Már megint hosszú leszek! Bocs mindenkitől!
Egy anyukának küldöm SOS, akinek szüksége van rá! Nyomtasd ki és add a vezetőnő kezébe, ahogy írtam. Ha nem lép, hívj fel! 06-30-hatharminchat-8500
A kiskorú kérelmező törvényes képviselői (hatóság előtt: kérelmezők), 2013. március 06.
napján kérelemmel fordultak az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, az egyenlő bánásmód
követelményének megsértése miatt a városi óvodával (továbbiakban: óvoda) és a város
önkormányzatával (továbbiakban: önkormányzat) szemben.
Kérelmezők álláspontja szerint az eljárás alá vontak gyermekükkel szemben megsértették az
egyenlő bánásmódról és esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. tv. (Ebktv.)
4. § g) pontjában foglalt egyenlő bánásmód követelményét az Ebktv. 27. § (1) bekezdés
alapján kérelmezőnek az Ebktv. 8. § h) pontjával – egészségi állapotával – összefüggésben.
Kérelmezők sérelmezték, hogy kislányukat diszkrimináció éri az óvodai felügyelet és ellátás
terén, és megítélésük alapján a hátrányos megkülönböztetés oka a gyermek egészségi állapota.
Kérelmükben előadták, hogy kislányuk 2011 őszétől rendszeresen járt egész napos
óvodásként a T. Óvodába. 2012. április 1. napján Diabetes mellitus-t diagnosztizáltak nála. A
S. Egyetem I. Gyermekgyógyászati Klinika által 2013. március 19. napján kelt szakorvosi
igazolás alapján a gyermek közösségbe mehet, és a diagnózist követő 1-2 hónapon belül
gyermekközösségbe (óvoda, családi napközi, stb.) mehetett volna. A kórházi kezelést
követően kérelmezők gyermekük óvodába való mielőbbi visszatérése érdekében két
alkalommal megbeszélést kezdeményeztek az óvoda vezetésével és dolgozóival. Ezután
levélváltás történt az óvoda vezetőjével, majd megbeszélésre is sor került a polgármesteri
hivatal oktatási referensével és az óvoda vezetésével, és végül telefonos megbeszélés történt
az óvoda vezetőjével.
A megbeszélések eredményeként a gyermek végül 2012. augusztus 23. napja óta jár ismét a T.
Óvoda 5. csoportjába, kisebb-nagyobb megszakításokkal (betegség vagy elintézni valók
okán). A szülők álláspontja szerint az óvodába járásnak a meghatározott feltételek szerinti
módja nem óvodai ellátás és felügyelet, a feltételek diszkriminatívak és ellentétesek a hatályos
jogszabályokkal, az önkormányzat közoktatási esélyegyenlőségi programjával és az óvoda
nevelési programjával.
A szülők sérelmesnek tartották, hogy a megbeszélések során az eljárás alá vontak
folyamatosan módosították a feltételeiket, és végül az óvoda korlátozta és folyamatos szülői
jelenléthez kötötte a gyermek óvodai felügyeletét, valamint nem oldotta meg a
vércukorméréseit és inzulin beadását, és ennek érdekében a fenntartó önkormányzathoz sem
fordult. A meghatározott feltételek nem tették lehetővé az anya számára az ismételt munkába
állást.
A szülők diszkriminatívnak tartották azt is, hogy a bepanaszoltak nem biztosítottak ebédet
gyermeküknek saját óvodájában, holott egyéb anyagcsere-zavarokkal (liszt-,
tejérzékenységgel stb.) küszködő gyermekek étkezése megoldott és az ebéd biztosításának
személyi és tárgyi feltételei adottak az intézményben. Fontos megjegyezni, hogy a városban
két óvoda működik. Az egyik a G. Óvoda, 2012. december végig itt működött az óvodai
főzőkonyha. A másik óvoda a T. Óvoda, amelynek közvetlen szomszédságába költözött az
óvodai főzőkonyha az önkormányzat 2012. őszi döntése értelmében. Ezen túl a T. Óvoda
európai uniós támogatásból bővítésre került 2013 őszére. A szülők sérelmesnek tartották, hogy
az óvoda vezetője nem értesítette őket a kedvező változásokról és a kialakult pozitív feltételek
ellenére sem biztosította gyermekük számára az ebédet, hiszen 2013 januárjában elhárultak az
akadályok (az ebédszállítás esetleges csúszása, az élelmezésvezető fizikai közelsége az ebéd
elfogyasztásának ellenőrzése céljából) az ebéd T. Óvodában történő biztosítása elől. Így
megfosztották a gyermeket a csak természetben igénybe vehető kedvezményes étkezés
lehetőségétől.
Kérelmezők ezen túl kifogásolták, hogy az eljárás alá vontak nem tájékoztatták őket a
számukra sérelmes döntés elleni jogorvoslati lehetőségről, nem készült a tárgyalásokról
jegyzőkönyv vagy emlékeztető, valamint, hogy figyelmen kívül hagyták döntésük során az
alapvető jogok biztosának AJB 1147/2012. számú jelentésében tett megállapításait.
A szülők eredeti kérelmük zárásaként előadták, hogy a megegyezésre, változtatásra irányuló
próbálkozásaikat az eljárás alá vontak elutasították és ezért kérték az Egyenlő Bánásmód
Hatóság intézkedését.
A hatóság eljárást indított a kérelemben foglaltak szerint a városi óvodával és a város
önkormányzatával szemben. Az eljárás során sor került írásbeli nyilatkozattételre való
felhívásra, valamint tárgyalás tartására. A hatóság tárgyi ügyben a benyújtott kérelem,
az ügyfelek nyilatkozatai, a tárgyaláson elhangzottak, a becsatolt iratok, valamint a
vonatkozó jogszabályi rendelkezések minden részletre kiterjedő és teljeskörű
figyelembevételével megállapította, hogy a kérelem a városi óvodával és a város
önkormányzatával szemben alapos,továbbá megállapításra került, hogy:
- Az eljárás alá vont óvoda és önkormányzat megsértették az egyenlő bánásmód
követelményét az óvoda által a kiskorú kérelmezőnek biztosított ebédje
vonatkozásában azzal, hogy a kiskorú kérelmező számára egészségi állapota miatt,
kérelmező törvényes képviselőinek kifejezett és többször előterjesztett igénye ellenére
nem biztosították az óvodai ebédet, ezzel közvetlen hátrányos megkülönböztetést
alkalmaztak.
-
Az eljárás alá vont óvoda megsértette az egyenlő bánásmód követelményét a kiskorú
kérelmező napközbeni óvodai felügyelete és tartózkodása vonatkozásában azzal, hogy
kérelmező napközbeni óvodai felügyeletét és tartózkodását korlátozta és túlzó
feltételekhez kötötte azáltal, hogy a gyermeknek egészségi állapotára hivatkozással a
betegség diagnosztizálása után több, mint négy hónappal engedélyezte csak a gyermek
ismételt óvodába járását, nem biztosította az óvodai ebédet, és ezért a gyermeknek
ebéd előtt el kellett hagynia az oktatási intézményt, valamint a gyermek csak a szülő
folyamatos jelenléte mellett tartózkodhatott az intézményben. Az eljárás alá vont
magatartásával megvalósította a közvetlen hátrányos megkülönböztetést.
- Az eljárás alá vont önkormányzatmegsértette az egyenlő bánásmód követelményét
kiskorú kérelmező gondozása vonatkozásában azzal, hogy elmulasztotta megtenni a
jogszabályokban előírt kötelezettségét arra vonatkozóan, hogy lépéseket tegyen
kérelmező napközbeni óvodai gondozása (vércukormérés és inzulinbeadás)
megszervezése és koordinálása érdekében, ezzel megvalósította a gyermek egészségi
állapotával összefüggésben a közvetlen hátrányos megkülönböztetést.
A hatóság az eset összes körülményeire, így különösen a jogsértéssel okozott hátrány
visszafordíthatatlanságára (a gyermek közösségből történő kimaradása), a jogsértő
állapot elhúzódó időtartamára, a sérelem következményeire (az édesanya a jogsértő
állapot fennállásának idejére kizárásra került a munka világából) tekintettel az alábbi
szankciók alkalmazását rendelte el: A hatóság a határozat jogerőre emelkedését követő
90 napon belül kötelezte az eljárás alá vont önkormányzatot és óvodát a jogsértő állapot
megszüntetésére, és ennek a hatóság részére történő igazolására, egyúttal megtiltotta a
jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását, továbbá elrendelte a jogsértést megállapító
jogerős határozatának 90 napra történő nyilvánosságra hozatalát – az eljárás alá vont
azonosításához szükséges adatok kivételével anonimizált módon - a
www.egyenlobanasmod.huhonlapon.
A határozat jogerős.
2013. szeptember