Egyre ritkábban tudok leülni a gép mellé, legalábbis ami nem munka.
Miri, jók a fiad beszólásai
Szanya, örülök, hogy haladtok az evéssel, egész sokfélét kóstoltatok már. Van olyan étkezés, ahol sikerül már elhagyni a pempőset, vagy kiválthattad valamivel a bébiételt?
Tényleg szuper az ovitok, de szerencsére nálunk is elég profik.Hti 3 délelőtt élvezheti G az asszisztens jelenlétét, így osztották be végül, mert a másik kisfiú egésznapos, tehát vele délután is foglalkozik.
Egyébként a hérten indul a fejlesztés is, ami meglepett, de csak heti 2 gyógyped óra és a 3. torna lesz, logopédiáról még szó sincs és tavaly is csomót kellett nyomulnom, hogy azt elintézzem, most meg még nem tudtam beszélni az ignővel:( Szóval lesz még néhány köröm.
Pontosan mi is volt a kérdés a személyragok gyakorlásával kapcsolatban? Nálunk az E/1 már elég jól megy az E/2-t viszont ritkábban használja, de valóban az elsőt gyakoroltuk többször, eddig napi szinten. Ilyenekkel:
Képeket nézegetünk róla és kérdezgetem ki van rajta, mit csinálsz...és mindig javítjuk hogy ő E/1 ben mondja. (gyakorlatilag minden képet kihasználok, amin ő van hogy kihúzzak belőle egy egy mondatot) Szerintem eleinte érdemes csak azt gyakoroltatni hogy
ÉN.
Ki van a képen?
Hozol valamit amit megenne/ inna és kérdezed:
ki kér?
Miközben játszik tevékenykedik rákérdezel arra amit csinál:
Ki játszik? Ki eszik? Ha véletlenül nevével válaszol azt mindig javítjuk együtt én-re. Ha nem válaszol elég gyorsan, akkor a kezét a mellkasára teszem, ez a mozdulat már nálunk ösztönösen kiváltja, hogy mondja
én.
Kicsit erőltetettek ezek a kérdések, de sztem muszáj, hogy szokja, hogy a saját neve helyet szerepelhet az is, hogy én.
Aztán, ahogy ez megszokja, sztem utána jön be a kavar hogy rájön nem csak ő lehet én.
G egyébként sokszor játék közben mondja hogy mit csinál és ilyenkor már e/1 ben beszél (pl most mesterbácsi vagyok, fűrészelek stb.)
De ha nem beszél játék közben nyugodtan lehet kérdezgetni: Mit csinálsz? most mi vagy? Ha Válaszol E/1 ben szuper, ha nem javítod, vagy válaszolsz helyette.
De ez már a második lépcsőfok, itt már az a válasz: Én szerelek, én mesterbácsi vagyok, ide akkor lépj tovább, ha az esetek több mint a felében jól válaszol arra hogy
ki ez?Ki szereti? Ki játszik ... -Én.
G most még sokszor kiteszi az én szem. névmást, ami erőltetett a magyarban, de majd idővel lekopik, ha teljesen letisztul a személyek helyes használata. Még sokszor mondja, hogy
én kérek vizet, pedig ezt ugye a pecs-szel jól begyokorolt Kérek... panelben.
Szerintem még
naggyon fontos, amikor ebben a fázisban vagy, (tanítod az e/1- E/2 használatát) akkor már ne beszéljünk a gyerekhez magunkról sem E/3 ban, és a körülötte lévő emberek se.(nálumk is figyelmeztetnem kellett apát,, tesót.. )
-
Anya elmegy mosogatni, úgy beszélj ahogy azt normálisan tennéd.
- Most elmegyek mosogatni, aztán játszunk.
Esetlegesen rövid ideig használatod, hogy Most
én, anya elmegyek mosgatni, ha úgy érzed nagyon nem érti és keveri hogy ki az én és ki is a te, de csak rövid ideig.
Nálunk is volt olyan hogy mutatott rám és mondja
én, mivel teljesen következetesen használta az én-t rám (anyára) és azt hogy te saját magára. Szerencsére ennek már vége.
Egyébként szerintem ez már egy magasabb szint, még akkor is ha következetesen cserélve használja a személyeket, ahhoz képest, amikor csak e/3-at használ mindenre.
Mi kb. február óta nyomatjuk neki az E/1 és E/2 helyes használatát és úgy tűnik mostanra, nyár végére kezd letisztulni. Nem tudom elképzelni, ha nem foglalkoznék vele ilyen céltudatosan, magától mikorra érne be, de nincsenek illúzióim.
Az, hogy
mi (T/2) sokszor mondja, mivel sokat hallja, viszont t/2-t nem használ még, gondolom fél év múlva az lesz a tananyag:)