wertzuz: gyorsan azért pár szót az alaokról: a napirend lényege, hogy a gyerek előre lássa, mi fog vele történni aznap. Ha csak fél napot tudsz előre, akkor fél nap. Ha csak a fejlesztésre szeretnéd jelezni neki, hogy milyen feladatokat szeretnél vele csinálni, akkor csak egy órát jelzel előre. Ezeket mind napirendnek hívjuk. A napirend lehet tárgyas, jelképes tárgyas, fényképes, vagy rajzos, írásos, aszerint, melyik szimbólumszintet érti a gyerek. A konkrét tárgy a legalacsonyabb szint, a sematikus rajz a magasabb, olvasni tudó gyereknek meg mehet az írásos.
Ezt először fel kéne valahogy mérni, pl hogy tud-e tárgyat képhez igazítani, tud-e két különböző cipőt összekötni rajzon, hogy az is cipő, meg ilyesmi feladatok. Ezt a részt nem ismerem annyira, nálunk kimaradt.
Napirend lehet ugye konkrét tárgyas, mint pl kanál, ami az ebédet jelzi. Lehet mini tárgyas, pl játékkanál, ami az ebédet jelzi. Lehet fotós, amin az ebédlőasztal képe van rajta, lehet sematikus, amin csak egy rajz van egy ebéd képével.
Figyelembe kell venni az elvonatkoztató képességét is, hogy egy játszótér rajza elegendő-e neki, tudja-e tolerálni, hogy ez néha a lenti játszót jelzi, néha meg másikat. Ha nem tudja, akkor konkrét helyek fotóját lehet alkalmazni.
A képes, fotós napirendet nyomtatni szokták, aztán laminálni. A képeket fentről lefelé szokták elhelyezni, úgy, hogy a kép hátára ragasztasz öntapadó tépőzár csaíkot, majd lesz egy hosszú csík valahol a falon, vagy szekrényen, vagy rajztáblán, amire fentről lefelé kirakod. Ez szokott a sztenderd forma lenni. De van pl úti napirend, az pl a névjegytartó is lehet, amiben a névjegyek helyére pakolod a kártyákat.
A használata úgy zajlik, először, hogy van a napirendi kártya, adott napirendi ponttal, ami ha elkezdődik a pont, leszeditek a kártyát, és odaviszitek, ahol a napirendi pont zajlani fog. Itt lehet egy hívóképet rakni, (Ugyanaz nagyobb méretben), hogy egyértelmű legyen, ebédelni itt fogunk, társasozni meg ott. Ha vége a napirendnek, visszarakjátok egy dobozba. Kezdőknek ezt a szisztémát szokták javasolni.
Az egy más kérdés, hogy mi kicsit alternatív módon csináljuk, erről korábban sok szó esett itt. Mi nem szedjük le, csak tájékoztatom a gyereket, hogy mi lesz, mi mi után jön. És nekem csak gépen van meg, nincs kinyomtatva, sima excelben készítem. De az én fiam hat éves, legelőször mi is hívóképeztünk az otthoni fejlesztésnél, vagy az esti rutin tanításánál.
Én fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem akkora gond, ha nem nyomtatva, hanem rajzolva vannak a képek, (már ha épp ilyen szinten van egy gyerek), és az sem gond, ha nem bm-es képekkel készíted. Nyugodtan, a gyerek ha érti a képet, mindegy, milyen képpel jelzed az ebédet, ha egyszer felfogta a jelentését. Csak akkor mindig ugyanaz jelezze azt.

Fontossága pedig az, hogy ha látja, hogy mi mi után jön, akkor könnyebb a váltás a napirendi pontok között, nem fog fennakadni, ha ő azt hiszi ide mentek, közben meg nem, sokkal nyugodtabb lesz a napja. Könnyebben megcsinál nemszeretem dolgokat is, ha látja, hogy utána meg olyan lesz, amit szeret.
Nem baj, ha napközben valami változik, pl esik az eső, és mégsem tudtok játszótérre menni. Szépen odaviszed elé, és mutatod, most kicserélem, mert esik, nézd ez lesz helyette, benti játék. És kész. Ha jelzed, nem fog kiakadni, hogy de hát miért nem...
Az én fiam jól beszél, érti szóban amit mondok, mégis kell neki képpel is ábrázolni, úgy sokkal jobban megérti. Pl nem fogja vendégségben folyton kérdezgetni, hogy mikor megyünk haza, ha előre jelzem neki, hogy majd csak ebéd után.
Hirtelen ennyi jutott eszembe. Érdemes megnézni a vizuális eszközök menüpontot, ott többféle napirend fotója is fent van. Illetve van egy letölthető kiadvány, ami bemutatja a tárgyasat is, meg a többit is.