányod csak arról beszél ,amiről szeretne ,hát ez elég jellemző autistáknál ..Mindenképp járjatok a végére. A kisregémet csak azért írtam le ,hogy lásd, tényleg nincs két egyforma gyerek ,ha auti is ,akkor is ,más és más terület lehet érintettebb ,de a korai fejlesztés nagyon sokat számít !!(tudom közhely ,de tényleg így van