Sokat írtatok, most nincs időm, majd este, de
Glór: Szanya leírta a lényeget, de két vonalat szerintem párhuzamosan kellene nyomatni tehát:
Az egyik, növeld a passzív szókincsét, hogy aztán, ha beindul majd a beszéd, több szóból építkezhessen. Ezért én megvenném (mi megvettük) a Bittera Tiborné - Dr. Juhász Ágnes
Én is tudok beszélni c könyvet +a tanári kézikönyv hozzá, még mikor G nem beszélt. Csak főneveket legfeljebb igéket mondogass neki. És semmi körítés rizsa. Mutatsz a tárgyra és mondod (kutya, cica, baba, hűtő...) Hogy tényleg tudatosan építsd fel: melyek ezek a főnevek érdemes megvenni a könyvet.
A csirkecomb vagy a buborék nem a legegyszerűbb szó, még akkor sem ha az motiváció szempontjából az lehet:) Kétszótagúak jobbak, amíg nem vagy biztos a beszédértésében. Ezért pl az Én is tudok beszélni elején ott van 50 ilyen egyszerű szó érdemes ezeket nyomatni, képpel és valóságban tárgyakkal. Mondjuk minden héten 5 új szó.
De érdemes megvenni még a Dr Gósy Mária:A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztését óvodásoknak.
Ennek utolsó pár oldalát bescannelem este és elküldöm mailben ez a megkésett beszédfejlődéssel foglalkozik és néhány feladat van a nem beszélőknek is. Az is benne van, mely feladatokat hányszor kell csinálni egy héten, vagy valamit minden nap.De ezeknek a feladatoknak is feltétele nem beszélés esetén is a rámutatás. Nem emlékszem hogy ez megvan e nektek. Ha nem azt is tanítani kell!! A mutatásra rá kell venni ha nem menne. Kérdezed: Hol a cica? És ha nem mutatja ráteszed a kezét Te. Ezt sokszor, nagyon sokszor.)
A második vonal hogy mondja ki a szavakat ez nehezebb volt számunkra is, miközben G-nek szemmel láthatóan volt már egy szép kis passzív szókincse ezzel a technikával amit leírtam, sem mondott semmit. Nekünk ebben a PECS segített hogy megértese a szavak és a kommunikáció kapcsolatát. Konkrétan 1-2 hónppal a beszéd megindulása előtt sokat próbálkoztunk azzal , hogy mondjon ki ő is hangokat (G néma volt előtt, csak zárt szájjal zümmögött) Arra próbáltam rávenni, hogy utánozza az általam kiadott hangot. Ezt viszont csak úgy tudtam elérni, hogy előbb én utánoztam az ő hangjait. És az tetszett neki, kacagott rajta, szóval bejött. Ezt csináltuk többször, rendszeresen, mondjuk egy hétig minden este, aztán nem volt izgi 1-2 hétig nem, aztán megint.
Tehát este, mondjuk altatás előtt, zümmög, berreg, gőgicsél, károg Te is utánozd és nevess. Mi ezt sötétben altatás közben csináltuk úgy 2,5 évesen.

Ha ez bejön, megpróbálhatod, hogy ő is utánozza a Te hangeffektjeidet. A legegyszerűbb hangok: Á és Ó. Tehát ne bonyolítsd.
Szuperül lehet fürdés után öltözködésnél játszani vele, hogy Te közelítesz egy hatalmas ÁÁÁÁ val felé és mondjuk puszi a hasra. Ha csak egyszer utánozza, puszi hegyek örülés hegyek. Aztán ha így nem kap rá akkor egy olyan szituba, amikor Te utánozgatod őt próbálkozhatsz előállni a Te Á-ddal és hátha akkor leutánozza.
De ez még a kommunikációnak a legalacsonyabb foka, ha egyáltalán ez már az, ezután jön, hogy ha kimond valamit, azért meg is kap valamit és nekünk ezt egyértelműen a PECS adta meg. Nálunk a PECS időben közvetlenül ezt a hangutánzós-játszós időszakot követte, illetve a szókincsét már akkor 3/4 éve bővítgettem, a pecs megkezdésekor G már több mint 100 szót ismert túlnyomó részt főneveket, amire rá tudott mutatni,
Hol a ....kérdés esetén.