Bundáskenyér, sajnálom én is a rossz híreket, remélem egy darabig még segíthet a diéta.
Danimanó: az ABA-ra válaszolok.
Mi már csak kiegészítésként kerestünk + fejlsztésként a fiamnak, mivel délelőttönként oviba jár és heti 1 óra autispec fejlesztésre járunk, illetve logopédus is foglalkozik vele 1 délután. Olyan fejlesztést kerestem, amit a szabadon maradt délutánjainkba be tudunk illeszteni. Illetve azt éreztem, hogy nagyon hasznos amiket csinálunk, de nekem volt egy hiányérzetem.
Szerintem érdemes belevágni, ha meg tudjátok fizetni, és tudjátok heti minimum 5-10 órában végezni. Az ideális a heti 35-40 óra, de ez csak egy közösségbe még nem járó, otthon lévő gyerekkel kivitelezhető.
Nekem eddig profi terapeuta olyan árakat mondott sajnos, amit nem tudunk ilyen óraszám mellett előteremteni (még a heti 5 órára sem), ezért egy gyógyped ismerősünk illetve mi szülők is betanultunk néhány ABA tanítási módszert így mi szülők is használjuk Gergővel a módszert, vagyis elemeit, minden nap ABAzunk valamennyit, illetve a betanult gyógypedagógus ismerős jár heti kétszer 2 órában hozzánk.
Egy nagyon hasznos tanítási módszer az ABA-ban a Pairing, ami nekünk sok újat adott .
Nem hiszem hogy sokat jelent hogy ítt leírom a pairing alapelveit, mivel ahhoz hogy valaki megértese és alkalmazza, ahhoz látni kell nagyon sok jól pairingző személyt a gyerekkel, de talán a mi esetünket leírom ezzel kapcsolatosan.(Még mindig nem tudom teljesen jól csinálni annyira nem jön ez nekem vérből:)
Esetünkben pl a gyerek túl dresszírozása/tanítása volt érzékelhető, amit viszont ő nagyon is érez és az állandó feladathelyzet, teljesítési kényszer sokszor egy alap ellenállást okozott a gyereknél.
Tehát:
Elvárások nélküli játék
bekapcsolódás a gyermek játékába
Leíró nyelv
Azaz: Nics kérdezgetés, felszólítás a játék közben, a játékot leíró nyelvvel kiséred. Nem frusztrálod a gyereket felszólításokkal kérdésekkel. A játék legyen folyamatosan érdekes a gyerek számára, ha nem kelti fel érdeklődését ne forszírozd tovább keress más játékot.
(Nem szeretem, amikor a fantáziátlan gyereketől várják hogy játszon valamit egy db autóval, nem fog. Neked kell játszani a gyerek előtt olyan érdekesen, hogy keltsd fel a figyelmét, ha sikerül be fog kapcsolódni. Arról nem is beszélve)
Ha kellőképp ügyes a pairingező a gyerek hamar oda jut hogy kér/ne valamit. Itt következhet a feladat beillesztése.
A megfelelő feladatokat egy szintfelméréssel válogatják össze, bár van egy sanda gyanúm, hogy bizonyos életkorig ugyanazokon a feladattokon végig kell lépkedniük a fejlesztendő gyerekeknek, legfeljebb ha ügyes hamar kaphatja a következő fejlesztési tervet.
Ami viszont nem szimpatikus a módszerben -és ha jól emlékszem kisfiad nem kezdett még beszélni- az ABA-ban a nem beszélőknél a jelelést nyomatják.
Nálunk egyértelműen a PECS hozott áttörést, indította be a beszédet.
A mai napig a vizualizálás nagyon segíti a fiamat. Nem ismerek több száz autista gyereket ezért nem tudom kijelenteni, hogy mindegyiküknél egyformán hatékony, de azért a tapasztalat azt mutatja, hogy többségüknél igen.
Még volt más megjegyzésük is a fiammal kapcsolatopsan az ABA terpeutáknak amivel nem értettem egyet így aztán nem alkalmazom, de talán hosszú lenne mindet leírni.
Ha lenne konkrétabb kérdésed, szólj!