Rossz napok, túlpörgések, dührohamok. Ebből mi van/volt nálunk?
1. Születés előtti és alatti oxigénhiány.
Emiatt stresszelt egy csomó helyzetben már egynapos korától gyakorlatilag, de csak sokkal később jöttünk rá, mi a baj. Ha kicsit is náthás volt, kiakadt. Éjszakai felriadások folyamatosan voltak négy éves koráig, de nagyon sűrűn. Egy egy rosszabb éjszakán a fél óra bóbiskolás fél óra bömbölés beosztásban mentünk. És semmivel nem lehetett ilyenkor leállítani. Úgy két éves volt, amikor rájöttünk, hogy ilyenkor csak látszólag van ébren, de igazából nem tudja hol van, és senkit nem is ismer fel. Ekkor egy párszor sikerült valóban "felébreszteni", és akkor jobb lett a helyzet. Viszont elkezdett félni az alvástól. Ezért reggel hatkor kelt, nem aludt délután, és ébren volt este tizenegyig, majd jött egy ilyen felriadásos éjszaka. Abszolút legyengült és depressziós lett ettől. Ekkor volt az, hogy amikor már tényleg alig állt a lábán, éjszakára kapott egy Sedatif PC-t és akkor kialudta magát, és egy ideig megint ment a szekér tovább.
Az éjszakai felriadások négy éves korában múltak el, akkor egy nappali földön fetrengős hiszti során kinyögte, hogy "nem kapok levegőt". Ezt akkor egy kis légzéskönnyítő illóolajjal orvosoltam, és onnantól levágtuk a mumus fejét. Azóta jól alszik.
Addigra a náthás dührohamokat is le tudtuk csökkenteni, mert megtanulta, hogy mi segít neki (eleinte orrszívó, később orrfújás).
2. Hidegfront érzékenység
Ez megmarad, amíg él, gondolom. Eleinte egy ilyen hidegfrontos napon semmilyen ételt nem tudtunk belediktálni, csak ivott. Később már csak zizzent volt ezeken a napokon. Alsóban így fogadtak a napközis tanárok egy időben: holnap biztos rossz idő lesz megint. Mint egy időjárásjelző béka, úgy működött. Ha kitört az őszi szeles idő rendszeresen laryngitis-es is lett, függetlenül attól, hogy kinn volt-e a szabadban vagy sem. De ami kiváltó okként fel van sorolva, az majd minden zavarja (por, füst, eldugult orr, és refluxa is van). Idén is hiányoztunk egy teljes hetet még szeptemberben emiatt.
3. Tömeg.
A gond ezzel az, hogy neki már hat ember felett tömeg van. Ezt nem is ragoznám. Nem is erőltetem, hogy ha hazaért az iskolából bármi szakkörre még elmenjen. De egy városi rendezvényen szívesen van, mert ott nem ismerősök veszik körül, nem vele foglalkoznak, az nem tömeg, mert nem a mi társaságunkban vannak sokan. De amikor például rokon összejövetel van, az őt kikészíti, és nekünk az jó, ha az ilyen napok szombatra esnek, mert akkor vasárnap kipiheni. Ilyenkor gyakorlatilag ki se jön a szobájából másnap, nem is látjuk. De kiskorában már a találkozó közben is néha túlpörgött, kiakadt, besokallt, ilyenkor a találkozó közben ki kellett emelni egy időre, fél óra, húsz perc után vissza tudott menni. Most is elszökik néha, ha nem ő van a középpontban.
4. Mindenféle igazságtalanság.
Érdekes, hogy az érzelmeket nem érti még mindig, de ami az emberi jogokat, igazságos bánásmódot, egyenjogúságot illeti, az nagyon átmegy nála. Gondolom az a másfél év, amíg a régi iskolájában az a banda zaklatta, igen intenzív érzékenyítő tréningnek számított. De ennek következménye, hogy kiakad egyes történeteken, amit az iskolában irodalomból vettek. Komoly gond volt a Toldival ( az eleje), és a Pál Utcai fiúkkal (a vége). A Toldinál az első fejezetek feldolgozását, azt gyakorlatilag szabotálta is az iskolában, meg otthon is.
Volt a munkafüzetben egy kérdés, hogy ha téged igazságtalanság ér, beszélsz-e róla valakivel. Volt alatta öt sor, tehát kifejtő kérdés lett volna, mire ő odavéste nagy betűkkel, hogy NEM. Amikor meg azt kérdezte a következő feladat, hogy mit tettél volna Toldi helyében, az már egy teljes mondat volt, de eszméletlenül agresszív. Következő fogadóórán a tanárnő szóba is hozta a dolgot. De hát a véleményét kérdezték, ő megmondta.

Az új iskolában ugye verekedett már egyet, de akkor is a padtársát védve kapcsolódott be egy már kitört bunyóba. Épp tegnap volt a következő verekedés az osztályban, de abban nem vett részt.
Viszont általánosban mindkét iskolában gond volt azokkal a tanárokkal, akiknek a motivációja úgymond nem volt megfelelő a tanári pályához. Ezt is azonnal kiszűrte, és velük összeakadt. Két tanár volt konkrétan, akikkel ilyen gond volt, az első suliban az angoltanár (nála zavarta is folyamatosan az órát). A másodikban meg a matektanár.
Én az után ismertem meg ezt a két tanárt, hogy már jelezték nekem, hogy odabenn gond van. Akkor mentem be fogadóórára beszélni velük, és mindkét esetben ugyanazt, a számomra is undorító jellemet ismertem meg: végtelen önzés, empátia teljes hiánya. Az utóbbi ugye elmagyarázta nekem, hogy hogyan kell a gyerekeknek viselkednie az órán, hogy ő jól érezze magát. Ezek után én nem szidtam meg a fiamat, amiért velük nincsen jóban, csak a tananyagot kértük tőle számon. Ugye az angoltanártól eleve megszabadultunk, amikor iskolát váltottunk, a matek meg egy idő után nem nagyon tudott fogást találni a gyereken, mert mindent tudott. Most várom majd, hogy az új suliban ellenszél hiányában szárnyra is kap matekból.
Ami általában a dührohamait illeti, soha nem fogadtam el azt a magatartást tőle. Bizony első időkben voltak kemény harcok ebből, de még időben megfogtuk. Nyilván nem ment volna a korlátozás akkor, ha már nagyobb fizikai erőben van. De az egy dolog, hogy amikor a roham kitör, akkor meg kell fékezni, és a gyereknek érzékelnie kell, hogy ez így nem elfogadható. Aztán ha már lehiggadt, akkor pár perc, pár óra, pár nap múlva visszatérni a problémára, és lehetőség szerint kihúzni a dolog méregfogát. A dühroham általában attól van, hogy nem tud megoldást találni magától egy problémára. Nekünk kell javasolni ilyen megoldásokat. Nyilván ehhez tudni kell, mi váltja ki. Ha nem tudod, akkor az általános dühlevezetési technikák működhetnek. Püfölhet valamit, ugrálhat, ha az jó neki.
A dühroham előtti stresszlevezetésre pl. több helyen is ajánlják az egy helyben ugrálást a gyereknek (akár trambulint is). Érdekes módon a miénk is ugrált, ha elfáradt. Vannak emlékeim arról, hogy úgy beszélgetünk, hogy ő áll mellettem, és egy helyben ugrál. Rá kellett szoktatni, hogy legalább addig hagyja abba, amíg ő beszél, mert különben nem értjük amit mond. Csak akkor "hallgattuk meg", ha beszéd közben nem ugrált. Előtte utána lehetett.