Frissítés 2021. 02. : Az EMMI Ügyfélszolgálat oldaláról részletes tájékoztató letölthető (Tájékoztató GYOD ápolási díj főbb szabályai).
.
Frissítés 2019.09.13.
GyOD igénylés a gyakorlatban 6 éven felüli gyerek esetén, ápolási díjról GyOD-ra váltva:
A hivatal küldött egy levelet, hogy az abban megnevezett dokumentumokkal (pszichiátriai szakvélemény, valamint a kitöltött igénylőlap, az óvoda/iskola nyilatkozata, hogy a gyerek nem tölt bent több időt, mint 5 óra, valamint a háziorvos nyilatkozata, amit a pszichiátriai szakvélemény alapján tölt ki) és iratokkal menjek be a hivatalba az ügyintézőhöz 15 napon belül. A papírok leadása után kb. 1 hét után kaptam meg a határozatot a szakértő kirendeléséről, de a szakértő már pár napon belül felhívott a helyszíni vizsgálathoz, ami szintén pár napon belül lezajlott (a határozat elkészülte után 30 napja van erre a szakértőnek). A szakértő először beszélgetést kezdeményezett a gyerekkel (nem faggatta, hanem a gyerek hobbijáról beszélgettek), majd a pontozásos kérdőíven együtt mentünk végig és figyelembe vette amit mondtam. Mivel nálunk vannak önellátási hiányosságok is, ezért az autizmusra vonatkozó rész nélkül is megvolt a 8 pont. Az autizmusra vonatkozó rész kissé nehezen megfogható, mivel egy viselkedészavar anélkül is lehet súlyos, hogy agresszív lenne a gyerek, vagy dühöngene, valamint nem jelölhető a beszédprobléma és egyéb olyan önállósági kérdések, amelyek miatt a szülő nem tud elmenni dolgozni. Ezek együttműködő szakértő esetén úgy gondolom megoldhatóak, de a pontozós lista nem elég részletes, lehetne rajta javítani.
Összességében nekem jó a tapasztalatom (gyors ügymenet, együttműködő és hozzáértő szakértő), de ez nyilván az adott hivatali ügyintézőtől és szakértőtől függ.
Frissítés 2019.07.13. Forrás: Magyar Közlöny 2019. évi 122. szám
A Kormány 171/2019. (VII. 12.) Korm. rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának
részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőt rendeli el:
1. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Pr.) 9. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A (3) bekezdésben foglaltak alkalmazása során az Szt. 134/H. § (1) bekezdése alapján hivatalból megállapított gyermekek otthongondozási díjára való jogosultság esetében a gyermek önellátásra képtelen állapotát a lakcímváltozásra való tekintet nélkül fennállónak kell tekinteni 2019. december 31-éig.”
2. § (1) A Pr. 21. §-a a következő (8a) és (8b) bekezdéssel egészül ki:
„(8a) A (8) bekezdés szerinti szakmai vélemény érvényességi ideje legfeljebb 5 év, azzal, hogy a szakvélemény érvényességi ideje legfeljebb a gyermek 7. életévének betöltéséig terjedhet.
(8b) Az ápolási díjat megállapító szerv a (8) bekezdés szerinti szakmai vélemény felülvizsgálatát a szakmailag illetékes szakfelügyelő főorvostól kérheti.”
(2) A Pr. 21. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:
„(10) A (8b) bekezdés alapján felkért szakfelügyelő főorvos az egészségügyi szolgáltatók hatósági szakfelügyeletéről, szakmai minőségértékeléséről és a minőségügyi vezetőkről szóló miniszteri rendeletben foglaltak szerinti díjazás ellenében, eseti megbízási szerződés alapján végzi a felülvizsgálatot.”
3. § A Pr. a következő 69. §-sal egészül ki:
„69. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 171/2019. (VII. 12.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) módosított 1. számú mellékletet az ápolási díjra, illetve a gyermekek otthongondozási díjára való jogosultság megállapításra a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, ha az ügyben eljáró szakértő a Módr. hatálybalépésének időpontjában a szakvéleményét még nem állította ki.”
4. § A Pr. 1. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
5. § A Pr.
a) 9. § (1) bekezdésében a „gyermekek otthongondozási díjára” szövegrész helyébe a „gyermekek otthongondozási díjára – ide nem értve az (5) bekezdés szerinti esetet –” szöveg,
b) 21. § (9) bekezdésében a „valamint a 24. § (4) bekezdése” szövegrész helyébe a „valamint a (8b) bekezdés és a 24. § (4) bekezdése” szöveg,
c) 24. § (4) bekezdésében a „járási hivatal” szövegrész helyébe a „fővárosi és megyei kormányhivatal” szöveg,
d) 25/A. § (2) bekezdésében az „a hatóság” szövegrész helyébe az „az ápolási díj iránti kérelmet benyújtó személy” szöveg lép.
6. § Hatályát veszti a Pr. 9. § (5) bekezdése.
7. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) A 6. § 2020. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 171/2019. (VII. 12.) Korm. rendelethez
1. A Pr. 1. számú melléklet 1. pontjának a benne foglalt táblázatot megelőző szövege helyébe a következő rendelkezés
lép:
„1. Értékelési szempont- és pontozási rendszer. [A 2–7., valamint a 9. sor minden esetben kitöltendő! Főszabály szerint a 8. sor töltendő ki, kivéve azok az esetek, amelyekben az ápolt személy autizmus diagnózissal rendelkezik (BNO F84.0–F84.9 besorolású betegség). Ha az ápolt személy rendelkezik autizmus diagnózissal, akkor a 8a. sort kell
tölteni. Egyidejűleg a 8. és a 8a. sor nem tölthető ki!]”
Közzététel: 2019.01.05.
Forrás: M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2018. évi 213. szám
A Kormány 303/2018. (XII. 27.) Korm. rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról
11. § Gyermekek otthongondozási díja
20. § (1) A gyermekek otthongondozási díja iránti kérelmet az arra rendszeresített kérelemnyomtatványon kell benyújtani. A kérelemnyomtatvány tartalmazza
a) az Szt. 18/A. § a)–c) és h) pontja szerinti adatokat,
b) az ápolást végző személy és az ápolt gyermek közti rokoni kapcsolatra vonatkozó adatot,
c) arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy az ellátást az önellátásra képtelen ápolt gyermek súlyos fogyatékosságára, vagy tartós betegségére figyelemmel igénylik-e,
d) nyilatkozatot az önellátásra való képesség megállapítására irányuló vizsgálat elvégzése szükségességének tudomásulvételéről, a keresőtevékenység folytatásáról, a kérelmező tanulói vagy hallgatói jogviszonyának fennállásáról,
e) nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező részesül-e más rendszeres pénzellátásban, és hogy ilyen ellátás részére történő megállapítása iránti eljárás van-e folyamatban,
f) nyilatkozatot arról, hogy azon gyermek után, akire tekintettel gyermekek otthongondozási díját igényli, csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban vagy a gyermekgondozási támogatások valamelyikében részesül-e,
g) nyilatkozatot arról, hogy az ápolási tevékenységet a saját vagy az ápolt személy lakcímén végzi-e,
h) az ápolt gyermek köznevelési intézményben, illetve bentlakásos szociális vagy gyermekvédelmi intézményi elhelyezésével kapcsolatos adatot,
i) ha a gyermekek otthongondozási díjára való jogosultságot nem szülő kérelmezi, a gyermek ápolása révén korábban az ellátásban részesült szülőt azonosító adatot és az arra vonatkozó adatot, hogy a kérelmező a jogosultságát mely tény fennállására alapozza,
j) az ápolt gyermek, illetve törvényes képviselője nyilatkozatát annak egyetértő tudomásulvételéről, hogy az otthoni ápolási, gondozási tevékenységet végző személy a gyermekek otthongondozási díjára való jogosultság megállapítása iránt kérelmet nyújtott be.
(2) Ha a kérelmet az ápolt gyermek, illetve törvényes képviselője nem írja alá, akkor az ügyben eljáró szerv megvizsgálja ennek okát, és a vizsgálat eredményének figyelembevételével dönt a kérelemről.
Kattins a folytatáshoz a Bővebben gombra vagy a cikk címére!