Az én fiam ép értelmű, 8-éves múlt. Most a fő gond a beszéd nem értése /pedig nagyon sok szót használ már, és rövid mondatokat teljesen helyesen mond/, szó szerint értés, szociális "vakság". A kudarcot nem viseli el, és mivel nem érti a beszédet vagy félre érti, ezért sokszor kiborul, és van, hogy agresszív. Sok más egyéb problémát jól lehet kezelni a napirenddel és PECS-el.
"Lásd a kicsi gyermekben a nagyot!"
Ez szülőtréningen hangzott el Prekop Csillától. Bennem ez mélyen nyomott hagyott, és az utána következő mondatok is.
Kicsi korban csupaszon mászkál a lakásban akár vendégek előtt is a gyermekünk, mosolygunk rajta. De ugyan így mosolygunk, majd ha megteszi 18-évesen idegen helyen? Az én fiam a nadrágját tolta le bárhol, megtanítottuk vizuális segítséggel, hol és mikor szabad, és hol nem. Mára ez már rendeződött, sőt szégyenlős lett.
Sok olyan viselkedés van, ami kis korban elmegy, de ha oviba vagy suliba megy, akkor már óriási gond. Ezért én, ha meglátok valami aggasztó,viselkedést vagy tevékenységet, közbe lépek. Rajzolok szabályt, mindig párban ,"ezt tilos" de így "lehet" "itt nem lehet" de "ott lehet".
Tudatosan készítem a felnőtt életre már most. Dobozos feladatokkal az önálló munkára lehet tanítani. Önállóan kell,hogy levegye a polcról, megcsinálja a feladatot, és tegye vissza a polcra a dobozt, ha kész. Eleinte folyamat ábra segítette. Most már megy a nélkül is.
Meghatározott feladat elvégzéséért zsebpénzt kereshet. Ki választja, mit szeretne vásárolni, arra gyűjtjük a zsebpénzt. Ha összegyűlt, akkor elmegyünk a boltba és megvásárolja.
Minden vizuális eszközökkel van segítve. A pénz fogalmát és hogy honnan van, nagyon nehezen érti.
Mindent az Én könyvében fotókkal magyarázok el neki, ha gyorsan kell a magyarázat, akkor rajzolok.
A szociális viszonyokat sem értette, bármikor oda ment a szomszédhoz és beszélt hozzá "hablatyolt" a szomszéd meg elküldte, ilyenkor csalódott volt. Nem mindenki gyerek barát, sőt volt, hogy felnőtt ember létére ugratta a gyereket. Megkérdezte a fiam tőle, hogy mit csinál, a válasz:"megeszem a füvet" a fiam rohant be hozzám ijedten, és nem értett semmit. Nagyon nehéz elmagyarázni a viccet és az iróniát. Szociális kapcsolatokat is vizuálisan lehet jól szemléltetni. Van egy tananyag, ami fantasztikusan segíti ezt tanítani.
A nyáron a minél nagyobb önállóság tanulása a cél. Sokat segít nekem, ha főzök, hagyom egyedül zuhanyozni, hajat mosni, reggelit készíteni. Ő megy ki a postaládából behozni a leveleket. Persze mindig figyelem a háttérből. Folyamat ábrák segítik.
Mindig nagyon megdicsérem. Ha valami nem megy, még neki hagyom egy-két hónapig aztán újra próbáljuk. Nagyon fontos a jutalom rendszer
kialakítása, napirend, PECS, alkalmazása otthon is. Ha vásárolni megy,a bevásárló lista PECS-ből van, és nagyon élvezi, hogy Apának segíthet.
A testvér konfliktusokat is nagyon jól sikerült rendeznünk PECS-el és napirenddel.A lányom profi lett az eszközök használatában és most már magától rajzol, ha valamit nem ért az öccse.
Szülőként nagyon fontos, hogy következetesek legyünk, ha egyszer kimondtunk valamit, akkor tartsuk magunkat a kimondott szóhoz. Nem könnyű feladat, de bele lehet tanulni, hogy előre gondolkodjunk. Nálunk előfordult, hogy a medencébe ruhástól mentem be a fiamért, mert azt mondtam neki: -Ha nem jössz ki, bemegyek érted! Arra nem gondoltam, hogy én ruhában vagyok. Szerencsére ez szomszédnál történt, 4 méteres kis medencében, bementem ruhástól és kihoztam. Tilos mindenféle, büntetés vagy agresszió /Őt sem szabad erre tanítani/, de ne is fenyegessük. Gondoljunk arra, hogy egyszer lesz majd 180cm magas és erősebb, mint mi. Kerüljük pl:"ha nem hagyod abba, úgy elverlek", mert úgyse verjük meg, vagy "ha nem csinálod meg, nem megyünk az állatkertbe" mert úgyis elmegyünk, mivel be van ígérve a másik gyereknek is.
Ha valamit nagyon nem akar megcsinálni, kössünk vele szerződést, ha megcsinálod, akkor jutalmul..... kapsz. Vagy ajánljunk kompromisszumot, pl: Mit szeretnél, fürdeni, vagy zuhanyozni? Melyik házi feladatot csináljuk először, matek, vagy írás? Milyen színű legyen a szobád fala, kék vagy fehér? Így Ő is dönthet az életében fontos dolgokról. Magabiztos lesz, és nyugodt.
Vannak dolgok, amit a szobájába megtehet pl: Szabad dühösnek lenni, dühöngeni, de a szobájában, a nappaliban nem. Ugyan ez vonatkozik a hangoskodásra, éneklésre.
Nagyon fontos, hogy a szülök szakemberek és óvónők vagy tanárok együtt működjenek a gyerek érdekében.
Fiam nem értette az idő múlását, ezt homokóra segítségével tanultuk meg. Ma már digitális karórája van, ami segít neki a napirendnél is. Tudni fogja felnőttkorban, hogy mit jelent, ha időre kell mennie majd valahová.
Mikor nem találtunk neki ovit, akkor a szomszéd gyerekek felügyeletét elvállaltam ingyen. Nagyon sokat tudtam neki tanítani, a társas viselkedésről, közös játékokról, hogyan kell játszani a gyerekekkel, várakozni a sorra kerülésre stb. Most a nagyobb fiúkkal barátkozik, és ebben segítem. Délutánonként jönnek a szomszéd gyerekek. Nagyon sok konfliktus adódik, de így tudom megtanítani, hogyan kell ezekre reagálni és válaszolni. Az iskolában nem biztos, hogy lesz ideje a tanító néninek erre figyelni. Felnőttkorában is lesznek konfliktusok,amiket kezelnie kell majd valahogy.
Mindig előre tervezek és gondolkodom. Tegnap levettük a naptárából a július hónapot, és mutattam neki, következik augusztus és utána vége a nyári szünetnek. Mivel szeptemberben iskola, ezért augusztusban minden nap tanulunk egy kicsit. Ne legyen nagyon nehéz a szeptemberi suli kezdés. Van vizuális heti rendünk és iskolába viszi magával a rajzos éves asztali naptárát, így minden programot tud előre. Felnőttként ezt határidő naplónak nevezzük. A napokat színkódokkal tanítottam meg neki.
Minden felmerülő nehézségben a gyógypedagógusunk segített, és készítettünk vizuális segítséget az adott problémához.
Ezúton is örök hála gyógypedagógusunknak, Solt Annának aki segít a mai napig a gyerekeimnek.
Köszönet Prekop Csilla gyógypedagógusnak a fantasztikus szülő képzésekért, előadásokért és szakmai útmutatásért.