Szanya: annyira sajnálom, hogy ki kellett hagynom ezt az előadást, nagyon jónak hangzik.

De ezen a héten egyszerűen nem tudtuk volna megoldani sehogy se a gyerek elhozatalát.

Az tuti, hogy a könyvet be fogom szerezni, mert nálunk pont ezek a legnagyobb gondok. Vagy nem tudom, hogy ez-e, de ő olyan szinten nem érti néha a világot, hogy őrület. Ma épp beszélünk arról, hogy este megy a mamához aludni, közben a férjem kérdezi, hogy ezek a füzetek hová valók, mondom majd a suliba. Erre tök komolyan megkérdezi a gyerek, hogy a pizsamája a suliban van?

Nem is gondolkodik, el a dolgon, hogy a fenébe lenne ott??? Lehet nem erről van a könyvben szó, de nekünk ez nagyon nem megy.
Szoc történet: nekünk L. eleve nem szereti, ha az ő dolgait ábrázolom ezért már egy általános történetet kap. Három hete kiborult azon, hogy az unokatestvére, ez most a másik, G. nem akar vele játszani. De iszonyat módon kiakadt, ott üvöltözött a pályán, meg hogy majd akkor ő köveket dobál, meg minden. Hazaküldtük. Egy hétre rá, a lány unokatestvér nem akart vele játszani, mert annak meg rossz kedve volt. Megint kiakadás. Na mondom, rajzoljunk. De ugye csak általános képeket, Juli és Peti, Peti hintázni akar, mit lehet tenni, ha Juli nem akar menni. És ott vannak a variációk. Tegnap látom, hogy magyaráz P.-nak, hogy szeretné azt játszani, amit már három napja játszanak együtt. Naná, hogy P. megunta, ő mást akart mással. L. kicsit noszogatta, aztán látom, hogy odamegy egy másik kislányhoz, akit szintén ismerünk. Annak is előadta, az sem ment vele, mert ment haza. Na ekkor egyet rikoltott a gyerek, aztán leállt egyedül játszani, amit akart közösen. Aztán még egy kísérlet P-nál, aztán tök nyugiba odajött hozzám, hogy kéri a kulcsot, ő hazamegy. Kérdezem, hogy rossz kedved van? Igen, mert nem játszik velem senki, most haza akarok menni.
Én nagyon büszke voltam rá, hogy ilyen ügyesen megoldotta.
Otthon meg lerajzoltam, hogy első nap Peti milyen boldog a játékkal, Juli is. Második nap Peti még mindig baromi boldog, Juli már kevésbé. Harmadik nap Juli már eléggé unja, Peti meg még mindig nagyon nagyon boldog. Aztán Juli negyedik nap már nem akar játszani, mi legyen most? Remélem legközelebb tudja alkalmazni az akkor játsszuk azt, amit te szeretnél mondatot.

Szóval nekünk is nagyon sokat segítenek az előre rajzolt, több kimeneteles folyamatábrák. Mi a szoc történeteket mindig így rakjuk össze, hogy történés, ki hogy érzi magát, mit lehet csinálni adott szituációban. Az emúban is így tanulják, nagyon egyszerű kis pálcika rajzokkal, gondolat és beszédbuborékokkal. Meg érzelemábrákkal. Szerintem ez is nagyon hasznos, legalábbis nekünk bejött.
De egy rendes igen-nem elágazásokkal tarkított folyamatábra rendszer még nálunk is várat magára. De tuti lesz, kezdő és végső elemekkel, feltételekkel, ismétlőciklusokkal.

Hú, de rég tanultam én ezt már...
Alkalmazkodás: Szanyával értek egyet, nem lehet mindig elvárni. Én sem mondhatom azt az unokatesónak, hogy akkor igenis tessék negyedik nap is ugyanazt játszani, mert L. ezt akarja. Nem, tanulja meg a gyerek, hogy neki is alkalmazkodnia kell. Annyit várhatok el a másiktól, hogy udvariasan közölje, ha nem akar játszani már ilyet.
Lucy: én is féltem, hogy mit fog reagálni a gyerek az első kiesett fogra. Mi jó előre átbeszéltük ezt, volt valami képes rajz is hozzá, hogy kiesik, aztán majd kinő, a fogtündér meg hoz valamit. Így, hogy előre fel volt készítve, könnyebb volt. Tudom, eső után köpönyeg, csak írom, hogy tényleg elég ijesztő lehet nekik elsőre, hogy jaj mi lesz most.
Vadaskert: módosítottam. Inkább nem írok semmit én se.