Kedves airelle és a többi fórumozó!
Most olvastam az egész történetet, ha nem látnám a rendszert belülről, érintettként, írhatnám, hogy megdöbbentő, de sajnos egyáltalán nem vagyok meglepődve..
Ha lehet, szívesen fogadnánk hírt a helyzet alakulásáról, és arról is, milyen - lehetőleg jobb - iskolát találtatok a gyereknek.
Mi még most állunk iskolakutatás előtt (direkt nem az iskolaválasztás szót használom, már elsőben sem, mert a választás véleményem szerint a kiváltságosok joga, lehetősége, ami nekünk SNI-s gyerekkel nem adatott meg, bárcsak választhatnánk több, megfelelő lehetőség közül...ezért is cinikus az iskola részéről ezt kiemelni, hogy nagy létszámú osztályt "választottál" - hajrá, biztosítsanak kis létszámút).
Most anélkül, hogy az ombudsmani vizsgálatról szóló cikkbe részletesen belemennék, csak felmerült első olvasásra pár kérdés:
- az iskola igazgatója kifogásolta, hogy nem készült új szakértői vélemény iskolaváltáskor - na most mi 7. osztályban voltunk a hivatalból soron következő szakértői vizsgálaton/TKVSZB Székhely Szakértői, még mondtam is, hogy ha már a gyerek felülvizsgálata a bizottság túlterheltsége miatt majd egy évet csúszott, nem lehetett volna azt a 8. elejére időzíteni, amúgy is akkor aktuális a középiskola kijelölése - mire tájékoztattak, hogy jaaa, ez másképp van, mint általános esetén, sem új szakértői vélemény, sem középiskola kijelölés NINCS. A véleményben foglalt, előírt fejlesztési óraszám, a könnyítések (hosszabb dolgozatírási ill. felvételi vizsgaidőidő és számológép használata - ennyi) a későbbiekre is érvényesek, egészen érettségiig.
Ahogy a középiskolák honlapjait vizsgálom, sok iskola maga sem tudja, hogy nincs kijelölés gimnázium/középsuli esetén.
Most akkor Ti erről mit tudtok, vagy bárki, aki még olvassa: jól tájékoztatott minket erről a szakértői? Vagy mi a szabály?
Ahhoz képest, hogy én is 14 éve nyomom a gyerekkel ezt az auti témát, elképesztő a sok bizonytalanság, részinformáció.
Ezen kívül, neki már nem is lesz soron következő vizsgálata, mivelhogy a következő vizsgálatig, ami 3 év múlva lenne esedékes, betölti a 16. életévét.
Máshol meg azt olvastam, hogy SNI-sek esetén nem is 16, hanem 23 a tankötelezettség életkori határideje, most akkor mi az igazság.
Az egész felvételi amúgy nevetséges, ezek a gyerekek semmi segítséget, asszisztenciát nem kapnak. Ugyanolyan feltételekkel kell végigküzdeniük magukat a rendszeren, mint a semmilyen problémával nem élő társaiknak. Ezzel együtt nekünk, szülőknek is, akik "másodállásban" minden nap tanulunk velük, emészthetővé tesszük az ömlő tananyagot, strukturáljuk az időt, tanulásmódszertant próbálunk tanítani. De valljuk be, ami egy átlag gyerekre másodikos korára rátapad, és önállóvá válik a tanulás terén nagyjából, az autizmus esetén nem érvényes. Jók a környezet, ismerősök, család nagy ötletei, tanácsai: "Hát meg kell neki mondani, meg kell neki magyarázni..." Szerintük mit csinálok/csinálunk éjjel-nappal....magyarázza meg ő, sok sikert kívánok hozzá.
A könnyítések is felszínesek, ezeknek a gyerekeknek nem a plusz 15 perc és egy számológép lenne a megoldás, hanem az autizmus-specifkius shadow asszisztencia lenne az, aki segít egy szöveges feladat megértésében, a figyelem visszaterelésében - persze ez sok képzést és szakértelmet igényel - meddig lehet elmenni, ami még nem a tárgybeli tudáshoz ad segítséget, "csak" a valós sérülést kompenzálja. Őszintén, annyi van, hogy ahol még a legjobban besimul, betörik, megszokik, ott megengedik, hogy maradjon, egyébként semmi speciális segítségünk nincsen nagyon.
A másik: létezik olyan, hogy az iskola írásban egyéni fejlesztési tervet nyújt át a szülő részére? Ahogyan az ombudsman írja? Soha az életben nem kaptunk ilyet.
Sokszor amúgy nem is a fejlesztések óraszáma a döntő, legalábbis tapasztalatom szerint, hanem egy-egy, a gyerekre jól ráhangolódó, és "helyzet" esetén ott, abban a szituban jól reagáló pedagógus értő jelenléte, aki jól kezeli az esetleges konfliktusokat. esetleg egy kis elvonuló szoba, ahol nincs tömeg, megy valami halk zene és le lehet nyugodni, feltöltődni. Ezek is sokat számítanának.
A legjobbakat kívánom a továbbiakhoz, talán segít, hogy nem vagy egyedül az arénában.
Köszönöm, ha erre a középiskola-kijelölés és friss szakértői kérdésre, kell/nem kell/mi van ezzel, tudtok reagálni.