Marcoverde
A fiam 8 éves, és mi konkrétan egy éve az autista felvonulás után (a fiam csak "kék sétának" hívja) mondtuk meg neki, hogy ő Aspergeres.
Már régebben is sokat foglalkoztatta, hogy ő miért jár külön oviba is? (először heti 2, utána heti 1 napot), ott miért vannak más foglalkozások, miért olyan mások a gyerekek? Eleinte csak azt mondtuk neki, azért mert hogy nagyon jó kis foglalkozások vannak: babzsákozás, zeneóra, torna, és ott sokat ügyesedhet, okosodhat.
Később az foglalkoztatta, hogy a többi gyerek miért játszik más játékokat, és ők például miért nem építenek legóból szökőkutakat... miért nem járnak ütközőket, áramszedőket nézni, vagy miért nem érdekli őket, hogy kinek milyen szemüvege, kabátja van..... és még sok egyéb...
Erre próbáltam elmagyarázni neki, hogy nagyon különbözőek vagyunk, és hogy vannak olyan "különleges" gyerekek, akik nagyon mások, mint a többi gyerek, és pont az ilyen gyerekek járnak a külön ovikba... és azok a gyerek is különböznek egymástól, pl. az egyik csoporttársát nem azok a dolgok érdeklik,amik őt, hanem inkább a templomok és az órák... akkor ezzel elvolt a fiam egy darabig.
És sokat foglalkoztatta a viselkedése egy-egy kiborulása után... amikor bocsánatot kért, kérdezgette, hogy ő miért ilyen rossz, miért hisztizik ennyire, miért fogadja el nehezen a váratlan dolgokat...
Megkérdeztem egy pszichológust és a gyógypedagógusát is, hogy ők mit gondolnak erről. Mindketten azt javasolták, hogyha ez annyira foglalkoztatja, akkor megmondhatom neki nyugodtan, mert elég érett ehhez.
Akkoriban volt a "kék séta", ahol egy csomó ismerőssel, majdnem az összes korábbi fejlesztőjével, doktornővel, pszichológussal még az óvodai logopédussal is találkoztunk, és nem értette a fiam, hogy miért van ott mindenki... és ez volt az a pont, amikor elmondtam neki... először a korábbi beszélgetéseinkre utaltam, hogy mennyire mások vagyunk, és vannak, akik még inkább különböznek, próbáltam kihangsúlyozni a pozitívumokat, de arról is beszéltem, hogy neki milyen nehézségei vannak (ő sem szereti például a régi trolit, nem hajlandó felszállni rá, ha nem ég az ajtó fölötti lámpája, és már előre szorong, hogy milyen troli fog jönni ... stb.). Később a gyógypedagógussal is beszélgettek erről.
Én mostanában voltam a Vadaskertben szülőtréningen, és nagyon várom az angol anyag kiadását (PSHE), amiről P. Cs. előadást tartott, és Edina is írt róla. Szerintem is ez egy nagyon jól felépített anyag, és sokat segíthet majd az autista gyerekeknek és a szülőknek is.