LOGIN
Regisztráció
Avatar
Nincs még fiókja?

Regisztrációjával hozzáfér a letölthető feladatokhoz, vizuális eszközökhöz és hozzászólhat a fórumhoz is, amennyiben elfogadja az Adatkezelési szabályzatot.

Elfelejtettem a jelszavam - Elfelejtettem a felhasználónevet

Felhasználó
Jelszó

Az autizmus-specifikus (gyógypedagógus által tartott) fejlesztésen túl otthoni, mindennapos fejlesztésre is szükség van.
 

Az otthoni fejlesztés két részre osztható. Egy kifejezetten feladathelyzetben végzendő, leülős, strukturált részre, illetve arra, ami egy, az autizmushoz simuló szemléletmódnak, életvitelnek nevezhető.

  1. Strukturált feladathelyzet: A nap adott szakaszában leülünk a gyerekkel előre meghatározott feladatokat végezni. Ki kell választani fejlesztendő területeket, elérendő célokat, amikre ez a feladathelyzet épülni fog. A céloknak megfelelő feladatokat kell készíteni, melyek a gyermek fejlettségi szintjéhez igazodnak. Fejleszthetünk feladattartást, finommotorikát, kommunikációt, szociális készséget… A célok kiválasztásához, és a feladatok összeállításához célszerű szakember segítségét kérni.
  2. Autizmushoz igazodó „24 órás” fejlesztés: Ez az, amit egész nap csinálunk, és igazából úgy jellemezném, hogy ráhangolódunk a gyerekre, az autizmuson keresztül próbáljuk látni a világot.  Ennek megfelelően próbáljuk segíteni a mindennapi életét, kifejezetten az ő szükségletei szerint.

Ide tartozik:

  • A tér és idő strukturálása, (napirend, hetirend, folyamatábrák…)
  • A kommunikációjában (és azon belül a beszédében is) elmaradt gyermeknél a kommunikációs eszközök mindennapi használata. (PECS és egyéb vizuális eszközök)
  • Az egyes folyamatok prompt-tal való megsegítése. (Hátulról segíted a kézmosást, bólintást, integetés, bizonyos helyzetekben helyette mondod, amit neki mondania kellene…)
  • És ide tartozik, hogy kommentáljuk a világot körülötte, segítjük az abban való eligazodást. Példák: A mindennapokban ilyen fejlesztés az, ha a beszélő gyermektől megköveteled a társadalmi normák betartását. (Hogy mindig köszönjön, hogy kérje el játékot a játszótéren…) Megtanítod, hogy ne fusson el, ha azt mondod, „maradj mellettem.”
    Fejlesztés, ha minden este megbeszélitek, mi történt aznap, mi volt a jó dolog, mi tetszett neki, mi volt a rossz. Naplót készítesz a napokról, vagy csak a jelesebb eseményekről.
    Fejlesztés, ha látjátok, hogy egy kisgyerek elesik és sír, te pedig elmeséled neki, mi történt. Ha elmondod neki, hogy „most azért vagyok ideges, mert... Látod, így nevetek, mert vicceset mondtál. Látod sírok, mert megütöttem a kezem...” És az ő érzéseit is mindig lehet kommentálni. „Igen mérges vagy, mert nem tudjuk ezt csinálni...”

Az otthoni fejlesztés nagyon fontos, kiegészíti a szakemberek autizmus-specifikus fejlesztését. A gyermeket ismerő szakemberektől érdemes tanácsot kérni az otthoni környezet kialakítását, a napló készítését, fejlesztő feladatokat illetően. Fontos tudni, hogy az autizmusban a heti pár óra fejlesztés nem elég, sokkal többre is szükség van. Erre a mindennapos fejlesztésre a szülők és testvérek a leginkább alkalmasak.
Csak tudni kell, hogy milyen egyszerű ez, és hogy szinte minden fejlesztés lehet. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a mi gyerekeink is csak gyerekek, és a legtöbbet a játékkal fejlődnek. Találjuk meg, mi érdekli őket, és élvezzük velük a közösen eltöltött időt!

Köszönjük Őszi Tamásné gyógypedagógusnak (Autizmus Alapítvány) a lektorálást!