auti.hu
  • Először vagyok itt
    • Bevezető információk pedagógusoknak
    • Bevezető információk szülőknek
    • Információk autizmusban közvetlenül nem érintetteknek
  • Alapvető információk
    • Mi az autizmus
    • Diagnózis előtt
    • Frissen diagnosztizálva
    • Az autizmus költségei
    • Alarm jelek
  • Diagnosztika
    • Diagnosztizáló helyek vidéken
    • Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottságok
    • Diagnosztizáló helyek Budapesten
    • Vizsgálatok, diagnosztizáló módszerek
  • Fejlesztés
    • Letölthető fejlesztő feladatok
      • Érintett szülők által készített fejlesztő feladatok
      • Gyerekeknek ajánlott oldalak
    • Fejlesztő helyek
    • Fejlesztési típusok
      • Babzsák Fejlesztő Program
      • Logopédia
      • ABA terápia
      • Son-Rise
      • Floor Time
      • Ayres terápia
      • TSMT
      • Delacato/Alapozó Terápia
      • Kutyás terápia
      • Lovas terápia
      • Zeneterápia
      • TEACCH
  • Család és autizmus
    • Óvodai évek
    • Iskolai évek
    • Felnőttkor
    • Nagyszülőknek
    • A kezdetek
  • Lakóotthonok, támogatott lakhatás
  • Munka
  • Sport
  • Étkezés és autizmus
    • Étkezési zavarok
    • Diéták
  • Kommunkáció-beszéd
  • Érzékelési zavarok
  • Viselkedészavarok
  • Nevelés
    • Nyaralás
    • Egészség
    • Önállóság
    • Autista gyermekek veszélyben
    • Ünnepek
    • Szociális fejlesztés
  • Oktatás
    • Óvoda
      • Szegregált nevelés az óvodában
      • Integráció az óvodában
      • Autista gyermeket fogadó óvodák
    • Iskola
      • Integráció az iskolában
      • Magántanulói státusz
      • Szegregált iskolai ellátás
      • Autista gyermeket fogadó iskolák
    • Oktatás külföldön
    • Óvoda-Iskola kereső
  • Egészségügyi ellátás
  • Pedagógusoknak
  • Vizuális segédeszközök
    • A vizuális támogatás alapjai
    • Képcserés kommunikáció
    • Tér- és időstruktúra
    • Folyamatábrák
    • Én-könyv, szabályoldalak
    • Napló, élménykönyv
    • Szociális történetek
    • Strukturált feladatok
    • Motiváció
  • Kutatási eredmények
  • Érdekképviselet
    • Juttatások
    • Jogszabályok
  • Ajánló
    • Ajánlott irodalom
    • Ajánlott filmek
    • Ajánlott oldalak
  • Fórum
  • Hírek
  • GyIK
  • Autizmus shop
  • Blank article

Autista gyermekeket fogadó szegregált óvodák értékelése: Eredmények, szülői válaszok

Részletek
Írta: Administrator
Kategória: Szegregált nevelés az óvodában
Megjelent: 2019. július 26
Találatok: 7761

A bevezető itt olvasható.

Az óvodai szinten még magasabb arányban integrálja a gyerekeket a rendszer: a válaszadók gyerekeinek 76%-a integráltan, vagy részegesen integráltan jár óvodába. A szegregált óvodák előnye, hogy több a segítő pedagógus és sokkal jobb arányú a vizuális támogatás, mint az integrált óvodákban, azonban az autizmus-specifikus fejlesztés ezen intézmények egy részében is hiányos.

Létszámok

A szegregált intézmények óvodai csoportjainak létszáma többnyire 6-15 fő közti (84%). 

A pedagógusok autizmusban való felkészültsége

A válaszadók túlnyomó többsége szerint (84%) a gyermek óvónőjének/gyógypedagógusának a felkészültsége jó, vagy kiváló. A másik óvónő/gyógypedagógus/egyéb pedagógus autizmusban való tájékozottságával a szülők 76%-a elégedett.

Autizmus-specifikus támogatások, fejlesztések

Sajnos nem minden gyermek esetében biztosított a folyamatos autizmus-specifikus gyógypedagógusi jelenlét: 9 fő jelezte, hogy nincs min. napi 4 órában a gyermekük mellett autizmus-specifikus gyógypedagógus. A gyógypedagógiai asszisztens majdnem minden esetben adott.

A vizuális támogatásokat a gyermekek 88%-a megkapja. Ezek általában teljeskörűek, néhány esetben korlátozódik a támogatás csupán a tárgyas vagy képes napirendre.

A szakértői bizottság által előírt fejlesztést a gyerekek 44%-a nem kapja meg a megfelelő óraszámban.

Ebben a szegmensben is az autizmus-specifikus fejlesztés az, ami hiányzik vagy kevesebb, és szintén a logopédiát és mozgásfejlesztést hiányolják még néhányan.

Az óvodában tartózkodás időtartama

A gyerekek többsége (72%) 5-8 órát tölt az intézményben. Akik ennél kevesebb időt töltenek az intézményben, azok főleg a szülő kérésére vagy szervezési okból járnak be csak pár órában. 3 esetben az óvoda nem vállalja a gyermeket több órában (4 órát vállalnak).

A pedagógusok és csoporttársak hozzáállása

A szülők mindössze két esetben jelezték, hogy a pedagógusok nem befogadóak a gyermekükkel szemben. A csoporttársak is általában befogadóak, szintén 2 esetben tapasztalható kirekesztő viselkedés. Bántalmazás 5 esetben fordul elő, mindegyik esetben a kortárs a bántalmazó. A pedagógusok mindegyik esetben fellépnek a bántalmazás ellen.

Az intézmény épülete, felszereltsége, megközelíthetősége

A szülők 44%-a problémát észlel az intézmény épületével kapcsolatosan: a többség az épület felújítatlanságát és a gyenge felszereltséget említette, több esetben pedig nagyon messze van az intézmény a gyermek lakhelyétől.

A pedagógusok munkájának értékelése

A válaszadók 76%-a elégedett a pedagógusok munkájával. Pár esetben nem támogatják a gyermek kommunikációját/szocializációját, a pedagógusok nem felkészültek az autizmus terén, nem elégséges a szülők és pedagógusok közti kommunikáció.

A csoporttársak

A csoporttársakkal is elégedett a többség (szintén 76%). A nem elégedett szülők elsősorban arra panaszkodtak, hogy a többi gyermek is autista, így nehéz kapcsolatokat kialakítani, vagy egyéb ebből adódó probléma van, pl. zavaró viselkedések eltanulása.

 

Összefoglalás:

A csoportok létszáma a feladat nagysága és az autista gyermekek gyakori túlérzékenysége miatt sok esetben túl magas. A pedagógusok autizmusban való felkészültsége általában jó. Azokban az esetekben, ahol ez nem így van, ott képzésekkel segíteni kellene a pedagógusokat. A vizuális támogatások többnyire biztosítottak, de ennek el kellene érnie a 100%-ot.

Komoly probléma, hogy a gyerekek 44%-a nem kap megfelelő óraszámban autizmus-specifikus fejlesztést szegregált óvodában. 

A felmérésben résztvevő szülők válaszai alapján az óvodában tartózkodás időtartama általában megfelelő. A pedagógusok és gyermekek jellemzően befogadóak. A pedagógusok igyekeznek a pár esetben megjelenő kortárs általi bántalmazást leállítani. Az intézmény épületével kapcsolatban néhányan jelezték a felújítás és az eszközpark bővítésének szükségességét. A pedagógusok munkájával a többség elégedett, a pár problémás eset a pedagógusok autizmusban való tájékozatlanságából adódik elsősorban. Általában a csoporttársakkal sincs probléma, a gond inkább a szegregált jellegből adódik: nehezen alakítanak ki kapcsolatokat a gyerekek egymás közt, viszont eltanulhatnak kellemetlen szokásokat egymástól.

Az autista gyerekeket fogadó óvodák listája itt található.

Kapcsolódó cikk: Szegregált nevelés az óvodában

Kép: KOMUnews, Flickr

Szegregált nevelés az óvodában

Részletek
Írta: Szanya1
Kategória: Szegregált nevelés az óvodában
Megjelent: 2018. április 18
Találatok: 8650
Az óvodás korú autista gyermekek esetében az integráció a jellemzőbb ellátási forma, mivel az óvodában még sokkal toleránsabb a rendszer, nem az oktatás, hanem a nevelés hangsúlyosabb. Ha a szociális és kommunikációs sérülés súlyosabb, illetve ha erős viselkedészavarok színesítik a képet, akkor szokott felmerülni a szegregált óvoda, mint lehetőség. 
 
Kép: Flickr, Nicole Mays
Kép: Flickr, Nicole Mays
 
Milyen esetekben jó választás a szegregált óvoda?
 
- ha a gyermek nem szobatiszta
- ha társultan súlyos vagy középsúlyos értelmi fogyatékos 
- ha  autizmus-specifikus gyógypedagógusok dolgoznak a csoportban 
- ha nagy óraszámban biztosított az autizmus-specifikus fejlesztés
- ha adott az egyénre szabott vizuális támogatás
- ha a gyermek nem bírja a nagy létszámot
- ha a környező integráló óvodák nem tudnak megfelelő óraszámban autizmus-specifikus fejlesztőt/vizuális támogatást, esetlegesen gyógypedagógiai asszisztenst biztosítani
- ha a gyermek el tudja viselni az adott esetben erősen viselkedészavaros/hangos társakat
- ha a gyermek nem hajlamos kellemetlen viselkedéseket eltanulni
 
A szegregált óvoda adott esetben jó lehetőséget biztosíthat a koncentrált fejlesztéshez a problémás területeken, felgyorsulhat a kommunikáció fejlődése, az önállóság javulhat. Hátránya lehet, hogy a gyermek eltanulhat problémás viselkedéseket, stresszelheti a többi gyerek viselkedése, hangossága, valamint autista csoportban kortárs neurotipikus példát nem lát. Azonban ha a szakemberek felkészültsége és motivációja jó, a szülő és pedagógusok együttműködőek, akkor a szegregált nevelés elősegítheti a későbbiekben az integráló intézménybe való zökkenőmentes, vagy legalább kisebb nehézségekkel járó átmenetet, beilleszkedést.
 
Egy alapos leírás egy autista csoportban végzett munkáról: Kigyósiné Hadi Karolina gyógypedagógiai tanár, Bárczi G. EGYMI Kaposvár: Autizmussal élő gyermekek nevelése, oktatása
 
 
Autista gyerekeket fogadó óvodák listája itt.

Belépés

  • Elfelejtette a jelszavát?
  • Elfelejtette a felhasználónevét?
  • Fiók létrehozása
  • Impresszum
  • Fórumszabályzat
  • Kapcsolat
  • Felhasználói menü
  • Rólunk
  • Oldaltérkép
  • Adatvédelmi szabályzat
  • Regisztráció
  • ÁSZF