Apróbetűs résznek gondoljuk, amit mi most érintett szülőként leírunk azért, hogy aki most kezdi ezt az utat, erőt kapjon és felvértezzük egy kicsit a mindennapok nehézségeivel szemben.
Mikor megtudod a diagnózist, le vagy sújtva, egy világ omlik össze benned. Adj időt magadnak. Teljesen normális, amit most érzel. Mindannyian ezt éreztük a diagnózis után. Ezen túl kell jutni és meg kell kezdeni valahogy az új világ felépítését, ami nem lesz szokványos és mindennapi. Egy új élet lesz, ami ismeretlen és napról napra épül fel.
Tájékozódj, olvass, kezd el megismerni ezt az új világot. Nincs még egy ilyen gyermek, mint a Tiéd , ezért óvatosan, megfontoltan kezeld a tanácsokat, amit nem szakemberek adnak. Minden információnak járj utána, győződj meg saját szemeddel a tényekről. „ Városi legendák” tévútra vihetnek.
Ne legyél túl maximalista, ne akarj mindent egyedül csinálni, mert túl hamar kimerülsz. Keresd a segítséget! Ha van rá módod, vond be a családot, régi barátokat a gyermek gondozásába, vagy keresd a lakóhelyeden lévő segítő szolgálatot és kérj tőlük segítséget néha.
Légy türelmes!
Mozdulj ki otthonról, hogy fel tudj töltődni. Könnyebb így a következő naphoz kezdeni. Ez nem önzés részedről.
Keresd a kapcsolatot hasonló helyzetű szülőkkel. Hasznos tanácsokat kaphatsz tőlük. Vannak egyesületek, amelyeket érintett szülők hoztak létre és az interneten fórumok, amelyeken akkor is tudsz beszélgetni szülőtársakkal, ha épp nincs időd vendégeket fogadni, vagy látogatóba menni.
Vegyél észre minden apró fejlődést és vezess róla naplót! Rosszabb napokon vedd elő, és koncentrálj az örömteli változásokra, nagy erőt ad a folytatáshoz!
Dicsérd a gyermeked minden pozitív tettéért.
Gyermeked autizmussal élő, de fontos tudni, hogy elsősorban gyermek, ezért beszélj hozzá még akkor is, ha úgy tűnik, nem figyel rád. Rövid tőmondatokat használj, egyszerűen fogalmazz. Próbálj vele játszani az ő szintjének megfelelő játékokat!
A kedvenc ételeket, tevékenységeket, játékokat ne használd el a mindennapokban. A fejlesztésekhez ezek nagyon fontosak, sokszor ezek segítségével lehet nagy eredményeket és áttörést elérni.
Fontos, hogy megtaláld a megfelelő szakembert, akiben megbízol, és aki segíteni fog ezen az úton előre haladni. Ha úgy érzed egy idő után, hogy mégsem megfelelő a választott fejlesztő, akkor keress másikat! Előfordul, hogy a gyógypedagógus belefárad a munkába, ez esetben beszéld át vele a folytatást.
Ha az óvodában, iskolában problémák merülnek föl, kérj nyílt napot, hogy megnézhesd, mivel telnek gyermeked délelőttjei! Ha valamivel nem értesz egyet, beszélj az óvópedagógussal/osztályfőnökkel, vagy akár az intézményvezetővel is. Keressétek együtt a megoldást! Kérd meg őket, hogy konzultáljanak a gyermek fejlesztőjével is. Ha végképp nincs más megoldás, válthatsz csoportot/osztályt, óvodát/iskolát, vagy akár intézménytípust is, ha szükséges, de vedd figyelembe, hogy gyermekednek nehéz lesz a váltás.
Az óvodai beszoktatás, iskolakezdés előtt érdemes vizuális segítséggel felkészíteni gyermekedet. Ha nem vagy még benne gyakorlott, kérj segítséget a fejlesztőtől, vagy tapasztaltabb szülőtársaktól.
Betegség esetén, ha orvoshoz fordulsz a gyermekkel, nem kötelező közölnöd, hogy gyermeked autizmussal él. Ha viszont különleges bánásmódra van szükségetek, akkor ne szégyellj segítséget kérni!
Gyermekedet vizuális segítségekkel könnyebben megtaníthatod az önállóságra, ami egy napon nagyon fontos lesz neki.
Ha szükséges légy a gyermeked ügyvédje és harcold ki, amit a törvény előír és enged. Ne hagyd magad félrevezetni. Légy mindig naprakész és tájékozott.
Sok erőt és kitartást, fedezd fel ezt az új érdekes világot, próbáld a pozitív dolgokat hangsúlyozni, átélni és a negatív élményeket elemezni, tanulni belőle, aztán hátad mögött hagyni.