Csino:
Spontán fejlődés és
fejlesztés, lehetetlen megmondani, milyen arányban. Az egészen biztos, hogy az auti gyerekek egyszerűen csak más ütemben fejlődnek. Valakinek a 'miért' korszak marad ki, hogy aztán később egyszer csak előjöjjön, valaki sok mindenben szépen fejlődik, de pl. a játéktevékenység bizonyos fázisai csak késleltetve jelennek meg, stb. A beszéd, kommunikáció szerintem ugyanilyen eset.
Az alábbiakban egészen biztos szerepe van a fejlesztésnek: (sőt szerintem ezek elmaradásával elképzelhető, hogy a gyermek felnőtt korára sem képes elsajátítani, még ha intelligens is.. Ismerek olyan egyetemi professzort, akinek az alábbiakból sok minden nem megy...)
Ez persze inkább kommunikációval kapcsolatos mint a beszédfejlődéssel, de hátha érdekes, szóval:
Tanult kommunikációs sémák : oda-vissza kommunikáció, reakció a másik fél beszédére, ha nehéz, akkor legalább (színlelt) érdeklődéssel töltelék szavakkal (Tényleg? Igen? Hmmm).
'small talk' (ez még a határeset apámnak sem megy normálisan a mai napig:). M. sem nagy májer, de kezdemények vannak:)
Monologizálás leépülése, annak felmérése, hogy a másikat érdekli -e nagyobb részletességgel, amiről beszél. Volt pl. amikor nagyon foglalkoztatták az épületek, és azok magassága. Ilyenkor kb így ment: "Apa ,tudom, hogy ez senkit nem érdekel, de beszélgethetünk kicsit a magasságokról?"
Szociális körök: Abszolút disztingvál, hogy kivel miről szabad beszélni, milyen regisztert lehet használni. Ez tök hasznos skill, tudjuk, hogy egészen biztosan éget le minket a suliban:) Amiről tudja, hogy az ő mániája, ami valószínűleg elég keveseket érdekel, arról nem beszél idegenekkel, illetve privát (családi ügyek), intim dolgokról sem. Ja, tegezés / magázás is megy már, csak elég rugalmatlanul - néha szóvá teszi, hogy miért tegezek le olyanokat, akik szerinte idősebbek nálam annyival, hogy magázni kéne őket:)
Témakapcsolás: A beszélgetésben nem csapong annyira, hogy egyik pillanatban az időjárásról beszél, a következő pillanatban a Class Fm slágerlistáról átvezetés nélkül. Ha másképp' nem így oldja meg: "Apa, tudom, hogy egyáltalán nem kapcsolódik, de ... "
Élmények elmesélése Ehhez nyilván nem kell kommentár, ezt eléggé hangsúlyosan nyomták a fejlesztésen. Ez nagyon jól megy már, az egész napját elmondja, a zavaró dolgokat eléggé vonakodva - amit szégyell, azt nehezen osztja meg, de ez sztem NT-knél sem kirívó.
Most hirtelen ennyi, de biztosan van még egy csomó. Mi ezt alapítványos szoc-komm fejlesztéseken keresztül csináltuk a Cseperedő alapítványnál, kb 5 évvel ezelőtt kezdtük. Most a Symbo-nál vagyunk, az főleg tematikus szociális fejlesztés (érzelemkezelés, barátkozás,stb).
Sok mindent tudsz otthon is fejleszteni, persze az rengeteg meló, meg ugye nem csoportos.