Szeptemberben  megkezdheti működését az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi  és Dokumentációs Központ (OBDK). Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa -  aki évente számos betegjogi panasszal is foglalkozik - fontosnak  tartja, hogy létrejön a független intézmény, amely feladatul kapta a  betegjogok érvényesítését és annak kikényszerítését.      Az  ombudsman hivatala az MTI megkeresésére azt közölte: Szabó Mátéhoz egy  évben 240-250 betegjogi panasz érkezik; ez havi szinten mintegy 20  panaszt jelent. Ez egyfelől egyetlen témában soknak számít, másfelől  viszont az összes panaszbeadvány számához képest nem sok - írták.  Hozzátették,  ennek oka, hogy az ombudsmannak orvosszakmai ügyekben nincs hatásköre  (még kevésbé szakképesítése), márpedig az érintettek javarésze nem  elsősorban alapjogi, hanem konkrét orvosi-szakmai kérdéseket kifogásol.  Másrészt a betegjogi problémák érintettjei a megoldást legtöbbször ott  keresik, ahol a probléma keletkezett és ahol az egyéni szakkérdésekben  döntést hozni képes kompetenciát megtalálni vélik. Ezért is tartja  fontosnak az ombudsman, hogy a jövőben megfelelő intézményi szinten  kezelik majd a betegjogokat. Az  egészségügyi államtitkárság július végén tájékoztatta az MTI-t arról,  hogy szeptemberben megkezdheti működését az OBDK. Azt írták: az új  betegjogi központ megalakulásával olyan szervezetet hoznak létre, amely a  jogszabály keretei között a szolgáltató és a betegek közötti vitás  eseteket pártatlanul oldja fel.     Az államtitkárság kiemelte:  az OBDK a jogvédelmi képviselet ellátása során kiemelt hangsúlyt fektet a  tájékoztatásra, a betegdokumentáció megismerésével összefüggő jog  érvényesítésére, a panaszjog gyakorlásának segítésére, a rendszerhibák  feltárására és megoldására. Segít abban, hogy a szolgáltató és a  kérelmező közötti vitás kérdéseket sikerüljön peren kívül, gyorsan,  mindkét fél számára megnyugtatóan rendezni. Ennek érdekében a jogvédelmi  képviselők a szolgáltatásokat működtetők, a fenntartók, az engedélyező  hatóságok, a szakmai szervezetek széles körével tartják a kapcsolatot. Hatósági  feladatai jogkörében az OBDK vezeti a betegjogi, ellátottjogi,  gyermekjogi képviselők nyilvántartását, valamint ellenőrzi az  egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét, az ellátásszervezéssel, a  beutalási renddel, a betegtájékoztatással kapcsolatos szabályok  érvényesülését. Mindezek mellett az uniós irányelv szerint az OBDK lesz a  határon átnyúló egészségügyi ellátás nemzeti kapcsolattartója is. Forrás: MTI
Az alapvető jogok biztosa kiemelt  projektje keretében 2011-ben vizsgálta a betegjogok érvényesülésének  problémáit, különösen az Egészségbiztosítási Felügyelet megszüntetését  követő helyzetben, amikor az OBDK létrehozása még csak a tervekben  szerepelt. E projekt idén áprilisban megjelent összefoglalójában Szabó  Máté azt fogalmazta meg: "a betegek jogainak valódi érvényesülése,  kikényszeríthetősége érdekében szükséges olyan, hatósági jogkörrel  rendelkező, pártatlan, független jogállású, a jogon túl speciális  szakértelemmel rendelkező, nem bírósági típusú intézmények felállítása  és működtetése, amelyek kivizsgálják a hozzájuk forduló személyek egyéni  panaszait és amelyek döntése bíróság előtt is megtámadható."
    
    
    
 
						
 
															