Anita:
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Az eszközöktől ne félj! Kezdetben én is nehezen fogadtam el, hogy minek, hiszen beszél és megért minket. De ez nagyon csalóka. Igazából még két év múlva is, most látom, hogy mennyi mindent nem ért meg, pedig tényleg nagyon jó a beszédértése. Bátran alkalmazd a vizuális eszközöket, de csak ott, ahol te úgy érzed, hogy szükség van rá. Pl mi úgy csináljuk, hogy ha van ovi, akkor igazán nem kell egy szoros napirend, mert adva van egy struktúra, amit nagyjából követni kell, elég jelezni, hogy délután játszóra megyünk, vagy mamához. De pl ma nincs ovi, és az egész délelőtt szabadon van, itt már komoly rendszert kell készítenem neki, mert különben egész nap a gép előtt ül. Magától nem kezdene más játékot nagyon. Még az ebéd is kimaradna ilyenkor, ha nem jelezném.
A vizuális eszközök használatát a gyerekre kell szabni, igazítani. Akkor alkalmazod, ha úgy látod, hogy kell. Pl ha változatos, új programok lesznek a héten, akkor készítek hetirendet. Ha minden nap ovi, akkor nem kell. Bár jobb lenne neki, mert nyugodtabb, ha látja, hogy mi lesz a héten. Folyamatábrát is, ha kell, akkor részletesen minden lépést bemutatva készíted, később lehet egyszerűsíteni, vagy elhagyni, ha már megy. (nálunk ilyen pl a cipőfelvétel, azt már tudja.)
Ahajnal
Kártyázás, vizuális eszközök: kezdetben én is azt hittem, hogy ezzel majd minden működni fog. De persze nem. Aztán most már úgy látom, hogy ezt nem mint megoldást kell tekinteni, mely varázsütésre megtanítja mindenre a gyereket, hanem csak mint egy eszközt. Ha az nt lányom (tipikusan fejlődő gyerek) rosszalkodik, elmagyarázom neki, hogy mit csinált rosszul. Megérti szóból is, de legközelebb is megcsinálja ugyanazt a rosszaságot. Ha megkérem valamire, megérti, de ettől még nem biztos, hogy megteszi. Ahhoz, hogy valamit megcsináljon, ahhoz kell neki az a belső motiváció, hogy ettől anya boldog lesz, és megdicsér. Na ez a fiamnál nem működik. Ehhez kell az eszköz. Ő nem érti meg szóból, hogy mit kérek tőle, ezért megmutatom neki képekkel. Neki nincs belső motivációja, hogy valamit megtegyen, ezért kell egy külső, vagyis egy kis jutalom. Az eszközök csak azt segítik elő, hogy megértse, mit kérek tőle, vagy mit tiltok neki. De ettől még nem fogja azt csinálni, amit elvárok.
A napirend: a lányom szóból megérti, hogy mit csinálunk ma, fejben tudja tartani, hogy elmúlt dél, majd biztos megyünk a játszóra. A fiam nem képes átlátni a napot fejben, nincs meg az a biztonság benne, hogy délután majd megyünk a játszóra. És ettől feszült lesz. Ezért jó neki a napirend.
Folyamatábra: a lányom egy-két gyakorlás után tudja, hogy egy wc-használatnál mi mi után jön. A fiam ezt három év alatt sem tudta megtanulni, néha még mindig lemarad valami. De a folyamatábrával már tanult pár lépést, ami rögzült az évek alatt. Olvastam egy felnőtt aspi írását, amiben azt írja, a cipőfűző bekötéséhez még mindig folyamatábra kell neki. Az ábrák azt segítik, hogy ne mindig neked kelljen mondani a lépéseket, hanem magától is meg tudjon csinálni bizonyos rutin sorokat.
Vendégek elől rejtve. Jelentkezz be vagy regisztrálj a tartalom teljes megtekintéséhez.
Kisit összevissza írtam, kevertem a két hozzászólást, de összerakva talán kijön valami egységes.

A Delejt én nem mondanám le. Fél év nagyon hamar eltelik, és simán lehet, hogy még fél év múlva sem leszel elégedett az elért diagnózisokkal, vizsgálatokkal. De ez csak egy tanács.