Ehhez az írásos témához szólnék. És előre mondom, hogy nem azért, hogy dicsekedjem a fiammal, hanem, mert azt hiszem, hogy csak és kizárólag azért tud szépen és jól írni, mert a hipotóniája miatt eszméletlenül sok finommotorikai fejlesztést kapott. Brutálisan ügyetlen volt a keze 5 éves kora előtt, 3-4 évesen azt mondták, hogy nem tudják, hogy fog egyáltalán rajzolni. Azaz nem istenadta tehetség, ez ezer százalékig biztos. Most viszont ott tartunk, hogy a fiúk közül talán a legszebben ír és jól is, bár kicsit lassan (de ez tuti az autizmus miatt van, mindent lassabban csinál, mint más), de már regényt ír, teleír heccből egy füzetet, gyöngybetűkkel. Azért írom ezt, mert szerintem biztosan lehet ezt fejleszteni később is, nem csak kisded meg kisovis korban, de én ehhez nem értek, nem tudom,hogy iskolás korban mit szoktak csinálni. Az biztos, hogy nálunk sem azok a fejlesztések segítettek, amik konkrétan a finommotorikát gyakoroltatták valahogy vele, hanem az egészen más irányú, idegrendszert stimuláló fejlesztések. Másrészt pedig önmaguktól is fejlesztődnek a növéssel a gyerekek, de sokan, főleg a fiúk (akkor is, ha nt-k) sokkal később, mint a lányok. Ezért is rossz az iskolarendszer, mert nem ad lehetőséget arra, hogy bevárja a gyerek érettségét. Viszont minden bizonnyal javulni fognak ezek a dolgok a rosszul író gyerekeknél valamennyit, mert érik az idegrendszerük még az autiknak is. De én egészen biztos vagyok benne, hogy lehet ezt fejlesztetni ebben a korban is, csak nem mindegy, mivel. Nyilván nem a gyöngyfűzés lesz a megoldás, ebben a korban már nem a TSMT (ami szerintem erre pont nem jó korábbi korban sem, de ez az én véleményem) vagy az Ayres, gondolom, iskolás korban más módszerrel lehet ingerelni az idegrendszert. De biztosan lehet, erre annyira emlékszem, amikor N pár hónapos volt és ott ültünk a Gézengúz alapítványban és kaptuk az arcunkba a tutit, hogy a gyerek olyan hipotón, hogy nem tudják, fog-e járni vagy nem lesz-e értelmi sérült, ha nem teszünk valamit, akkor elmondták, hogy tulajdonképpen nyilván a kicsi korban a leghasznosabb a fejlesztés, de sok kisiskolás, aki az írással küzd, még ők is tudnak fejlődni, nekik is van fejlesztés, csak már nehezebb azt velük végigcsinálni és mást kell csinálni velük, kevesebb a szakember is.