- Hozzászólások: 2
Én könyv
- Taki71
-
Témaindító
- Nem elérhető
Én könyvet kell készítenem. Új vagyok ebben a dologban. A feladatom az érzelmeket kell lefényképeznem,de nem igazán világos nekem,hogy mit fényképezzek. Példát is tudok írni miről kell fényképeznem, de így sem értem...
köszönöm előre is!
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- katalyn76
-
- Nem elérhető
- Hozzászólások: 194
Még mi sem csináljuk az én könyvet de ez egy használható oldalnak tünik
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- sünöcske
-
- Nem elérhető
- Gizmo 12 éves nem beszélő autista
- Hozzászólások: 2395
Én az érzelmeket az elején csak ezzel a két jellel jelöltem
Viszont, ha le tudod fényképezni az arcát amikor fél, aggódik v. netalán mérges a hangjára.
Most adtál egy ötletet, hogy lefényképezem amikor dühös (nem túl sűrűn van) ill. az arcjátékát. (nyelvnyújtós van az a szeretem-ek között van, mert imádja, ha fúj a szél.)
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Taki71
-
Témaindító
- Nem elérhető
- Hozzászólások: 2
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Nem elérhető
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Az Én-könyvünk már megvan. Most már élménynaplót készítgetek. 1-1 fontosabb mozzanatot fényképezek és arról írok.
Kérdés: hogy helyes a kép melletti komment élménynapló esetén?Konkrétan ma ezeket írtam:
(2 fénykép mindkettőn fagyit eszik) Ma kétszer fagyiztam. Otthon pálcás fagyit ettem. Aztán elmentünk fagyizni. Ott epres fagyit ettem
(Másik oldalon 3 kép, az aznapi játszóterezésről)
Játszótéren voltunk. Mászókáztam és csúszdáztam. Tomi hintázott.
Ez így jó?
Konkréten a múlt időn kinlódok, mert bár nehezen érthető a beszéde, úgy sejtem ő azt még nem használ. Viszont ezeken a képeken már nem általánosságban beszélek (házról emberekről). múl idő nem kikerülhető, sőt!
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- Nem elérhető
- admin
- Hozzászólások: 13667
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- Nem elérhető
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Múlt idő kikerülése: A képen fagyit eszek. Nagyon szeretem a fagyit. Boldog vagyok.
A képen hintázok. (És mellé egy hinta bm kép.)
Mi már azt is mellé írtuk, hogy : segítség nélkül tudom lökni a hintát. Nagyon ügyes vagyok. (büszke bm kép.)
Érzelmek: Nekünk van olyan oldalunk, mikor nagyon boldog volt, vagy mikor nagyon sírt. Történés képekkel: hosszú sor az ugrálóvár előtt. Nem mehettem be. Nagyon sírtam és dühös voltam. Ott a fénykép róla, és alatta a megfelelő bm képek.
Ez a fülbefogás jó ötlet, én is beteszem magunknak.
Raktam olyan oldalt is, mikor én vagyok nagyon mérges, mert rosszat csinált. Ez is amolyan kis képregényes, végén meg az én fényképem.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Nem elérhető
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Jövő héten megyünk Annához, majd őt is megkérezem.
Csak a képleírásnak is van értelme (jelen idős) és a múlt idős visszaemlékezésnek is. Ez utóbbinak talán úgy, ha miután elvettem előle a képet méhegyszer elismételjük azt emlékezetből.
Igen kicsit még több mint amit tud, de mindig a tudása előtt kell járni sztem 1-2 lépéssel. Legalábbis ezeket a mondatokat sztem betanulja és jó esetben, ha meg is érti jókor, jó helyen ismétli a továbbiakban.
Labolen jó hogy írod az érzelmeket, lassan elkezdek én is komolyabban foglalkozni ezzel. Mostanáig mindig nevetett rajtam amikor szomorú vagy mérges arckifejezést vágtam, de ha szóban is mondtam hogy mérges vagyok akkor már nem nevetett.
Matricás feladatlapokon (NT gyerekeknek) is többször előjött hogy melyik gyerek mosolyog vay vidám? Ez egyáltalán nem megy össze vissza mutogatta. Sőt volt hogy többször megvettem ugyanazt a feladatlapot még akkor sem, pedig már a szájat többször átszineztük.
Na de majd idővel ez is menni fog, csak szívás hogy minden ennyire sziszifuszi, azaz remélem nem felesleges csak erőn felüli...
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- Nem elérhető
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Mi a játszóterezést az én-könyvbe raktuk, azok közé az oldalak közé: Mit szoktam csinálni szabadidőmben. És akkor van egy oldal számítógépezés, egy oldal kisvonatozás, és a játszótér. Szeretek csúszdázni.... Mondjuk mi mindig ide megyünk. A különleges játszótér meg múlt időben van az élmények között. Voltunk a nyuszis játszótéren...
Érzelmek: Mi egy jó ideje tanuljuk, szoktuk csinálni a hogyan tanítsuk az elmeolvasás könyvet is, abból vettük az alapvető érzelmeket. Tényleg egy éve gyakoroljuk, de még mindig nem ismeri fel. A szomorút és mérgest simán keveri. A vidám az egyetlen, amit felismer. És ez rajzoknál is így van, mármint nem a begyakorolt ábráknál, hanem pl egy Thomasos képnél.
De a hozadéka, hogy most már megkérdezi: anya most ideges vagy? Anya most gonoszan nevettél? Vagyis érdeklődik. Meg mondja már magáról is, hogy most dühös vagyok. Még toppant is.

Szóval ehhez sok idő kell. Szerintem sokkal nehezebb ezt megtanulniuk, mintha mondjuk a kis-nagy, vagy a színeket tanulnák. Belegondoltam, és olyan nüanszokat kéne figyelni, meg hallani, ami még néha nekem is nehéz. Vagy a férjemnek, ebből adódank a félreértések, ki mikor viccel, vagy ki mikor érzi már bántónak a hangnemet.
Amikor élesebb hangon mondom, hogy akkor most mindenki megáll az út mellett és szétnézünk, akkor sokszor megkérdezi a fiam, anya most ideges vagy? És igazából nem, csak feszült vagyok, hogy nehogy kimenjenek az utcára. Most ezt hogyan mondjam, hogy mi a különbség? Mondjuk így belegondolva, lehet tényleg ideges vagyok egy egyszerű hazameneteltől is! :woohoo: :laugh:
Szóval mi az én-könybe először az ő érzelmeiről tettünk fotókat és ábrákat: vidám, lelkes-izgatott, nyugodt, dühös, és megijedt (ez a vízbeesős eset). Aztán a kistesóról, mikor sírt, mert megütötte; majd rólam, hogy dühös voltam mert nem fogadott szót. És ezeket mindet valami eseményhez kötve: vasútmodell kiállítás, ugrálóváras fesztivál, redőnyleszakadás. Így jobban tudja kötni valamihez, emlékezhet, milyen érzés volt akkor.
Legalábbis mi így csináljuk.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- Nem elérhető
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Nálunk emiatt kérdezgeti, és próbálja megérteni.
Mi csinálunk esti rutint is ebből, de ezt már biztos írtam, a fejnézegetést.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- Nem elérhető
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
A mi én-könyvünk jelenleg ezekből a részekből áll.
(E/1-ben írom, mert a könyv is így íródik)
-én és a családom
-én és az ovim, ovis szabályok, barátom az oviban
-én és a külsőm, mások külseje (szem, haj, fiú/lány)
-miket szeretek csinálni a szabadidőmben, miben vagyok ügyes
-én és az érzelmeim-ehhez kapcsolódó szoc történetek
-vegyes rész: szemkontaktus, hangerő, kérdésfeltevés, bólogatás, egészséges étkezés, kézmosás, betegség.
-apró érdekességek, amiket nem értettem: napszakok, tobozok, gyerekek száma egy családban, szelektív zöld-hulladék gyűjtés... (Amiket nem értett, és képekben magyaráztam el.)
E mellé még egy csomó minden be kéne majd rakni.
-miket nem szeretek csinálni, miben kell még ügyesednem.
-mások érzelmei
Meg igazából mindenféle, ami csak érdekes neki, vagy amit tudnia kell a környezetről, magáról, a világról.
Mint korábban beszéltük, én majd az autizmus is ebbe fogom beépíteni, csak előtte csinálok még egyéb kiegészítő oldalakat. Mik érdekelnek engem, ami másokat nem. Miben vagyok ügyesebb, mint mások, miben kell még fejlődnöm, mi az ami nekem nehézséget okoz, míg másoknak nem. de ezek a témák majd csak később kerülnek elő.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Nem elérhető
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Képzeljétek, kérdezem G -től minek öltözött a farsangon M néni és T néni. Erre mondja bohócnak öltözött, T néni is bohócnak öltözött. Ó mondom az jó.
Na este nézegetem a farsangi fényképeket, amit az óvónő elküldött mailben a levlistán. Látom, hogy egyikük pék a másik kéményseprőnek öltözött. No akkor világosodtam meg, a gyerek a tavalyi élménynaplóját egy az egyben idézte. Basszus én már rég elfelejtettem...
Ennek most örüljek vagy sem? :whistle:
1 óra múlva megvolt az ezéves farsang élménynaplója. G amúgy pincér volt, ügyesen vitte a tálcát és egyszerű volt a jelmez, mert csak fehér feketébe öltöztettem konyharuha a kezében és tálcán műanyag teáscsészék.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- ahajnal
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Mazsika11
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- champ
-
- Nem elérhető
- 9 éves auti fiú, 7 éves nt lány
- Hozzászólások: 2814
Vannak szülők, akik különv ezetnek képes élménynaplót és külön énkönyvet.
Nekünk kombinált van, a fiam születésétől gyűjtöttük össze a fényképeket a fontos eseményekről, magáról, az életéről, majd később bővültek az önismereti fejezettekkel.
3,5 éves gyereknek már lehet készíteni, hiszen a képeket felismeri. Mi nagyon szeretjük, a fiam már velem együtt készíti, ő válogatja össze a képeket és a szöveges részek megírásában is segít.
A legnagyobb segítség az lenne, ha látnál néhányat a valóságban.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Mazsika11
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szanya1
-
- Nem elérhető
- admin
- Hozzászólások: 13667
Szerintem nem annyira az a lényeg, hogy élőben megnézd (hiszen elég sok oldal fent van nálunk), hanem az, hogy mi a gyerek megértési szintje. Az enyém 3,5 évesen egy kukkot nem értett volna az egészből, mi akkor még csak naplóztunk. Ha viszont a fiad jól beszél, akkor meg lehet próbálni. A lényeg az, hogy képben legyen saját magával kapcsolatban. Ilyen kicsinél: tudja elmondani a nevét, az életkorát, szülei nevét, címét. Van-e testvére, óvodás vagy iskolás, stb. Alapdolgok, de minden képpel ábrázolva. Utána lehet továbbhaladni mit tudok megcsinálni, mi az, amit még nem, mit szeretek, mit nem, stb. Én eleinte külön lapokat használtam, mert annyira kevés infó ment be. Teljesen egyénre szabottan kell csinálni. A szervezett tréningeken általában az szokott lenni, hogy ha van szülői "segédelőadó", akkor ő elvisz magával egy-két ilyen eszközt, pl. Én könyvet, de abból sem az összest, hiszen pl. Edinának már rengeteg van, el se bírná. (Ahogy nő a gyerek, újabb és újabb lapok kerülnek be.) Szülőtalálkozókon szoktunk elvinni pár dolgot megmutatni mi is a kezdőknek, de szintén a súly behatárolja, hogy mennyit. És mondom, túl sokat a másé nem fog segíteni, mert az enyémnek nemrég tudtuk elkezdeni (most 7 éves), jelentősen függ a tartalom a beszédértés szintjétől.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- tomger
-
- Nem elérhető
- Fiaim 19 és 12 évesek (a kicsi érintett)
- Hozzászólások: 1900
Szerintem nem csinálsz bajt ha diagnózis előtt készítesz én-könyvet és naplót a gyereknek.
Mi is kb ennyi idősen csináltuk meg az én könyvet is és az élménynaplózási is akkor kezdtük, én szülőtréning után (3 éves korában) kezdtem, ahol viszont elég aprólékosan elmondták hogy milyen legyen.
A fiam jóval alacsonyabb szinten lehetett beszédben, ezért sztem megpróbálhatod.
Én tőmondatokban írtam a képek alá mindent, tehát ebben lehet pici különbség egy alig vagy egy jobban beszélőnél.Illetve a tartalom pedig idővel bővíthető.
Nálunk 4,5 évesen köszöntek vissza első ízben konkrét szituációban azok a mondatok, amiket ott leírtunk és időről időre elővettünk, amikor egy logopédus felmérte és gyönyörűen visszahallottam azokat a mondatokat. A mit szeretsz játszani és a milyen színű a szemed kérdésekre:) Természetesen nem csak ez a lényege az én könyvnek, hogy ezeket el tudja mondani, hanem az énképük is alakul, mélyül ettől.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Mazsika11
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- labolen
- Nem elérhető
- 3 gyerek, 7 éves aspi a nagyobbik fiam
- Hozzászólások: 4073
Első oldal: egy kép róla, lehetőleg csak az arcáról: XY vagyok.
Utána lévő oldalak: egy kép a házról, itt lakok, pontos cím.
Egy kép a szobájáról. Ez az én szobám.
Kép a szüleiről: ez itt anya meg apa. Képek a tesókról. Alá ez a tesóm, xz.
Kép az oviról: ez az ovim, ide járok. Lehet betenni képet az óvónőkről. Ez a jelem.
A lényeg, hogy a közvetlen környezete legyen bele rakva először. Minden E/1 személyben van írva, nagyon kis egyszerű mondatokkal, ha a beszédértése alacsony szintű. Én később sem variáltam nagyon. Egy oldalon max két-három kép, ha befogadja, ha nem, akkor egy oldal egy kép. Alá egy-két mondat.
Ha ez megvan, jöhet az a rész, hogy mit szeret, miben ügyes, mit szeretne majd megtanulni.
Hogy néz ki, milyen a haja, szeme, Anyáé apáé..
Mi ezután vettük az érzelmeket, hogy mikor vidám, mitől volt szomorú. ehhez már mindig mentek élmények is, hogy tudja mihez kötni.
És innen átcsapott élménynaplóba.
Vagyis nekünk is a kettő egyben van.
Mi ezt akkor kezdtük igazán, mikor 5 éves volt a gyerek, akkor már ment egy csomó kis ábra meg kép egy oldalon.
Tomgernek igaza van: ilyen könyvet bárkinek lehet csinálni, ehhez nem kell diagnózis. A szülőtréningen jobban el tudják mondani, hogy milyen részei legyenek, ha szeretnél jobban elmélyedni ebben a témában. Amúgy elrontani nem lehet, ez csak fotónézegetés, állandó narrációval.
Kérjük, hogy Belépés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!