Labolen, úgy értette, hogy pl. mikor ott a napirendi kép a délutáni sétához, játszóterezéshez, akkor írjam azt a kép alá, hogy: "Szeretnék lemenni hintázni a játszótérre." vagy valami hasonló megfogalmazás. Mert én említettem, hogy ezt pl. sosem mondja a kisfiam, pedig nagyon szeret lemenni. De ha tudja, hogy du. kb. 5 felé jön a séta, a napirend szerint készül rá. Meg kell tanulnia kérni magától, hogy menjünk le. Így a kép és az adott mondat össze fog kapcsolódni a fejében. Valahogy úgy mondta a hölgy, hogy szociális helyzetekhez kell kapcsolni a képeket a fejükben. Ne csak kép maradjon, amiben ők erősek, hanem tanulják meg hozzá az adott szitut és kommunikációs formát.
Igen, már olvas H., mondjuk enélkül gondolom nem alkalmazható ez a módszer, ha a szülő felolvassa, nem tudom, elegendő-e.
Sephora, én megértelek teljesen. Mi most a második ovit kezdtük, a tavalyiban nem érezte jól magát H., és sajnos az egyik óvó nénivel nem volt meg az összhang, egyszerűen nem ment a dolog. Ehhez azért kellett egy idő, mire megérett bennem, hogy másik oviba viszem a gyereket, de ha tartósan fennáll ez a rossz érzésed, érdemes elgondolkodni a váltáson. Persze ti még az elején jártok nagyon, tényleg alakulhatnak még jól a dolgok. Mi félnaposak voltunk ott is (sajnos kényszer szülte az itthonlétem, nem vettek vissza a munkahelyemre gyes után, és nem találtam másik munkát), kivéve egy rövid időszakot, mikor megpróbáltuk az ott alvást. Akkor csúsztak szét végleg a dolgok, úgy érzem. Most ebbe nem megyek bele, hosszú, de az biztos, hogy nem bántam meg eddig a váltást, teljesen más hozzáállást tapasztalok az új oviban. Igaz, még mi is csak most kezdtünk itt, de bízom a sikerben. A legalapvetőbb a nyílt megbeszélés, erre viszont rájöttem, meg kell próbálni tisztázni mindent.
A hölgy, akiről írtam, azt is tanácsolta, érdemes éreztetni az óvó nénikkel, hogy megbecsüljük, amiért ennyit foglalkoznak a gyerekkel és szeretik (már ha így van persze, vegyük az optimális esetet), és időnként csempésszünk be némi könnyen emészthető szakirodalmat, netről szedett cikket stb., főként ha gond van a gyerekkel, ami az autizmusból fakad. A lényeg, hogy ő pedagógusként azt a tanácsot adta, éreztessük az óvónőkkel, hogy méltányoljuk az erőfeszítéseiket, és akkor ők is jobban együtt fognak működni. Kiemelte még, hogy a világért se mutassuk, hogy el vagyunk keseredve, igenis örüljünk az egészséges gyerekünknek (akinek legfeljebb másképpen van összerakva a kobakjában egy-két dolog), máris jobban elfogadnak minket és a gyereket is. Ne erősítsük a betegségtudatot senkiben, beleértve a gyereket,magunkat stb.
Ajánlotta, hogy keressek rá a google-ban óvodai program címszó alatt anyagokra, abban körvonalazódik nagyjából, mit kell teljesítenie egy hasonló korú gyereknek, és igyekezzünk azt elérni a gyerek lehetőségeihez mérten. Ha az oviban nem követelik meg, nekünk kell otthon megpróbálni.
Tényleg sok jót mondott, és nekem jól jött nagyon, mert bevallom őszintén, hogy kissé sötéten látom mindig a dolgokat, és most jól esett, hogy volt, aki megért, ugyanakkor felráz, hogy igenis próbáljam minél jobban erőltetni, amit tudhat már. Azt mondta, amit csoportban tud, abból otthon sem szabad engednünk, minél nagyobb önállóság a cél.
Ez elhangzott persze a tréningen is, és mindnyájan tudjuk, de most még jobban rá fogok én is állni. Az a gyanúm, hogy túlféltem és nagyon "alámegyek az igényeinek", meg kell találnom a mértéket. Most sürgősen veszek egy homokórát vagy konyhai főzőórát, és gyakoroljuk az önálló tevékenységet emelkedő időtartamokkal.