Voltunk a Delej utcában, következő alkalommal vesznek fel IQ tesztet a fiammal. MOst olyasmi feladatokat csináltak, amivel megnézték, hogy mennyire jó a beszédértése, milyen terültetn vannak problémák. Először kicsit beszélgettek vele, aztán elétettek formabeillszetőket, párosítókat, miegymást. (pontosan nem láttam miket, de hogy ügyesvolt, azt hallottam. Eközben megynugtatott a másik gyógyped, akivel én beszéltem, hogy biztos nem figyelemzavaros a fiam, mert akkor már rég mást csinálna, mint amit kell. Összességében amúgy 45 percig ült, és csinálta a feladatokat. Mind a 72 lapos beszédértést is végigcsinálta. Eleinte könnyű kérdések voltak, válaszd ki 4 kép közül, amit mondok. Pl elefánt. Később egyre bonyolultabbak. A szürke cica követi a kutyát. És akkor gondolom volt 4 kép, amin volt fehér cica a kutya előtt, mögött, fehér cica kutya előtt mögött. És később tagadó mondatok is voltak. Kék doboz a nem piros asztal mellett. Nem írok le többet, és ezek sem a pontos képek, amiket írtam, mert standard teszt. De ilyesmiket kérdeztek. Ja igéket is, helyhatározókat, dupl tagadás, nagyságokat, színeket, helyhatározókat. Mindenfélét megnéztek, és aszerint, hogy jót mutatott vagy sem, mérték fel a beszédértését. Ha jól láttam, ez is ment neki végig. Majd leírják pontosan, akkor iott nem beszéltünk erről.
A lényeg, verbális WiCKS (van ilyen? vagy mi a pontos neve), tesztet fognak vele felvenni. Ez melyik?
Van időpontunk is erre, február eleje.
Közben beszélgettünk az iskola választásról is. Elmondta nekem, hogy sajnos nagyon rossz a rendszer az ép értelmű, okos aspiknak. Mert hiába lenne meg a kognitív képessége, hogy többet tanuljon, magas színvonalon, ha nem bírja az osztályt, vagy viselkedésproblémái vannak. Elmondott egy esetet, mikor 140-es iq-s fiú ment végül könnyített tantervű spec osztályba, mert ott be tudott járni, nem "bolondult" meg a mindennapokban. Hogy van, hogy olyan kompromisszumot kell hozni sajnos, ami a gyerek egyéb érdekeit veszi alapul. Hiába lenne képes sokkal többre, ha közben folyamatos frusztráció éri a suliban, vagy rosszabb. Azt kell nézni, hogy a gyerek boldoguljon, és szó szerint.
Engem ez nagyon megfogott. Fél éve mindennap forgatom-alakítom a saját szemléletemet. A fiam nem változik a félév alatt, nekem kell elfogadnom a rendszerben rejlő hiányosságokat, nehézségeket. Illetve a gyerek képességeit, és ez alapján mindig más iskolák felé keresgélünk. Hiába okos, hiába szuper a memóriája, (két hallás után számol százig angolul), ha közben nem bírna ki egy 45 perces órát egy 15 fős osztályban sem. Bár ugye itt a Delejben remekül teljesített, szóval ki tudja, mire lenne képes a gyerek. Senki nem próbálta még egy matekórán...
Szóval rossz a rendszer, hiányos. Megint megerősítettek benne, hogy nincs igazán hely a gyerekeinknek, vagy ha van is jó suli, oda többen várnak, mint hogy csak úgy egyszerűen bekerülhessünk.