Az új köznevelés törvény tartalmazni fog néhány alapvető változást, amely érinti az autizmussal élő gyermekeket is.
- Fokozatosan (először megteremtik a tárgyi és személyi feltételeket) bevezetik a 3 éves kortól kötelező, napi 4 órai óvodai foglalkozást. Ez azt fogja vélhetően eredményezni, hogy emelik a csoportlétszámokat. Ha a gyermek diagnózis nélkül kerül az óvodába, akkor nem vonatkozik rá az SNI gyerekekre megállapított létszám-maximum, tehát akár 30, vagy még több fős csoportba is kerülhet. A nagy csoport-létszám az autizmussal élő gyerekeknek többnyire kedvezőtlen.
- A Parlament elfogadta azt a módosító indítványt, miszerint a település jegyzője a szülő kérelmére és az óvodavezető, valamint a védőnő egyetértésével az ötödik életév betöltéséig felmentést adhat majd a kötelező óvodai nevelésben való részvétel alól, ha a gyermek családi körülményei vagy sajátos helyzete ezt indokolja.
- Amennyiben a gyermeket az óvónők kiszűrik, már nem a nevelési tanácsadóba fogják küldeni, hanem egyenesen a szakértői bizottsághoz.
- A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek, akinél azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában maradhat, s ezt követően válik tankötelessé. A tankötelezettség kezdetéről az óvoda vezetője, ha a gyermek nem járt óvodába az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság, az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülő kezdeményezésére az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság dönt.
- Az alternatív iskolák eltérhetnek a központi kerettantervtől, de a többletköltségeikhez központi költségvetési többlettámogatást nem igényelhetnek.
- Az általános iskolai oktatás 16 óráig fog tartani (felmenő rendszerben, tehát az iskola legalacsonyabb életkorú osztályával kezdve) választható iskolaszervezési formaként. Ezen iskolaszervezési forma esetén nincs mód arra, hogy a tanulókat felmentsék foglalkozások alól.
- A szakértői bizottság az iskoláknak SNI vagy beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézséggel küzdő tanulónkként (az osztály heti időkeretén felül) heti 10 egyéni fejlesztési órakeretet biztosít, ami az egyes hetek és a tanulók között átcsoportosítható.
- Az új rendszer szerint heti 5 testnevelési óra lesz az általános iskolában, amiből heti 2 óra kiváltható pl. műveltségterületi oktatással, versenyszerű sportoló esetén egyesületi edzéssel, iskolai sportköri edzéssel.
- A tankötelezettség a tanuló tizenhatodik életévének betöltéséig tart. A sajátos nevelési igényű tanuló tankötelezettsége meghosszabbítható legfeljebb a huszonharmadik életévének betöltéséig. A tankötelezettség meghosszabbításáról a szakértői bizottság dönt.
- A szülő kérelmére a tankötelezettség magántanulóként teljesíthető. Ha az iskola igazgatójának megítélése szerint a tanulónak hátrányos, hogy tankötelezettségének magántanulóként tegyen eleget, vagy az így elkezdett tanulmányok eredményes folytatására vagy befejezésére nem lehet számítani, köteles erről értesíteni a gyermek lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes kormányhivatalt, amely a gyámhatóság és a gyermekjóléti szolgálat véleményének kikérése után dönt arról, hogy a tanuló milyen módon teljesítse tankötelezettségét. Halmozottan hátrányos helyzetű tanuló esetén az iskola igazgatójának döntéséhez be kell szereznie a gyermekjóléti szolgálat véleményét.
- A gyermek, tanuló joga, hogy a nevelési-oktatási intézményben, családja anyagi helyzetétől függően, külön jogszabályban meghatározott esetekben kérelmére térítésmentes vagy kedvezményes étkezésben, tanszerellátásban részesüljön, továbbá, hogy részben vagy egészben mentesüljön az e törvényben meghatározott, a gyermekeket, tanulókat terhelő költségek megfizetése alól, vagy engedélyt kapjon a fizetési kötelezettség teljesítésének halasztására vagy a részletekben való fizetésre. Az elsőtől a nyolcadik évfolyamig, továbbá a gyógypedagógiai nevelés-oktatásban az állam biztosítja, hogy a tanuló számára a tankönyvek térítésmentesen álljanak rendelkezésre.
- "47. § (1) A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították. A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.
(2) A sajátos nevelési igényű tanuló számára megfelelő ellátást nyújtó nevelési-oktatási intézményt a szülő választja ki az illetékes szakértői bizottság szakértői véleménye alapján.
(3) A sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése, tanuló iskolai nevelés-oktatása, továbbá kollégiumi nevelése az e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben, konduktív pedagógiai intézményben, óvodai csoportban, iskolai osztályban, vagy a többi gyermekkel, tanulóval
részben vagy egészben együtt, azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban (a továbbiakban: a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók – külön vagy közös vagy részben közös – nevelésében és oktatásában részt vevő óvoda és iskola, kollégium együtt: gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézmény) történhet.
(4) A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló neveléséhez és oktatásához az alábbi feltételek szükségesek:
a) a gyermek, tanuló külön neveléséhez és oktatásához a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelg gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatása, a neveléshez és oktatáshoz szükséges speciális tanterv, tankönyv és egyéb segédlet,
b) egyéni előrehaladású képzéshez, integrált óvodai neveléshez, iskolai nevelés-oktatáshoz, fejlesztő neveléshez, fejlesztő nevelés-oktatáshoz, az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti foglalkozáshoz szakirányú végzettségű gyógypedagógus, a foglalkozásokhoz speciális tanterv,
tankönyv, valamint speciális gyógyászati és technikai eszközök,
c) a fejlesztési területek szakértői bizottság által történő meghatározása.
(5) A gyermek külön óvodai nevelését végző óvodai csoportot, a tanulók külön iskolai nevelését,oktatását végző iskolai osztályt a sajátos nevelési igény típusának megfelelően kell létrehozni. A gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézményben a gyermek, tanuló
egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs ellátásban is részesül.
(6) A gyermek, tanuló érdekében a kormányhivatal kötelezheti a szülőt, hogy gyermekével jelenjen meg szakértői vizsgálaton, továbbá a szakértői vélemény alapján gyermekét a megfelelő nevelési-oktatási intézménybe írassa be. Ha a szülő a kormányhivatal felhívása ellenére kötelezettségének ismételten nem tesz eleget, a kormányhivatal a gyermek lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes gyermekjóléti szolgálatot értesíti. A szakértői bizottság nem jelölhet ki olyan intézményt, amely helyhiány miatt nem tudná felvenni a gyermeket, tanulót. A szakértői vizsgálaton való részvétel érdekében szükséges utazás költségeit a társadalombiztosítás a szülőnek megtéríti." (T/4856. számú törvényjavaslat a nemzeti köznevelésről)
- Az autizmus spektrumzavarral küzdő tanulót 3 gyermekként kell figyelembe venni az óvodai csoport, iskolai osztály, kollégiumi csoport létszámának számításánál, ha nevelés-oktatásuk a többi gyermekkel, tanulóval együtt történik.
- Az SNI tanuló részére a felvételi vizsgán indokolt esetben biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt, az írásbeli felmérésen biztosítani kell az iskolai tanulmányai során általa használt, megszokott eszközöket, a vizsga szervezésével alkalmazkodni kell az adottságaihoz.
- A tanuló értékelése az első évfolyamon és a második évfolyam félévénél szöveges minősítéssel történik, a második évfolyam végétől pedig osztályzattal történik.
- "Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmenti az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól." (T/4856. számú törvényjavaslat a nemzeti köznevelésről)
- A köznevelési intézményekben nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatok: A köznevelési intézmény többek között nyilvántartja a gyermek sajátos nevelési igényére vonatkozó adatait. Ehhez az adathoz a pedagógiai szakszolgálat intézményei és a nevelési-oktatsi intézmények férhetnek hozzá. A köznevelés információs rendszere (KIR) központi nyilvántartás keretében a nemzetgazdasági szintű tervezéshez szükséges fenntartói, intézményi, foglalkoztatási, gyermek- és tanulói adatokat tartalmazza. A KIR nyilvántartásban szerepel a sajátos nevelési igény ténye. Ha tehát a gyermek a Szakértői Bizottságtól az óvodai évek folyamán diagnózist kap, akkor a sajátos nevelési igény tényéről értesül az összes óvoda és iskola, amely a gyermek további nevelésében érintett lehet (tehát egy esetleges átíratáskor a diagnózist "elfelejteni" nem lehet). Az eddigi rendszerben gyakori volt, hogy mivel nem volt megfelelő integráló iskola, az óvodából a gyermeket már diagnózis nélkül íratták általános iskolába. Valószínűleg erre a továbbiakban nem lesz mód, hacsak a diagnózist a Szakértői Bizottság "le nem veszi".
- Az iskolák üzemeltetését átveszi az állam. (Amennyiben az önkormányzat nem igényli vissza az iskolát.) Az iskolaigazgatókat államilag fogják kinevezni. Valószínűsíthető, hogy sok iskolaigazgatói székben lesz változás. Míg eddig az autizmus oktatási ellátás biztosítását az önkormányzattól igényelhettük, ezentúl az önkormányzat, ha nincs saját üzemeltetésű iskolája, nem fog tudni ebben segíteni. Számomra egyelőre nem világos, hogyan kell majd intézni állami fenntartású iskola esetén az integrációra való igényt.
T/4856. számú törvényjavaslat a nemzeti köznevelésről: www.parlament.hu/irom39/04856/04856.pdf
A fentieket itt vitathatjuk meg: www.auti.hu/index.php/forum/7-ovoda-iskola/2398-az-uj-koeznevelesi-toervenyrl#2398