Hát minket meg egyenesen lebeszéltek a diagnózisról, merthogy "egy életre megbélyegzem a gyereket". Mintha az anya ezzel rosszat akarna. Azt, hogy ha van diagnózisunk, akkor 10 éves koráig GYES-en lehetek vele, támogatás jár, és ingyen fejlesztés, senki az ég világon nem mondta, kb. úgy értelmezték, hogy én egy sárga csillagot akarok a gyerekre teljesen feleslegesen. Közben már két éve nem volt munkám a GYES után, ami lejárt normálisan, de még ugye diagnózissal járt volna. Nem is ragoznám ezt tovább ...
Én már a gyerek fél éves korában gyanakodtam rá, hogy gond van. Ha nem első gyerek, akkor kb. a negyedik-ötödik napon rájöttem volna.
Nagyon korai tünetek nálunk:
- nem nyugszik meg az érintéstől, öleléstől, nem vágyik rá, hogy felvegyék (születés után rögtön)
((Amikor a gyereket csak úgy tudod büfiztetni, hogy kinyújtott karral eltartod magadtól jó messzire, hirtelen egészen más képzeteid lesznek az anyaságról.))
- a feje simogatásától egyenesen dührohamot kap (születés után rögtön)
- reggel felébredés után ellenőrzi a szobáját, hogy a tárgyak a megszokott helyükön vannak-e (már kb. 4-5 hónapos kortól)
- ritmusos zajok szeretete, ekkor ütemre ringatózás (10 hónapos kortól)
(( Amikor könnyűzenére csinálta, azt hittük táncol, amikor Bartókra is, akkor büszkék voltunk, hogy muzikális, amikor a mosógépre és a nyomtatóra is, akkor már gyanakodni kezdtünk.))
Később...
- Kommunikáció mutogatással, és az "Mmmmmmmmm" hang kiadásával.
- Amikor beszélni kezdett, egyes szavakat nem mondott ki, noha tudta, hanem továbbra is az "Mmmmmmmm2-el helyettesítette, mint amikor a filmekben kisípolják a káromkodást.
- Mindennel autózik, nem csak a kisautóival. Sétálni csak valami keret tárggyal lehet menni, hogy legyen nála kormány.

Amikor kapott egy játékot karácsonyra, kiszedte a dobozából, aztán félretette, megfogta az üres dobozt, és azt tologatva autózni kezdett. (Anyós kicsit kiakad, ő vette az ajándékot.)
- Ha fáradt, egy helyben ugrál folyamatosan.
- Nem eszik szószos ételeket, vagy aminek maszatos kinézete van.
- A séta alatt a húga babakocsiját csak egyes konkrét helyeken tolhatom át az út túloldalára.
- Ovis korban áttértünk az autókról a fegyver korszakra, innentől csak bottal lehetett sétálni. (Iskolában külön kérték, hogy ha esik, neki akkor se adjunk esernyőt.

A fegyvermánia még mindig tart, és néha most is úgy ér haza, hogy "Hú, de jó botot találtam az úton!". A kertben ott a botgyűjtemény, amiket használ is. Komplett bot formagyakorlatokat vág le a kertben, pedig soha nem járt harcművészeti edzésre. Simán önképzésből. Soha senkinek nem okozott még sérülést, pedig a barátaival harcolnak egymás ellen is.)
Na, szóval vannak azért jelek, amik korán is eléggé konkrétak lehetnek.
Ami a fejlesztést illeti, minél korábban, annál jobb. Nem csak a környezetnek, hanem a gyereknek is, mert kinyílik előtte a világ, ha megtanul kommunikálni, és eligazodni benne.
A héten láttam a fiam egyik társát, akivel együtt járt fejlesztésre. A fiú két évvel idősebb nála, de sehol nem tart, pedig jó eszű. A szülei mindent ráhagynak, és megcsinálnak helyette. Még szerintem nem lépett ki a lakásból egyedül, mindenhová viszik. 16 éves. Mi lesz vele felnőtt korában? Erre mondtam két napja a kolléganőmnek: én soha nem adtam fel pillanatnyi előnyökért, vagy könnyebbségért a gyerek jövőjét. Rohadt strapás volt úgy az első 9 év, aztán viszont egyre könnyebb.