- A sikeres megoldáshoz minden esetben fel kell tárni a problémás viselkedések oki hátterét. Így az első lépés a helyzetek megfigyelése és elemzése. Ehhez kölcsönösen meg kell osztanunk az információkat, a szülőknek tehát el kell mondaniuk, ha tapasztaltak hasonló problémát, és azt is érdemes megbeszélni, hogy mit gondolnak az okokról és a kezelési módokról.
- A megváltozott viselkedés jelezhet betegséget is (főleg, ha a gyermek nem tudja megosztani a közérzetére vonatkozó információkat), így hirtelen és nagymértékű viselkedésváltozásnál érdemes erre is figyelni.
- A problémás viselkedések azonban nem feltétlenül jelentkeznek minden környezetben, hiszen az otthoni és az óvodai elvárások, szokások, maguk a kommunikációs helyzetek nagyon sok szempontból különböznek. Néha a gyerekek csak otthon mutatnak problémás viselkedéseket, néha pedig csak az óvodában. Ez nem feltétlenül jelenti, hogy az óvónők vagy a szülők hibáznak, egyszerűen csak más és más, különböző nehézségű helyzeteket él át a gyermek.
- Az óvodai környezet például lehet szenzorosan nagyon megterhelő, előfordulhat, hogy túl sok váratlan változás következik be, túl magasak a követelmények. Sokszor a kortársakkal való együttműködés okoz nehézséget, de az is gyakori, hogy a környezet nem érti az autizmussal élő gyermek kommunikációs jelzéseit (különösen, ha nem beszélő gyermekről van szó).
Ajánlott irodalom: Janoch Mónika: Problémás viselkedések megelőzése és kezelése autizmus spektrum zavarokban (Kapocs Kiadó)
Fórum topic a viselkedészavarokról itt.
Az autizmusban érintett családok összetartóerejének növelése, társadalmi beilleszkedésük elősegítése, hátrányos helyzetük csökkentése program az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával és a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósul meg.