Nálunk otthon nem volt gond a beszédértéssel, sem a beszéddel már sulira. De elsőben jöttek olyan visszajelzések, hogy a gyerekre megpróbált rászólni a másik osztály tanára, és a gyerek nem értette meg, mit mond neki, semmit nem reagált. Akkor jöttünk rá kb. hogy a gyerek csak azoknak a kommunikációját érti meg, akiket már ismer, és kb. személyenként egyenként tanulja meg megérteni a felnőtteket, meg talán az osztálytársait is. Minket azért ért teljesen jól, mert már hét éve együtt él velünk.) A saját tanárnéniét azért érti, mert járt iskola előkészítőre, ahol kb. én voltam az asszisztense (anélkül, hogy tudtam volna róla, és egyáltalán tudtam volna, hogy lehet ilyen, hogy asszisztens), és az iskola előkészítő alatt, amíg én lefordítottam neki a tanárnéni mondatait, azaz kb. elmondtam neki ugyanazt még egyszer, "megtanulta" őt is.
Ezt a hátrányt mi feltehetőleg valamikor a negyediktől kapott auti spec fejlesztés alatt nőttük ki. Bár, elképzelhető, hogy már előtte is enyhült, mert valahogy a sok tapasztalatból képes volt következtetéseket levonni.
Az a helyzet, hogy sok dologban nem tudom, hogyan működik a fiam.
A minap észrevettem, hogy remeg a keze. Megkérdeztem, mi a baj, mire közölte, hogy neki már egészen kiskorától néha remeg a keze, és azon csodálkozott, hogy ezt nem vettük mi eddig észre. Hát... paff. (Mondjuk kiskorában nem maradt annyi ideig egy helyben, hogy meg lehessen figyelni a kezét.)
Egyébként mi is egy hullámcsúcson kezdtük az iskolát. Folyamatosan 27-28 fős osztályokban járt a gyerek. Tegnap mondta nekem, hogy neki, ha hatnál több ember van körötte, az már tömeg. El tudom képzelni, mennyire "élvezte" a 27 gyereket maga körül.
Ami a dührohamokat illeti, kétévesen voltak neki először. Egyszer felhúzta magát, megfogta a kisszékét, és belevágta a gyerekszoba ajtajának üvegébe. Nyolc milliméteres katedrál üveg volt, így "csak" össze-vissza repedt. Rendszeresen mentünk úgy haza a városból, hogy ő üvöltve húzatta magát. A dührohamok miatt vittem először pszichológushoz (meg mert nem aludt).
Sok mindenen átmentünk mi is, eszméletlen mélyről indultunk. Amikor megcsináltuk a tesztet, 9 évesen egy terület érintettsége jött ki. Ha négy évesen csináljuk meg, akkor is ennyi jött volna ki? Nem tudom. Két évesen egy katasztrófa volt, az biztos. De akkor is látszott, hogy az értelme ép, és ezek után meg sem fordult a fejemben, hogy valamit ne tudna megtanulni. Addig nem szálltunk le róla, amíg valami át nem ment. Nyilvánvalóan nem érezte jól magát fejlesztés közben igen gyakran. De aztán amikor megtanult valamit, és elkezdte alkalmazni, akkor meg neki is örömet okozott. A fejlesztés pár napja, hete, órája rossz volt, de utána jött X évnyi öröm abban a konkrét témában. Szerintem megérte. Ha mostanában beszélgetünk szerinte is, főleg mivel a fejlesztésekre nem emlékszik. Kb. semmire nem emlékszik a felső osztályig bezáróan. Ott se sok mindenre. Ami nem érdekli emlék, az kihullik. Márpedig az érzelmek nem érdeklik, tehát kihullanak.