Egy látás-, hallás-, vagy mozgássérült gyermek nehézségeit, mindennapi problémáit könnyen megérthetjük, és az őket segítő eszközök is egyértelműek a számunkra. Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek ugyanúgy vannak korlátaik, bár ezeket nehezebben értjük meg, ezáltal az őket segítő eszközöket és módszereket is nehezebben fogadhatjuk el.
Először is foglaljuk össze röviden, hogy mik az alapvető problémák:
- Eltérő érzékelés, észlelés, információfeldolgozás. Túl sok inger között, a szelektív figyelem hatására előfordulhat, hogy egyes ingereket (pl. a szavakat) a gyermek nem is észlel. Mindez korlátozottabb megértéshez vezet.
- Sérül az a képesség, mely segítségével a gyermek tudja, hogy a másik ember mit gondol, mit érez, mit akar. Így azt sem tudják, hogy a másik ember mit fog tenni adott pillanatban. Ezáltal a társas világ érthetetlen, kiszámíthatatlan, ijesztő lehet számukra.
- Nem fejlődik megfelelően az a problémamegoldó rendszer, mely lehetővé teszi a gyermek számára, hogy adott cél érdekében a cselekedeteit sorba rendezze, és végrehajtsa. (pl. hogy milyen sorrendben öltözzön fel, ha ki akar menni az udvarra.)
Mindezek ismeretében már egyértelmű, hogy szükség van speciális eszközökre, módszerekre, és hogy mely területeken kell támogatni a gyermeket a mindennapokban. Ezeket az eszközöket vizuális eszközöknek, a módszereket pedig autizmus specifikus módszereknek hívjuk. (Forrás: Rácz Zsuzsanna: Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása)
Az autizmus szempontú akadálymentesítés is több fokozatú lehet. Nagyon fontos, hogy minden segítséget a gyerekre kell szabni, az egyénenként változó szükségletekhez kell igazítani. Ebben szakember segítségét kell kérni.
Fontos azonban, hogy a fent leírt nehézségek nem múlnak el attól, ha egy autizmussal élő gyerek beszédértése átlagosnak mondható. Figyelme szórt lehet, mások szándékainak felismerése problémát okozhat, és egy számunkra egyszerű folyamatban is elakadhat, ezértőket is segíteni kell.
Összességében elmondható, hogy az autizmus szempontú akadálymentesítés alapvető módszere a vizuális támogatás, mely a világot a gyermek számára érthetőbbé, így élhetőbbé is teszi.
Rácz Zsuzsanna: Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása
Havasi Ágnes: Vizuális segítség autizmussal élő személyek kommunikációjának fejlesztésében
Gosztonyi Nóra - Szaffner Éva: Inkluzív nevelés
Sérülésspecifikus eszköztár autizmussal élő gyermekek,tanulók együttneveléséhez (óvoda)
A Vizuális eszközök menü cikkeinek megtekintéséhez lépj be (vagy regisztrálj és lépj be) a zöld gombbal középen felül!