auti.hu
  • Először vagyok itt
    • Bevezető információk pedagógusoknak
    • Bevezető információk szülőknek
    • Információk autizmusban közvetlenül nem érintetteknek
  • Alapvető információk
    • Mi az autizmus
    • Diagnózis előtt
    • Frissen diagnosztizálva
    • Az autizmus költségei
    • Alarm jelek
  • Diagnosztika
    • Diagnosztizáló helyek vidéken
    • Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottságok
    • Diagnosztizáló helyek Budapesten
    • Vizsgálatok, diagnosztizáló módszerek
  • Fejlesztés
    • Letölthető fejlesztő feladatok
      • Érintett szülők által készített fejlesztő feladatok
      • Gyerekeknek ajánlott oldalak
    • Fejlesztő helyek
    • Fejlesztési típusok
      • Babzsák Fejlesztő Program
      • Logopédia
      • ABA terápia
      • Son-Rise
      • Floor Time
      • Ayres terápia
      • TSMT
      • Delacato/Alapozó Terápia
      • Kutyás terápia
      • Lovas terápia
      • Zeneterápia
      • TEACCH
  • Család és autizmus
    • Óvodai évek
    • Iskolai évek
    • Felnőttkor
    • Nagyszülőknek
    • A kezdetek
  • Lakóotthonok, támogatott lakhatás
  • Munka
  • Sport
  • Étkezés és autizmus
    • Étkezési zavarok
    • Diéták
  • Kommunkáció-beszéd
  • Érzékelési zavarok
  • Viselkedészavarok
  • Nevelés
    • Nyaralás
    • Egészség
    • Önállóság
    • Autista gyermekek veszélyben
    • Ünnepek
    • Szociális fejlesztés
  • Oktatás
    • Óvoda
      • Szegregált nevelés az óvodában
      • Integráció az óvodában
      • Autista gyermeket fogadó óvodák
    • Iskola
      • Integráció az iskolában
      • Magántanulói státusz
      • Szegregált iskolai ellátás
      • Autista gyermeket fogadó iskolák
    • Oktatás külföldön
    • Óvoda-Iskola kereső
  • Egészségügyi ellátás
  • Pedagógusoknak
  • Vizuális segédeszközök
    • A vizuális támogatás alapjai
    • Képcserés kommunikáció
    • Tér- és időstruktúra
    • Folyamatábrák
    • Én-könyv, szabályoldalak
    • Napló, élménykönyv
    • Szociális történetek
    • Strukturált feladatok
    • Motiváció
  • Kutatási eredmények
  • Érdekképviselet
    • Juttatások
    • Jogszabályok
  • Ajánló
    • Ajánlott irodalom
    • Ajánlott filmek
    • Ajánlott oldalak
  • Fórum
  • Hírek
  • GyIK
  • Autizmus shop
  • Blank article

Az autista gyerekek hallásérzékenysége

Részletek
Írta: Szanya
Kategória: Érzékelési zavarok
Megjelent: 2020. október 30
Találatok: 3545

Az autista gyerekek eltérő hallásérzékeléséről már írtunk a szülőtársakkal, de úgy tűnik, hogy érdemes átnézni részletesebben is.

Nagyon gyakori autizmusban, hogy az érzékelésük nem szokványos. Ez is egy spektrumon szóródik, van, akinek az érzékelése átlagos, van, akinek meg nagyon eltér az átlagtól, ezen belül gyakoribb a túlérzékenység, a leggyakoribb pedig a hallási túlérzékenység.


Milyen hangokra reagálnak általában a fülük befogásával?

  • éles, hirtelen zajok
  • csecsemők sírása
  • beszéd


Miért tapasztalható, hogy bár hangérzékenynek tűnik a gyerek, mégis folyamatosan zörög, vagy akár ordít, esetleg zajkeltés céljából tárgyakat üt, rúg?

Ez részben a környezeti zajok elnyomásának a szándéka, részben ingerkeresés. Megjelenhet kényszerbetegség tüneteként is, és az is előfordul, hogy hatás kiváltásra használják (sikításra az összes környezetében lévő ember összehúzza a szemét és a füléhez kap – „nyomkodós játék”)


Miért adnék rá fültokot, ha folyamatosan üvölt?

Ki kell próbálni, ugyanis lehet, hogy a környezeti zajok miatt üvölt. (Pl. meg akarja ismételni, esetleg túlordítani). Ha rendszeresen befogja a fülét, annak oka van, egy próbát megér.

Hogyan lehetne ezt a folyamatos zajongást csökkenteni?

Nem fogok újat mondani: vizuális támogatások, szabályok, jutalmazási rendszerek és nagyon szoros időstruktúra (unalom elkerülése és a jövőbeni történések láthatóvá tétele) segíthet. Ha kényszerbeteg tünetek is jelentkeznek, akkor pszichiáterrel érdemes beszélni.

Minek neki a vizuális támogatás, tökéletesen érti, amit mondok!

Lehet, hogy tökéletesen érti, meg az is, hogy nem. Nem csak a szavakat kell megérteni, hanem az összefüggéseket is, valamint a másik érzéseit sem ártana hozzá felismerni, a felismerésen túlmenően pedig azt is látni kellene, hogy mások érzései is számítanak, ez meg lehet, hogy nem megy.


A lényeg, hogy kerülni kell a hosszabb üresjáratokat, az unalmat, jelezni kell vizuálisan, hogy mi fog történni, mit akarunk és mit nem, jutalmazni, ha megkapjuk, amit akarunk és ki kell próbálni a fültokot/füldugót, mielőtt rávágjuk, hogy ez úgyse használ. 

 

A korábbi cikk a témában itt olvasható: A hallás érzékelési zavara
Őszi Tamásné autizmus szakértő cikke: Szenzoros problémák és autizmusspektrum-zavarok

2. oldal / 2

  • 1
  • 2

Belépés

  • Elfelejtette a jelszavát?
  • Elfelejtette a felhasználónevét?
  • Fiók létrehozása
  • Impresszum
  • Fórumszabályzat
  • Kapcsolat
  • Felhasználói menü
  • Rólunk
  • Oldaltérkép
  • Adatvédelmi szabályzat
  • Regisztráció
  • ÁSZF