Az nem integráció, ha nagy kegyesen hajlandó vagyok az amúgy ép értelmű auti gyereket felvenni az osztályba, majd ELVÁROM tőle, hogy MINDEN SEGÍTSÉG NÉLKÜL pontosan úgy teljesítsen a gyerek, mint a többi. Ebből a szempontból mi nem integráló iskolába jártunk az első négy évben, mert amikor az osztályfőnöktől megérdeklődtem, hogy fejlesztő pedagógus, aki van az iskolában fog-e foglalkoznia fiammal, konkrétan csak a szemebe röhögött.
A másik iskolában volt alapítványi támogatás, annak az alapítványnak a munkatársai okították a tanárokat, akikhez a fiam fejlesztésre járt. Ők jók voltak, a gyerek rengeteget fejlődött, a legtöbb tanár viszont abszolute nem akart ezzel a dologgal foglalkozni, még az igazgatónő által elrendelt segítséget sem akarták megadni neki. Ez a segítség konkrétan az lett volna, hogy a fiamnak óra végén ki kellett volna vinni aláíratásra a leckefüzetét, hogy rendesen felírta-e a házit. Volt tanár, aki ellenőrizte, volt, aki ki is egészítette, és volt, aki rendszeresen óra végén rohamléptekben kilőtt az osztályból, hogy a gyerek ne bírja odavinni neki a füzetet. Ez azért volt kínos, mert elvileg úgy volt a megállapodás, hogy ha nincs aláírás, akkor a gyereknek valami szankció jár. Aztán megállapodtunk, hogy ennek a tanárnak az óráira ez nem érvényes. Kész.
Amúgy a lányom egy ilyen segítő alkat. Az óvodában volt anyuka, aki megszólított, és megköszönte nekem, hogy a lányom mennyire sokat segített a kisfiának beilleszkedni a csoportba, amikor odakerült. Teljesen önkéntesen és magától korrepetált másfél évig egy nála két évvel fiatalabb kislányt. A múlt évben, amikor szétesett az osztály és elkezdtek iszonyatosan romlani a gyerekek jegyei, mi felajánlottuk, hogy aki szülő igényli, az e-mailben megkapja tőlünk az aznapi házi feladatokat. Volt is egy kb. 15 fős csoport, akinek ment minden nap a házi rendszeren, több hónapon keresztül. Aztán a légkör olyan szar lett az osztályban, hogy év végén többen elmentek, mi is. Az iskola reakciója erre: egyrészt megsértődtek, közölték, hogy azzal az osztállyal nincsen semmi probléma. Az oszifő nekiállt úgy beállítani a lányomat, mint aki szándékosan nem azt a házit küldte el néha, ami fel volt adva. (Lehet, hogy néha elgépeltünk egy oldalszámot, vagy feladatszámot, de nem tévedésekre célozgatott.) És idén az volt az első osztályfőnöki óra témája, hogy az oszifő az osztály előtt azt a három gyereket pocskondiázta, aki év végén más iskolába ment át.
Ennyit arról, hogy mennyire is díjazzák a segítőkészséget, ha egyáltalán van.