Csino: Echolália és a személyragok cseréje egy alapon nyugszik.Mi 4 éve küzdünk ezzel és még mindig nem tökéletes. Most 90-95% ban már helyesen használja a személyragokat, de pl ha befeszül a gyerek egy adott szituban még mindig E/2 ben beszél E/1 helyett magáról. Bár ilyenkor úgy érzem mintha ő is kívülről nézné magát és magát korholná,.
Az aspiknál azért ez magától és hamarabb helyre szokott állni, ha amúgy a beszédben látványosan fejlődik.
Mi így kezdtük 3,5 évesen, G csak E/3-ban beszélt:
1. csak az ÉN tanítása, mindenféle igeragozás nélkül. (Ki van a képen? Ki eszik? Ki kér?...Minél többször olyan kérdést kell feltenni, amikor a gyereknek csak annyi a válasza
ÉN A választ (ha nem, vagy helytelenül mondja) helyette mondod úgy hogy a gyerek kezét a mellkasára teszed, érezze róla van szó és nem rólad. Ha van 1 + segítő (hátsó promt, shadow) az szerencsés, a válasz pillanatában a gyerek mögött áll és a fülébe súgja hogy
ÉN
Ha már az estek 3/4-ben jól válaszolja meg az
ént, tovább léphettek az igék gyakorlására E/1 ben.
2. Igék gyakorlása képekkel minél több alkalommal
Én könyv élménynapló vezetése, minél több fénykép a gyermekről játék, átélt élmény (pl kirándulás stb) a képhez Te (anya) mondasz egy egyszerű mondatot E/1 ben, amit a gyerek mondana, mondhatna helyesen a képről
Pl egy kép a kislányodról, ahogy csúszdázik. A képhez felolvasott mondat: Csúszdázok.
Mi kb fél év ÉN gyakorlása után léptünk át a TE (E/2) gyakorlása. Persze ekkor már párban. ÉN-TE
Segíthet még, ha eleinte hozzáteszed a gyerek nevét (Én-Gergő Te-anya )
Érdekes módon mikor már egészen jól használta G az Én-t és elkezdtük forszírozni a TE használatát, visszaesett a helyes ÉN használatok száma.
Ugyan ezen technikával lehet majd továbblépni a mi-ti gyakorlására, nekünk kb fél évente lehetett egy új személyt és annak igeragozásait behozni, annyi idő kellett hogy elmélyüljön egy egy névmás.
És még ezután jön majd:
enyém, nekem, engem hozzám, rólam...
ide-oda
hoz-visz
ad kap
és még jópár viszonyításon alapuló szópár, melyek ugyancsak nem fognak menni, de már nem olyan zavaróak.
sok sok gyakorlás, nekünk legalábbis és nagyon lassan javul.
Az elmúlt félévben elvégeztem egy megkésett beszédfejlődéssel foglalkozó akkreditált továbbképzést. Alapjában hasznos volt, de ezekkel a tipikus autis beszéd/ nyelvi hibákról alig tanítottak valamit. A vezető oktatót -gyógypedagógus - pszicológus bár elmondása szerint nem ért autistákhoz egészen sok esetről mesélt, hogyan is foglalkozik ő, ezekkel az "autisztikus" gyermekekkel.

A személyragok cseréjére ő a dobókockás gyakorlást ajánlotta -ez szerintem leghamarabb ovis korban lehet- ahol a dobókockán képek , egymásra mutató emberalakok jelzik a megfelelő személyeket. Szerintem ez egy bonyolultabb nagyobbaknak ajánlott módszer, mikor a gyerek már előrébb van értelemben, de a személyragok esetlegesen még mindig problémát okoznak.
Ebben az időben mikor mi szülők ezekkel a módszerekkel gyakoroltunk otthon, a fejlesztők babzsák módszerrel gykoroltattak G vel egyszerű kérdésk mgválaszolását
Mit ettél ebédre? Mivel utaztál?
Ahol egyszerű E/1-es tőmondatokat kellett válaszolnia a gyermeknek.
Szerencsére a babzsák foglalkozásban a gyerek mellett, minden kérdést egy gyógypedagóus is megválaszolt (felváltva kérdezte a vezető gyógypedagógus a fiamat és a másik gyógypeadgógust) így a fiam -jó estben ha épp nem bambult...

hallhatta, hogy egyazon kérdésre ő és a gyógyped is E/1-ben válaszol...