Sziasztok!
Kicsit eltűntem a napokban, mert nagyon sok dolgom van az iskola kérdéssel. Gondoltam, írok ide egy kis összefoglalót, mert nem kicsi tanulságokat szűrtünk le az elmúlt pár évből, ami kihat a mostani iskola keresésünkre.
Nagyon ajánlom azok figyelmébe a velünk történteket, akiknek enyhe érintettségű gyereke van, az olyan érintettségű gyerekre gondolok, akiknél nincsenek látványos tünetek, ahol nem jön le azonnal, hogy aspi, mellesleg az oviban viszonylag jól megállja a helyét és nincs vele különösebb probléma, azaz nem zavarja igazán a csoport életét, a mindennapi rutinokat.
Az én fiam ugye ilyen típus.
Onnan indul a sztori,hogy eleve én vittem el a fiam kivizsgálásra, mert az oviban nem nagyon foglalkoztak semmivel. Nem tudtak róla semmit mondani, csak az időnkénti furcsaságait, amik azért nem akadályozták a többieket semmiben, tehát tolerálható volt a különcsége.
Az 1-es gyerekklinikán 5 éves korában megkaptuk az Asperger diagnózist - én vittem el, magamtól, tehát nem volt szó nevtanról, sem óvodai unszolásról. Már a diagnóziskor megbeszéltük az orvossal és közben a fiam fejlesztőjével is (akkor már jártunk vele auti spec fejlesztésre, mert nyilvánvaló volt az AS számomra és a fejlesztő számára is), hogy egy olyan típusú aspinak, mint a fiam, az esetek többségében sajnos rosszat tesz, ha hivatalossá válik a diagnózis és sni-s lesz. (jól kommunikáló, nagyon okos, szabályokat betartó, a közösség életét tolerálható szinten befolyásoló aspiról van szó). És itt jön az, amit elrontottam. Megbízva az óvónőben, mindezt megbeszéltem vele. Aki viszont - gondolom a 3x-os fejkvóta vagy nemtom mi miatt - azonnal kérte tőlem a papírunkat, mert a szabály az szabály, ha ASes egy gyerek, akkor neki sni-snek kell lennie, hiszen minden ASes gyerek speciális segítségre szorul és azt - szerinte - csak az óvodában kaphatja meg. (mindezt úgy, hogy a papír előtt tényleg nem értette, miért viszem el egyáltalán kivizsgálásra a fiam!)
Nem adtam oda a papírt és nagyon sok harcomba került, hogy egyezséget tudtunk kötni és nem lett sni-s a fiam. Viszont belegázoltam az önérzetébe, hiszen én vettem észre olyat a fiamon, amit neki kellett volna. Ezt nem tudta nekem megbocsájtani, így megfenyegetett, hogy ha a körzetes iskolán kívül bárhová máshová adom a fiam iskolába, akkor azonnal elküld a szakértőibe és szól, hogy tudja, hogy ASes papírunk van. Az a helyzet, hogy, amióta papírunk van, azóta úgy beszél az oviban a fiammal, mint egy ért.sérülttel, ahelyett, hogy picit motiválná a közös foglalkozásokra, egy-egy alkalommal - amikor kivételesen a fiam nem akarja, mert amúgy akarja - egyből megengedi neki, hogy játsszon, amit akar, nem kell részt vennie semmiben (csak, hogy egyel kevesebb gyerekkel kelljen foglalkoznia) és a végén ott tartottunk, hogy a fiam pontosan abba a kalapba került, mint az ért.sérült, auti kisfiú és a hiperaktív, szintén kicsit sérült másik kisfiú. Semmilyen előnye nem származott abból, hogy tudták, mit kéne vele csinálni. Nem a fejlesztésre gondolok, hanem arra, hogy hogyan kéne bánni egy aspi kisgyerekkel. A fiam lett az Aspi, nem volt többé N. a fiam, hanem Az Aspi. Mindig, imnden alkalommal megemlíti az óvónő, hogy és mint tudjuk, a fiam "ilyen". De nem tudom, mi az az ilyen, azon kívül, hogy az óvónő folyton ezt mondja.
A lényeg, hogy egy ebben az országban sajnos annyira rosszul működik az integráció (mint itt mindenki tapasztalhatja), hogy egyáltalán nem minden esetben, egyáltalán nem minden autinak jó, ha nyilvános a diagnózis. Rengeteg olyan auti van, mintn a fiam is (és tényleg sokan vannak velünk egy cipőben), akiknél a fejlesztés úgyis magán úton történik és otthon, a közösségben pedig bőven elég, ha a tanárnő, óvónő tud a problémánkról és DISZKRÉTEN kezeli.
Nekünk most nagyon nehéz az iskola kérdés, amúgy is nehéz, de így, hogy meg vagyunk fenyegetve a szakértőivel (ami ugye nyilván a halálos ítéletünk lenne, mert mérnek neki egy szar IQt pl, vagy csak olyan iskolába mehetünk, ahol az alapító okiratban van autizmus, de lényegében nem kapunk ezért semmi pluszt egyik iskolától sem, mert asszisztenst mi úgysem kapunk, a nálunk súlyosabb autik sem kapnak, én nem tudok aszsizstent fizetni, és csak bélyeg maradna a fiamon, ami miatt az amúgy tök nehezen barátkozó fiam teljesen el van vágva, hogy NT kapcsolatokat építsen ki és folytatódna tovább, hogy nem N. a fiam lesz az osztály része, hanem Az Aspi gyerek és őt ez sajnos hátráltatja, nem elősegíti a barátkozását - legalábbis egyelőre így van, később ez változhat, de akkor ráérünk megmondani mindenkinek), tehát így, hogy meg vagyunk fenyegetve a szakértőivel, csapdába estünk. Csak a körzetes, piros iskolába tudunk menni, azzal a csoport gyerekkel, akik most szekálják, inzultálják (akik a játszón fojtogatták) a fiamat. Még csak esélye sem lesz új lappal indulni. Persze, van még a Waldorf, de valószínűleg oda nem fognak felvenni minket, mert túljelentkezés van.
Köszönhetem ezt annak, hogy elmondtam a diagnózist az óvónőnek.
Ezt főleg azoknak szánom, akik még ovi előtt vannak vagy ovi közben jönnek rá, hogy gond van a gyerekkel és nem feltétlenül az oviban van a nagy gond, tehát az ovi nem küldi őket sehová. Aki ovi előtt áll, az is nagyon jól gondolja meg, hogy milyen érintettségű a gyerek, mert egyáltalán nem biztos,hogy megéri a pecsétet a gyerekre nyomni csak azért, hogy némi vizuális megsegítést kapjon az oviban. Tapasztalatból mondom, tudom, hogy biztosan könnyebb ezekkel a vizuális segítségekkel minden aspi elboldogulása, de van egy határ, amikor többet ár maga a bélyeg, mint amennyit az ovin belül használnak ezek a segítségek. Nehezebb ezek nélkül nekik, de ha valóban jó képességű a gyerek, akkor nagycsoportra bele fog jönni és lesz esélye bélyegmentesen, mégis neki megfelelően leélni a gyerekkorát, hiszen otthon megkapja a neki való fejlesztést, vizuális segítségeket, tehát ki tudja engedni magát és nem kell NT módon viselkednie. De az ilyen enyhe gyerekeknél úgyis ez a cél, hogy közösségben tanuljanak meg a lehető legjobban NT módra viselkedni, mégha ez sosem fog sikerülni, de közelíteni lehet. Ha ezt megtanulják gyerekként, akkor felnőttként már készségre szinte fog beépülni ez és nem fognak tőle nagyon elfáradni.
Tényleg, ne értsetek félre, azokról a gyerekekről beszélek, akik nem tűnnek ki nagyon egy ovis közösségből mindenféle megsegítés nélkül sem, nem akadályozzák a csoportot és számukra is tolerálható az ottlét, vagy még élvezik is. Nem azokról beszélek, akik nem tudnak beszélni vagy egyéb, tényleg látványos jegyeket viselnek magukon.
Voltam a Kincskereső iskolában. Látták a zárójelentésünket, beszélgettem velem (kérdeztek a fiamról sokat), elolvasták a jellemzésemet (mindent őszintén leírtam, elég sok rosszat is) és azt mondták nekem, hogy fantasztikus fejlődési íven ment át a fiam és az ő tapasztalatuk szerint ez még folytatódik pár évig ebben a korban, ha továbbra is ilyen tudatosan, kitartóan foglalkozunk a fiammal. És ezt úgy értük el, hogy az oviban semmilyen segítséget nem kapott. Csak itthon és a fejlesztéseken. Azért írom ezt, mert azt hiszem, ez egy sikertörténet már most! 3 hónapos kora óta nonstop fejlesztés alatt áltt a fiam (akkor még hipotónia miatt), 2 éve kapja az auti spec fejlesztést, ami a fejre állított életünket visszaterelte a normális mederbe és nem véletlenül mondjuk MA azt a fiamra, hogy olyan enyhe eset, hogy még szakember sem mondja meg róla 1 alatt, hogy gond van. 2 éve nem volt ennyire enyhe eset, látványos jelekkel, gondokkal, rossz beszéddel, tele tünetekkel. És ehhez a fejlődéshez nem volt szükségünk az ovis sni-s státuszra, vagy az ottani vizuális segítségekre (pedig itthon nagyon kellettek), mégis ment.
A hibát ott követtem el, hogy egy megbízhatatlan óvónőnek elmondtam.
Remélem, hogy van, akinek segít a mi történetünk. Bocs, hogy ennyit írtam...